Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-18, 23:34
  #1
Medlem
Moroten89s avatar
Hur mycket flugsvamp krävs det för att döda än människa? Eller hur mycket skulle man kunna äta på en flugsvamp och samtidigt överleva?
Citera
2011-09-18, 23:37
  #2
Medlem
Blompens avatar
Vilken sort? Rödvit, vit eller lömsk? Den rödvita dör du inte av, men den vita och lömska räcker nog med en för att kola. Tror jag i alla fall.
Citera
2011-09-18, 23:38
  #3
Medlem
BioTags avatar
Det beror vilken flugsvamp. Vita flugsvampar är mycket giftigare än röda.

Vikingarna åt flugsvamp innan de gick ut och kriga för att bli lite höga och modigare. Detta gjorde även att en viking bara levde i 30 år.
Citera
2011-09-18, 23:41
  #4
Medlem
Blompens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BioTag
Det beror vilken flugsvamp. Vita flugsvampar är mycket giftigare än röda.

Vikingarna åt flugsvamp innan de gick ut och kriga för att bli lite höga och modigare. Detta gjorde även att en viking bara levde i 30 år.
Var det verkligen flugsvamp de åt? Jag har hört att det var mjöldryga, den man utvinner LCD ur. Fast det är inget jag vet, så du kan ha rätt.
Citera
2011-09-18, 23:42
  #5
Avstängd
PallarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BioTag
Det beror vilken flugsvamp. Vita flugsvampar är mycket giftigare än röda.

Vikingarna åt flugsvamp innan de gick ut och kriga för att bli lite höga och modigare. Detta gjorde även att en viking bara levde i 30 år.

En snabb titt på flugsvampens wikipedia-sida avslöjar att det antagligen rör sig om en myt att vikingar skulle ätit flugsvamp.

Jag är ingen svampexpert så jag tyvärr inte svara på exakta antalet svampar som krävs innan man avlider. Kanske varierar från person till person.
Citera
2011-09-19, 00:05
  #6
Medlem
Blompens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PallarN
En snabb titt på flugsvampens wikipedia-sida avslöjar att det antagligen rör sig om en myt att vikingar skulle ätit flugsvamp.

Jag är ingen svampexpert så jag tyvärr inte svara på exakta antalet svampar som krävs innan man avlider. Kanske varierar från person till person.
Antagligen. Ungefär som alkohol och knark. Man har olika gränser. Men det dör ju någon då och då som har ätit vit flugsvamp. Så jag gissar att en stor kan räcka. Jag vet bara att den är mycket giftig och svamp äter man ju inte i några kopiösa mängder. Mest som fyllning i såser.
Citera
2011-09-19, 00:09
  #7
Medlem
cdxz11s avatar
räcker med 30 g av lömsk flugsvamp enl wiki för att döda en människa,

"and it is estimated that 30 grams (1 oz), or half a cap, of this mushroom is enough to kill a human"

Röd flugsvamp är däremot inte lika giftig,

A fatal dose has been calculated at approximately 15 caps
Citera
2011-09-19, 01:18
  #8
Medlem
Blompens avatar
Jag har för mig att giftet i en rödvit flugsvamp försvinner om man förväller den. Men jag garanterar det inte, SÅ PRÖVA INTE. Den är förmodligen inte god heller.
Citera
2011-09-19, 17:45
  #9
Medlem
Moroten89s avatar
Kanske ska tilläggas att jag inte tänkt ta livet av mig, döda någon eller prova smaka på flugsvamp.
Citera
2011-09-19, 20:37
  #10
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Amatoxin

Alfa-amanitin är ett av flera gifter i flugsvamp, som kan ha en LD50-koncentration på 0,20 mg/kg bw; siffran förmodligen osäker, har sett uppgifter på möss med LD50 ca 0,70 mg/kg bw. Sen vet jag inte hur det blir i verkligheten, när man beaktar även mängden andra gifter, hur mycket svamp som motsvarar dödlig mängd gift. Man får väl anta att det kan variera mellan arter och ställen. Om vi bara beaktar alfa-amanitin så kan 20 mg vara nog för att knäcka hälften som får det i sig.

Typiskt är en illamåendefas med några timmars varaktighet efter att det sätter in några timmar efter intaget. Sen tilltagande vävnadsskada, medan den förgiftade kanske inledningsvis i denna fas känner sig lite bättre om diarréer och illamående upphört. Döden kan inträffa efter ca 3 dgr eller upp till mer än 1 vecka efteråt. Antar att vävnadsskadorna är för omfattande innan många får vård. När skadan är skedd torde endast levertransplantation och dialys/njurtransplantation kunna rädda en. En matchande lever får man inte tag på i en handvändning och den immunbehandling det kräver är inte skoj. Efter det kan man ändå inte räkna med lång överlevnad, om man alls kommer ifråga.

Slutsats: ät endast svampar ni känner igen som ätliga.
Citera
2011-09-19, 22:29
  #11
Avstängd
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blompen
Jag har för mig att giftet i en rödvit flugsvamp försvinner om man förväller den. Men jag garanterar det inte, SÅ PRÖVA INTE. Den är förmodligen inte god heller.
Kejsarflugsvampen är god och ätlig så man vet aldrig.
Citera
2016-10-16, 16:49
  #12
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BioTag
Det beror vilken flugsvamp. Vita flugsvampar är mycket giftigare än röda.

Vikingarna åt flugsvamp innan de gick ut och kriga för att bli lite höga och modigare. Detta gjorde även att en viking bara levde i 30 år.

Vill du vara vänlig och länka källor på dessa påståenden, tack!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback