Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-18, 17:41
  #1
Medlem
Hittade ingen annan passande kategori men mod. får gärna flytta den.

Jag har ett trasigt guldhalsband jag funderar på att sälja men delen där stämpeln sitter är borta samt lite till.

Hur fungerar det om jag går till en guldsmed och säljer det, kan han se hur många carat osv.?
Citera
2011-09-18, 18:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Married2mj
Hittade ingen annan passande kategori men mod. får gärna flytta den.

Jag har ett trasigt guldhalsband jag funderar på att sälja men delen där stämpeln sitter är borta samt lite till.

Hur fungerar det om jag går till en guldsmed och säljer det, kan han se hur många carat osv.?

Sälj det till ett av alla dessa företag som samlar in guld typ guldbrev eller vad det nu hette.

Och ja en guldsmed kan kolla på smycket och avgöra om det är guld eller inte med exempelvis vikten osv.
Citera
2011-09-18, 18:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqualias
Sälj det till ett av alla dessa företag som samlar in guld typ guldbrev eller vad det nu hette.

Och ja en guldsmed kan kolla på smycket och avgöra om det är guld eller inte med exempelvis vikten osv.

Men om det inte är stämplat så vet han ju inte hur mycket smycket ska väga om det är guld?
Dom kan väl knappast mäta volym och sen kontra med vikten på riktigt guld?
Citera
2011-09-18, 18:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Married2mj
Men om det inte är stämplat så vet han ju inte hur mycket smycket ska väga om det är guld?
Dom kan väl knappast mäta volym och sen kontra med vikten på riktigt guld?

Jag har en vän som lämnade ifrån sig ostämplat guld och tydligen så kan de på något sätt få fram det.
Citera
2011-09-18, 19:35
  #5
Medlem
stenbergers avatar
rätt enkelt:

http://www.libertysilver.se/kc/article?id=13

man behöver en våg och lite vatten
Citera
2011-09-19, 11:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenberger
rätt enkelt:

http://www.libertysilver.se/kc/article?id=13

man behöver en våg och lite vatten

Rätt enkelt med ett mynt som går att mäta men ett halsband blir ju svårare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback