• 1
  • 2
2011-09-18, 13:08
Medlem
Har tränat i drygt ett halvår och funderar nu på att ge kreatin en chans.
Kollade lite på grymgrossisten och såg att de hade både kreatin i pulverform och i kapselform:

Pulver
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...lete-extreme-2

Kapsel
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...ne-180-kapslar

Efter att ha läst FAQ'en förstår jag att man ska ta kreatinet tillsammans med kolhydrater och pulvret verkar innehålla bl.a. detta. Ser dock att det ska tas 2 gånger/dag tillsammans med massa vatten och jag tycker då att kapslarna verkar smidigare då ett av mina problem redan nu är att få i mig mycket mat. Min fråga är väl egentligen om några kapslar till frukosten (vätska + kolhydrater etc) + några kapslar till lunch/mellanmål innan träning skulle fungera bra? Eller är pulver av någon anledning bättre?

Sedan om jag har förstått det rätt så ger kreatinet i sig MINIMAL muskelökning, men det är det ökade "pumpet" som gör att man tränar hårdare och på så sätt får bättre resultat?
Citera
2011-09-18, 13:15
Medlem
Läs igenom tråden igen för där lär det stå vilket kreatin du ska köpa. Det finns ett speciellt som de flesta köper nämligen.
Citera
2011-09-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Läs igenom tråden igen för där lär det stå vilket kreatin du ska köpa. Det finns ett speciellt som de flesta köper nämligen.

Inte helt hundra på att jag är med på vad du syftar på.
Men han nämnde bl.a. kreatin "monohydrat" som kunde göra magen orolig. Då jag redan har problem med magen vill jag undvika detta. Du kan också ha syftat på att det står att all kreatin är same shit. Men då undrar ju jag följaktligen varför folk då skulle tvinga i sig nästan en halvliter vatten blandat med pulver istället för att ta ett par kapslar?

Kapslarna jag länkade verkar förövrigt innehålla sammanlagt 2gram av olika kreatiner. Dessa ska enligt hemsidan tas 4-6kapslar/dag. alltså 8-12gram. Dubbelt så mycket jämfört med FAQ, detta gör att jag känner mig osäker/undrar. Är förövrigt en lättviktare på under 60kg (därför jag styrketränar) och undrar om hemsidans dos kanske är onödigt stor för mig?
Citera
2011-09-18, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pytonpadda
Inte helt hundra på att jag är med på vad du syftar på.
Men han nämnde bl.a. kreatin "monohydrat" som kunde göra magen orolig. Då jag redan har problem med magen vill jag undvika detta. Du kan också ha syftat på att det står att all kreatin är same shit. Men då undrar ju jag följaktligen varför folk då skulle tvinga i sig nästan en halvliter vatten blandat med pulver istället för att ta ett par kapslar?

Kapslarna jag länkade verkar förövrigt innehålla sammanlagt 2gram av olika kreatiner. Dessa ska enligt hemsidan tas 4-6kapslar/dag. alltså 8-12gram. Dubbelt så mycket jämfört med FAQ, detta gör att jag känner mig osäker/undrar. Är förövrigt en lättviktare på under 60kg (därför jag styrketränar) och undrar om hemsidans dos kanske är onödigt stor för mig?

Precis, köp det. Är inte vanligt med magproblem vid det kreatinet så testa. Allt annat är ju pengar i sjön. Men kreatin är långt ifrån nödvändigt så det är inget att vara ledsen över ifall det inte skulle fungera. : )
Citera
2011-09-18, 13:42
Medlem
Ok!
Då tror jag att kapslarna får sig ett försök. 2*2/dag får räcka.
Märker jag inget positivt eller får massa bieffekter är det väl bara att inte köpa mer ^^

Tack för svaret!
Citera
2011-09-18, 17:25
Medlem
Citat:
Ok!
Då tror jag att kapslarna får sig ett försök. 2*2/dag får räcka.
Märker jag inget positivt eller får massa bieffekter är det väl bara att inte köpa mer ^^

Tack för svaret!

Det var kreatin monohydrat jag syftade på att du skulle köpa.
Citera
2011-09-18, 19:01
Medlem
Citat:
Det var kreatin monohydrat jag syftade på att du skulle köpa.

Oh ok
Men om jag tycker det är värt det lite högre priset som kapslarna har (lättare att ta tillsammans med mat, så det inte blir så "mycket") så har de iaf lika bra effekt som kreatin mohohydrat då eller?
Citera
2011-09-18, 19:11
Medlem
Citat:
Oh ok
Men om jag tycker det är värt det lite högre priset som kapslarna har (lättare att ta tillsammans med mat, så det inte blir så "mycket") så har de iaf lika bra effekt som kreatin mohohydrat då eller?

Kreatin mohohydrat är riktigt kreatin. Det eller inget.

Lite högre? Priset för kapslarna är väl runt 2000% högre eller liknande. Räknade inte på det, men 500g kreatin M kostar runt 80kr så det blir en del.
Citera
2011-09-18, 19:36
Medlem
Nu blir jag förvirrad igen.

Från FAQ:
Det finns som bekant olika typer av kreatin. Finns ingenting som pekar på att det ena är bättre eller sämre än det andra ur ett effektsyfte. Det kreatinet man bör använda är det kreatinet som är billigast eftersom ingenting kan kunnat visa sig ha olika effektfunktioner emellan de olika kreatinerna.

Kreatin monohydrat är det kreatinet som är billigast. Ur min egen empiriska erfarenhet, diverse vänner samt forumerfarenhet kan man dock bli orolig i magen på kreatin monohydrat, om man upplever att detta är såpass negativt att man är redo att byta kreatin till en dyrare typ får man ju avgöra själv. Förvänta dig ingen bättre effekt för att andra kreatiner är dyrare, för så är det inte alls. Påstår produkten att den inte kan binda vatten så är den även verkningslös då den inte ökar nivåer av olika kreatiner i dina muskler, således är syftet med att inta kreatinet via kost förintat.

Alltså blir vissa dåliga av magen av kreatin monohydrat som är den billigaste typen, men det står ingenting om att andra kreatin inte skulle fungera? Bara att monohydrat är billigare.

Och ja, jag ser att kreatin i pulverform är mycket billigare, men OM kapslar fungerar lika bra (som jag fortfarande inte vet?) så tycker jag att det är värt priset.

Mina tankar:
Ta kapseldos till maten (i med kapsel sen kan man äta och dricka som vanligt). Är det pulver ska man börja blanda i drickan. Kände att det kan vara opraktiskt för mig som nästan alltid äter lunch ute. Och andra sidan vet jag inte hur lättblandat det är. Kanske är så lätt att man kan använda nån liten "dosförpackning" och hälla i läsken/saften/mjölken till maten?

Förlåt om jag är jobbig. Men känner att jag vill ha nåt som verkligen fungerar, samtidigt som jag vill ha nåt smidigt. Därför bäst att fråga er mer kunniga innan jag köper nåt
Citera
2011-09-18, 19:42
Medlem
I texten du skrev så står det:

Påstår produkten att den inte kan binda vatten så är den även verkningslös då den inte ökar nivåer av olika kreatiner i dina muskler, således är syftet med att inta kreatinet via kost förintat.

Tror ingen av de du skrev binder vatten, men du kan ju alltid testa. Den första produkten du postade som är pulver är inte bara kreatin utan en PWO så den faller bort. Den andra är väl inte heller en bra produkt då det står "inga biverkningar". Typ alla produkter som fungerar har biverkningar.
Citera
2011-09-18, 19:55
Medlem
Citat:
I texten du skrev så står det:

Påstår produkten att den inte kan binda vatten så är den även verkningslös då den inte ökar nivåer av olika kreatiner i dina muskler, således är syftet med att inta kreatinet via kost förintat.

Tror ingen av de du skrev binder vatten, men du kan ju alltid testa. Den första produkten du postade som är pulver är inte bara kreatin utan en PWO så den faller bort. Den andra är väl inte heller en bra produkt då det står "inga biverkningar". Typ alla produkter som fungerar har biverkningar.

Shit, hade helt missat att det stod att det kreatinet inte binder vatten. Tack för att du uppmärksammade mig om det så att jag inte kastade iväg mina pengar!

Det här kreatinet ska väl vara "riktigt" iaf
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...ohydrate-500-g

Första 5 dagarna ska man alltså då ta 5gram*4 för att sedan övergå till 5gram*1 om jag förstått det rätt. Borde ju kunna blanda i den teskeden i gainern efter träningen så blir det ju hur bra som helst!
Om jag inte är helt ute och cyklar igen tror jag det blir en sån förpackning.

Tack för att du orkar med mig trots min tröghet ^^
Citera
2011-09-18, 20:46
Medlem
Citat:
Shit, hade helt missat att det stod att det kreatinet inte binder vatten. Tack för att du uppmärksammade mig om det så att jag inte kastade iväg mina pengar!

Det här kreatinet ska väl vara "riktigt" iaf
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...ohydrate-500-g

Första 5 dagarna ska man alltså då ta 5gram*4 för att sedan övergå till 5gram*1 om jag förstått det rätt. Borde ju kunna blanda i den teskeden i gainern efter träningen så blir det ju hur bra som helst!
Om jag inte är helt ute och cyklar igen tror jag det blir en sån förpackning.

Tack för att du orkar med mig trots min tröghet ^^

Ja, nu har du hittat rätt produkt. : ) Doseringen du skrev stämmer. Jag tror det är fördelaktigt att blanda kreatinet med rätt så varmt vatten så att kristallerna i kreatinet löser sig. Då tas de upp i kroppen nämligen. Man behöver ju inte mycket vatten till 5g.

Om du handlar för 600kr på gymgrossisten så tror jag det kommer upp att du kan få en sådan förpackning gratis i varukorgen. Ifall du ändå tänkt handla mer så ville jag bara tipsa om att du kan kolla upp vad som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in