Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-17, 19:56
  #1
Medlem
Hej! Hur omvandlar man effektivast värme (950grader) till elektricitet?
Citera
2011-09-17, 20:00
  #2
Medlem
Homer82s avatar
Ånga tror jag
Citera
2011-09-17, 20:04
  #3
Medlem
Med en ångturbin kan man få en verkningsgrad på typ 30-40 %.
Hur mycket värme handlar det om?
Citera
2011-09-17, 20:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Med en ångturbin kan man få en verkningsgrad på typ 30-40 %.
Hur mycket värme handlar det om?

Som sagt, 950 grader Celsius kontinuerligt. kWh har jag ingen aning om men det kanske någon kan räkna ut... kan inte en stirlingmotor ha rätt bra effekt om man kan kyla den rejält? någon som har en effektkurva över detta?
Citera
2011-09-17, 20:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Som sagt, 950 grader Celsius kontinuerligt. kWh har jag ingen aning om men det kanske någon kan räkna ut... kan inte en stirlingmotor ha rätt bra effekt om man kan kyla den rejält? någon som har en effektkurva över detta?
950 grader är temperaturen och inte värmet. kWh är en enhet på energi och säger fortfarande ingenting om effekten om man inte har en tid också.
Det går att räkna ut effekten om man vet mer om systemet. Vad får du värmet från?
Citera
2011-09-17, 21:04
  #6
Medlem
legopelles avatar
Om du kopplar rör med stor yta (många tunna) inne i den varma kammaren kommer du få kraftigt expanderande ånga som du kan driva generator med genom turbin.

Sterlingmotorer är inte speciellt effektiva.
Citera
2011-09-17, 21:19
  #7
Medlem
Förbränning av pellets eller ved får jag värmen ifrån, jag har inget att mäta på än så länge. Min tanke var att bygga en elhybridbil med något värme --> el aggregat för assistera batterierna eller motor under drift. Har väldigt mycket skog så det skulle göra det till så gott som gratis.
Citera
2011-09-17, 21:22
  #8
Medlem
TheBusters avatar
Men varför skall du göra el av värmen istället för att driva bilen med gaserna från bränslet?
Citera
2011-09-17, 21:23
  #9
Medlem
legopelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Men varför skall du göra el av värmen istället för att driva bilen med gaserna från bränslet?
Pelletsdriven gengasbil? Instant hit.
Citera
2011-09-17, 21:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legopelle
Om du kopplar rör med stor yta (många tunna) inne i den varma kammaren kommer du få kraftigt expanderande ånga som du kan driva generator med genom turbin.

Sterlingmotorer är inte speciellt effektiva.
Kan ju satta rör runt förbränningskammaren likt en spiral, är det inte dessutom så att halva rör borde ha större anläggningsyta än runda. Isolerar man bara med stenull så borde man kunna få ångan riktigt varm
Citera
2011-09-17, 21:34
  #11
Medlem
Jaa jag vet att man kan använda gengas men värmen går ju till spillo om man bara ska ha gasen. Och så vill jag helst slippa förbränningsmotorer men det är klart att fördelen kanske är att man kan tanka biogas om pelletsen tar slut.
Citera
2011-09-17, 21:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Förbränning av pellets eller ved får jag värmen ifrån, jag har inget att mäta på än så länge. Min tanke var att bygga en elhybridbil med något värme --> el aggregat för assistera batterierna eller motor under drift. Har väldigt mycket skog så det skulle göra det till så gott som gratis.
Då går det relativt lätt att räkna om du vet flödet på bränslet. Vet dock inte om det tillverkas så små turbiner som passar till en vanlig pelletspanna för hemmabruk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback