• 1
  • 2
2011-09-17, 19:05
Medlem
StanleyKubricks avatar
Hej,

En sak jag länge tänkt på och stört mig riktigt rejält på är varför restauranger väljer att lämna en liten liten del av skalet längst bak på räkstjärten när de serverar maten. Den är extremt omständig att ta bort och den får hela måltiden till att bli som pysseltimmen på dagis istället för en avslappnad middag.

Bara jag som tänkt på detta? Varför lämnar de det sista skalet på räkstjärtarna?
Citera
2011-09-17, 19:16
Medlem
Tycker också det är jobbigt att sitta där å pilla i maten med fingrarna och lite äckligt faktiskt, haha. Men min pappa är kock och han gillar alltid att ha skalet kvar, det ger mer smak säger han.
Citera
2011-09-17, 19:34
Medlem
Euhm.. Gör dem?
Citera
2011-09-17, 19:37
Medlem
KalGustfXVIs avatar
När jag åt ute första med en väldigt nära vän som bott i Japan i tre år åt hon upp skalet också. Tänkte hon blivit knäpp där borta men bara så ni vet, ät upp det lilla skalet om ni inte orkar pilla - helt lugnt.
Till mig har gulingarna anfört estitiska skäl. Ser bra ut...
Citera
2011-09-17, 19:39
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Handlar enbart om estetik.
Citera
2011-09-17, 20:11
Medlem
Mackan86s avatar
Om man steker eller grillar räkor så är skalet kvar för att det tunna köttet på spetsen inte ska brännas har jag hört på något matlagningsprogram.
Citera
2011-09-17, 20:37
Medlem
case closed.Då fattar vi.
Citera
2011-09-17, 20:47
Medlem
Dom vill visa att dom inte köper färdigskalade räkor i spann(lakeräkor).
Citera
2011-09-17, 21:32
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StanleyKubrick
Varför lämnar de det sista skalet på räkstjärtarna?
För att man lättare ska hitta den lilla räkjäveln
Citera
2011-09-18, 02:01
Medlem
Då har man något att hålla i och slipper kladda med fingrarna direkt i maten.
Citera
2011-09-18, 17:31
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Då har man något att hålla i och slipper kladda med fingrarna direkt i maten.

Exakt! Och om man inte äter som en neandertalare så klarar man att dra ur räkan med tänderna.
Citera
2015-07-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StanleyKubrick
Hej,

En sak jag länge tänkt på och stört mig riktigt rejält på är varför restauranger väljer att lämna en liten liten del av skalet längst bak på räkstjärten när de serverar maten. Den är extremt omständig att ta bort och den får hela måltiden till att bli som pysseltimmen på dagis istället för en avslappnad middag.

Bara jag som tänkt på detta? Varför lämnar de det sista skalet på räkstjärtarna?

Håller totalt med dig. Vem faan vill äta skalet. Det slutar med att man blir kladdig och förbannad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in