Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-17, 11:55
  #1
Medlem
Hej!
Om jag har gjort en låt, är det automatiskt jag som har alla rättigheter för låten då om jag laddar upp den eller måste jag göra något för att få "rättigheterna" så ingen annan kan ta min låt och säga att den är deras?
Citera
2011-09-17, 12:09
  #2
Avstängd
KattKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johankvint
Hej!
Om jag har gjort en låt, är det automatiskt jag som har alla rättigheter för låten då om jag laddar upp den eller måste jag göra något för att få "rättigheterna" så ingen annan kan ta min låt och säga att den är deras?
Vilka rättigheter menar du?
Du har i vart fall automatiskt copyright på dina verk.
Citera
2011-09-17, 12:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattKiller
Vilka rättigheter menar du?
Du har i vart fall automatiskt copyright på dina verk.

Okej, syftade på om jag vill tjäna pengar på verket via tex. youtube. Hur bevisar jag att det är jag som gjort låten?
Citera
2011-09-17, 12:18
  #4
Avstängd
KattKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johankvint
Okej, syftade på om jag vill tjäna pengar på verket via tex. youtube. Hur bevisar jag att det är jag som gjort låten?
Det enklaste är väl att du skickar in låten till STIM.
Annars kan du spela in en demo som du lägger i ett rekommenderat kuvert till dig själv.
Sen när du får det, så låter du bli att öppna kuvertet fören det är dags att bevisa att det är din låt.
Stämpeln (datum) på kuvertet bevisar vilken tid du gjorde/skickade verket.

Edit:
Läs mer här
http://www.copyrightsidan.se/upphovsman#skriver-musik
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback