• 1
  • 2
2011-09-16, 23:57
Medlem
pannkaksgrodas avatar
Hej!

Jag har spelat akustisk gitarr i ca fem år, på den lokala musikskolan. Nu har jag slutat där och flyttat. Jag vill utveckla mitt spelande och göra det mer avancerat, men jag vet inte vart jag ska börja...

När jag får för mig att spela gitarr kollar jag upp vilka ackord den låten jag valt har och sen slår jag ut dessa på gitarren samtidigt som jag sjunger texten, det är min nivå nu.

Jag hoppas någon förstår vad jag menar, jag sitter fast, de sista åren på musikskolan var inte så givande heller tycker jag, jag kan ungefär det jag kunde för tre år sen och inte mer än så.

Hur ska jag göra för att utvecklas?
Citera
2011-09-17, 00:00
Medlem
Börja skriv eget material!
Citera
2011-09-17, 00:01
Bannlyst
Youtube har en massa bra. Där har jag lärt mig spela gitarr.
Citera
2011-09-17, 00:07
Medlem
pannkaksgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolaps
Youtube har en massa bra. Där har jag lärt mig spela gitarr.

Men vad ska jag göra, ska jag lära mig plocka ackorden bättre, lära mig skalor... Det finns så mycket att greppa i men jag vet inte vart jag ska börja.
Citera
2011-09-17, 00:10
Medlem
Hur pass långt har skolan tagit dig på 5 år? När jag gick på lokal musikskola var pedagogiken ganska usel faktiskt. Man fick komma och spela i 20 min i veckan, sen fick man öva på en låt. Inget vidare med vägledningen.
Citera
2011-09-17, 00:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pannkaksgroda
Men vad ska jag göra, ska jag lära mig plocka ackorden bättre, lära mig skalor... Det finns så mycket att greppa i men jag vet inte vart jag ska börja.

hitta något som du tycker verkar kul och sen spinner du vidare på det tills du kan det bra, sen är det bara på nästa grej.
Citera
2011-09-17, 00:56
Medlem
Brukat säga att spela gitarr verkligen hjälper ditt spelande!

Youtube i all ära, finns mkt nyttigt där, MEN det svåra blir att skilja vettiga saker från rena idiotsaker, som inte hjälper ett smack.

Finns flera saker du bör tänka på. Det första är att konkretisera vad du vill lära dig. Är det rockgitarr du vill spela eller är tex. klassiskt? Försök hitta någon som kan spela detta, och kolla om du kan ta lektioner av denne!

Att öva gehör kan däremot aldrig slå fel.
Citera
2011-09-17, 13:46
Medlem
pannkaksgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysven
Hur pass långt har skolan tagit dig på 5 år? När jag gick på lokal musikskola var pedagogiken ganska usel faktiskt. Man fick komma och spela i 20 min i veckan, sen fick man öva på en låt. Inget vidare med vägledningen.

Din beskrivning av musikskolan stämmer precis med det jag har upplevt. 20 min lekton i veckan samt en låt att öva på i läxa. Inte vidare givande tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av InsomniaM
Brukat säga att spela gitarr verkligen hjälper ditt spelande!

Youtube i all ära, finns mkt nyttigt där, MEN det svåra blir att skilja vettiga saker från rena idiotsaker, som inte hjälper ett smack.

Finns flera saker du bör tänka på. Det första är att konkretisera vad du vill lära dig. Är det rockgitarr du vill spela eller är tex. klassiskt? Försök hitta någon som kan spela detta, och kolla om du kan ta lektioner av denne!

Att öva gehör kan däremot aldrig slå fel.

Jag är mer intresserad av klassiskt än rock, har lite svårt att urskilja vad du menar med klassiskt, men jag försökte spela bouree av bach efter en tablatur, sånt är intressant!
Citera
2011-09-18, 02:14
Medlem
kames avatar
Försök hitta någon musiker som extraknäcker som lärare. Förutsatt att personen är bra på att spela och lära ut så är det enligt mig det bästa valet. Kostar oftast en slant extra men man lär sig mer på kortare tid oftast.
Citera
2011-09-20, 23:51
Medlem
pannkaksgrodas avatar
Jag tänkte på det här med skalor och hur olika tonarter hänger samman med ackord osv. Det vore nog vettigt att lära sig ordentligt, men vart/hur gör man det?
Citera
2011-09-21, 00:17
Medlem
Spela någon låt du tycker verkar skitsvår nu och lär dig det, då lär du dig förhoppningsvis något nytt och utvecklas lite. Så har jag gjort, jag tycker det är det som ger mest. Annars, börja med elgitarr, det är mycket roligare än akustisk imo
Citera
2011-09-24, 10:11
Medlem
Lär dig grejer du vill lära dig? Välj ut någon låt som du är sådär "Nej den här kan jag inte spela" över och så se till att lära dig den bara. Ingen verkar ha nämnt det hittils, men lär dig tabs/tablatur om inte Musikskolan har lärt dig det.

Om du inte redan gör det så kanske detta också inspirerar dig lite till att börja skriva egen musik. Det är alltid kul att spela covers etc, men det riktigt roliga är att skapa musik tillsammans med andra så det ultimata tipset till dig är att börja spela med polare - övertala dem att lära sig spela.

Gå inte in med en allt för vetenskaplig inställning till gitarren, om du bara spelar och gillar att spela så kommer du lära dig allting om skalor, ackord och annat på köpet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in