Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-02, 16:59
  #325
Medlem
Offerviljas avatar
Jag har inte märkt att folk skulle ha någonting emot norrlänningar. Tvärtom tror jag att många tycker om deras lugn och finner det där lite sävliga sättet att prata på som charmigt.
Citera
2014-01-03, 23:57
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uniadi
Varför är det så många fördomar om Norrland och norrlänningar? Möter ibland människor från t.ex. Stockholm och andra städer utanför Norrland som verkar ha väldigt andra tankar om oss än vad som är sant.
Efter att ha sett Idol ikväll så ser jag hur dom gör "narr" av oss. TV4 överdriver väldigt många detaljer som får oss att se dumma ut.
För det första: Varför fick alla norrlänningar åka ner till Stockholm? Kunde lika gärna vara i en norrländsk stad, hade blivit närmre för oss alla, förutom TV4. Är det bara för att det just är Norrland eller är det av någon annan anledning. Kände mig duktigt diskriminerad när dom fokuserar dagens program på personer som ska stämma överens med fördomarna om Norrland så bra som möjligt. Varför blir vi en måltavla? Kan ni inte sluta tro att ni är dom perfekta svenskarna bara för att ni lever i större städer?

Nu har du fått allt om bakfoten, norrlänningar är lugna, sävliga och bra på jobba.

Dialekten är trygg och man blir harmonisk när man hör norrlänska.

Men det är klart Norrland är stort, halva Sverige !

Typ från Gävle och uppåt, ingen vet var gränsen går

Inte norrlänningarna heller.
Citera
2014-01-05, 23:06
  #327
Medlem
Morgonribbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniadi
Varför är det så många fördomar om Norrland och norrlänningar? Möter ibland människor från t.ex. Stockholm och andra städer utanför Norrland som verkar ha väldigt andra tankar om oss än vad som är sant.
Efter att ha sett Idol ikväll så ser jag hur dom gör "narr" av oss. TV4 överdriver väldigt många detaljer som får oss att se dumma ut.
För det första: Varför fick alla norrlänningar åka ner till Stockholm? Kunde lika gärna vara i en norrländsk stad, hade blivit närmre för oss alla, förutom TV4. Är det bara för att det just är Norrland eller är det av någon annan anledning. Kände mig duktigt diskriminerad när dom fokuserar dagens program på personer som ska stämma överens med fördomarna om Norrland så bra som möjligt. Varför blir vi en måltavla? Kan ni inte sluta tro att ni är dom perfekta svenskarna bara för att ni lever i större städer?

För att jag tycker ni framstår som extremt avundsjuka, missunnsamma och att det verkar som om 50% av er betraktar det som en rättighet att få leva på generösa bidrag från Stockholm istället för att jobba och göra rätt för sig.
Citera
2014-01-06, 01:02
  #328
Medlem
Vilka bidrag ?
Citera
2014-01-07, 01:02
  #329
Medlem
Ni som tycker att norrlänsk dialekt är skön, vilken dialekt? Norrland är stort, och stor skillnad på ex Luleå och Umeå -dialekt. Har bott uppe i norrland, och måste erkänna att det finns väldigt mkt "tröga bönder" där i norr. Men å andra sidan finns dom överallt, se bara "Ullared" och alla trööga seega bönder..

Att stockholmare se ner och hånar norrland beror på att stockholmare tror att huvudstaden är en metropol. Dom tänker inte på att världskända människor ,bl.a Springsteen, säger (efter spelning i sthlm) att "det var en liten stad och väldigt kallt" .... För det är ju bara norrland som har kallt, sthlm har alltid Florida-väder
Citera
2014-02-21, 21:33
  #330
Medlem
Alltså grejen är ju att (vi) norrlänningar tycker illa om er sörlänningar. Ni fattar det inte bara.


Skämt åsido,

Det är ett stort problem att kunskapen om hur det ser ut i norra sverige är så lång. Det hjälper inte att tex svt skär ner på regional bevakning i norrland för att gynna storstädernas förorter.


Under 1900-talet spreds rikedomarna från gruvnäring och skogsindustri till samhällena i norra sverige men numera har iaf. gruvnäringen mer och mer börjat likna oljeplattformarna i nordsjön där man flyger in personal.
Citera
2014-02-22, 22:31
  #331
Medlem
är själv norläning å vet inte riktigt.. Vi är mer chill typ.. alla känner varandra liksom ( i småbyar ) dock väldigt mycket skitsnack som sprids runt året om.

Vi ser er i södra sverige mer idiotiska.. typ att vissa tror det finns isbjörnar i norrland?

Allmänt efterblivna bara.

Flyttade ner till södra sverige sen en tid sedan och nu ser jag allt på ett annat sätt, många är inte helt efterbliven, men majoriten är det.

Grejen är att iaf jag och många jag känner i norrland jobbar lättare, fick chock när jag kom ner till södra sverige, " äh vi tar en kaffepaus " var timme. är själv van att arbeta på dagarna, men tydligen vill man helst göra så lite som möjligt men mycket jobb samtidigt.

Har ju hört x antal gånger att vi norrland tål sprit som fan, det kanske stämmer lite bättre iaf när man väll tar fram hederliga dunken så ryggar många av och tror man blir blind elr något, elr kväljningar 10 min. Brukar ju bli att man själv sitter uppe medans resten håller på däcka
Citera
2014-02-23, 15:14
  #332
Medlem
Subkulturs avatar
På avstånd är det lätt att måla upp nidbilder av folk. Och individer för den delen. På nära håll brukar de flesta vara helt okej och skillnaderna, som kan beskrivas som positiva eller negativa, mellan olika sociala grupperingar är oftast överdrivna.
Citera
2014-02-24, 22:50
  #333
Medlem
Norrlänningen känns som denna reder sig själv, vilket gör mig avundsjuk.
Citera
2014-02-25, 00:42
  #334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fwatten
Norrlänningen känns som denna reder sig själv, vilket gör mig avundsjuk.


Ja det stämmer ..vi kan inte bara ta bilen och åka till jobbet..det kan vara .30 minus..om jag blir stilla med bilen dör jag inom ett par timmar om jag inte har mobil, mm i bilen.Blir det strömavbrott eldar man -ved finns.Osv Vi litar inte på totalt omhändertagande.
Citera
2020-04-13, 20:08
  #335
Medlem
Allt beror på vad man är ute efter.

Alla norrlänningar från Gävle till Kiruna har alltid haft tillgången till orörd natur. Bor man i Jämtland och Lappland har man alltid fått träffa fenomenet bilresor. Att köra flera timmar i skogen för att komma någon vart men förvisso stöter man aldrig på trafikstopp

Det gemensamma nämnaren är att vissa intressen är väldigt begränsade. Har man stor passion för tex hårdrock har man svårare att komma i kontakt med fler som gillar hårdrock gentemot tex Linköping eller Malmö

Majmånad är aldrig detsamma som i södra Sverige där man har en lång sommar

Jag känner mig så jävla less på att bo i Norrland trots att jag i en stad mer än 20 000 invånare

Jag känner att få människor här vill ha en förändring då de alltid tror det är för att Stockholm bestämmer det I
Citera
2020-04-14, 01:54
  #336
Medlem
ycwms avatar
För många sossar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback