Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-17, 13:58
  #133
Medlem
the-gafferrs avatar
Jag håller med dig. Fyfan vad jag störde mig på idolprogrammet igår. Gör narr av oss norrlänningar, definitivt. Känns som att dom alltid ska intervjua de största unikumen också.
Citera
2011-09-17, 13:59
  #134
Medlem
Mr.Glasspinnes avatar
Jag tycker att norrlänningarna är det skönaste folket. Många av de jag har träffat har varit jävligt trevliga.
Citera
2011-09-17, 14:00
  #135
Medlem
Myrkottes avatar
Äh.

De hånar väl alla som sticker ut. Skåningar, stockholmare och norrlänningar brukar väl hamna i skottgluggen just för att det är dessa som sticker ut mest.

Det får man väl ta.

Sen är det ju så att fördomar uppkommer ju sällan utan grund.
Skåningar är inavlade rasister.
Och i norrland har de hip hop byxor tre år senare det var på modet i resten av landet.
I Stockholm har folk fläskkotlett på huvudet och dricker drinkar.

Man tar de roligaste utstickarna och gör det till en fördom.

Vi vet alla att inte ALLA skåningar är inavlade rasister etc. Men... De man stött på sätter så stora intryck att man gärna drar alla över en kam.

Fel, ja visst.
Roligt, absolut.
Citera
2011-09-17, 14:15
  #136
Medlem
Reggaemans avatar
Kan inte säga att jag hatar alla norrlänningar eftersom man inte ska dra alla över samma kam så att säga.

Vet bara att jag hatar alla dessa äckliga Norrlänska nyfylla 18-åringar som precis fått körkort som lägger upp bilder på sina fula volvobilar som dom raggar runt i, Volvobilar verkar vara ett stort märke uppe i norr och det är alltid samma äckliga folk som äger dom.

Fula stylade bilar samtidigt som dom själva verkar tycka att dom är så jävla coola

Dom norrlänningarna hatar jag
Citera
2011-09-17, 14:18
  #137
Medlem
cooldogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uniadi
Varför är det så många fördomar om Norrland och norrlänningar? Möter ibland människor från t.ex. Stockholm och andra städer utanför Norrland som verkar ha väldigt andra tankar om oss än vad som är sant.
Efter att ha sett Idol ikväll så ser jag hur dom gör "narr" av oss. TV4 överdriver väldigt många detaljer som får oss att se dumma ut.
För det första: Varför fick alla norrlänningar åka ner till Stockholm? Kunde lika gärna vara i en norrländsk stad, hade blivit närmre för oss alla, förutom TV4. Är det bara för att det just är Norrland eller är det av någon annan anledning. Kände mig duktigt diskriminerad när dom fokuserar dagens program på personer som ska stämma överens med fördomarna om Norrland så bra som möjligt. Varför blir vi en måltavla? Kan ni inte sluta tro att ni är dom perfekta svenskarna bara för att ni lever i större städer?

Så många hatar er bara för ni inte fick erat idol i en norrländsk stad? Snälla gråt en flod.

Jag har bara hört att Norrlänningar är dom som har riktiga män, med andra ord riktiga hövdingar
Citera
2011-09-17, 14:33
  #138
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrkotte
Äh.

De hånar väl alla som sticker ut. Skåningar, stockholmare och norrlänningar brukar väl hamna i skottgluggen just för att det är dessa som sticker ut mest.

Det får man väl ta.

Sen är det ju så att fördomar uppkommer ju sällan utan grund.
Skåningar är inavlade rasister.
Och i norrland har de hip hop byxor tre år senare det var på modet i resten av landet.
I Stockholm har folk fläskkotlett på huvudet och dricker drinkar.

Man tar de roligaste utstickarna och gör det till en fördom.

Vi vet alla att inte ALLA skåningar är inavlade rasister etc. Men... De man stött på sätter så stora intryck att man gärna drar alla över en kam.

Fel, ja visst.
Roligt, absolut.

Jag förolämpar inte folk särskilt ofta, men du är en språkmissbrukande idiot som ingen kan ta på allvar. Du får gärna komma med en källa på att "rasister" skulle vara inavlade. Alternativt så vet du inte vad inavel är för något (det troligaste alternativet, faktiskt). Ta och kolla upp vad det är för något. Annars idiotförklarar du bara dig själv.

Jag ogillar inte norrlänningar.
Citera
2011-09-17, 14:34
  #139
Medlem
Druskens avatar
Bor själv nere på västkusten, jag tycker norrlänningar verkar vara dom ända vettiga och riktigt sköna människorna i vårat avlånga land.
Citera
2011-09-17, 14:36
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drusken
Bor själv nere på västkusten, jag tycker norrlänningar verkar vara dom ända vettiga och riktigt sköna människorna i vårat avlånga land.

Helt klart. Lugna, metodiska och organiserade, samt jävligt trevliga. Baserat på egen erfarenhet då. Helt annat än folket här i Stockholm...
Citera
2011-09-17, 14:40
  #141
Medlem
Sillmackas avatar
Jag gillar norrlänningar, alla norrlänningar jag stött på är trevliga! :>
Citera
2011-09-17, 14:41
  #142
Avstängd
Apadolmees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Sundsvall räknas till norrland. Det ligger trots allt i Västernorrland. Ska vi följa kartan ligger även Gävle i norrland. Jag räknar dock att norrland börjar vid västernorrland, dvs. från Sundsvall.

OnT: Det finns lika mycket fördomar mot norrlänningar som norrlänningar stockholmare. Hur ofta hör man inte en norrlänning snacka skit om en 08:a? Ungefär lika ofta som man har en stockholmare snacka skit om en norrlänning, skulle jag säga.

Jag tror inte att det kommer att förändras faktiskt. Min sambo kommer ursprungligen från Uppsala och trodde att Sundsvalls centrum skulle vara en korvkiosk. Det var hans syn på norrland. Men det stämmer ju inte riktigt överens med verkligheten. Om man inte drar sig allra längst upp i norr kanske. Men då kanske till och med jag bara har obefogade fördomar.


Om jag utrycker mig såhär så anses inte Sundsvall vara en del av norrland. Inte av norrlänningar i alla fall. Av de jag har pratat med från norrbotten etc anser att Umeå är starten på norrland.
Citera
2011-09-17, 14:52
  #143
Medlem
smellslikes avatar
Har inget emot Norrlänningar dom som jag har träffat var skit trevliga och härliga människor. Jag har dock hört att Norrlänningar verkligen avskyr Stockholmare då jag aldrig varit i Norrland (tragiskt jag vet) vet jag inte detta stämmer, finns det någon som vet om detta stämmer?
Citera
2011-09-17, 14:58
  #144
Medlem
Finns det någon etnisk grupp eller nationalitet som det INTE finns fördomar mot..?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback