2011-09-16, 14:43
Medlem
PattayaXXs avatar
Kanske ligger i fel forumsdel, men då får moderatorerna flytta den.

Om man skulle förbjuda konsumtionslån skulle människor behöva lära sig att spara pengar för sina inköp. Till en början skulle självklart tillväxten till stor del avta. I längden borde det ju rimligtvis inte innebära några större förluster för samhällsekonomin, och betydligt större vinster för den privata ekonomin. Rimligtvis borde folk handla precis lika mycket som idag med den enda skillnaden att man fick spara pengar till platt-tvn vilket de flesta skulle ha råd med då man inte skulle ha massor med skulder att betala. Vad tror ni?
Citera
2011-09-16, 15:06
Medlem
sven33s avatar
Man kan inte hålla på och förbjuda saker till höger och vänster, mänskor måste ha rätten att ta sina egna beslut så länge de inte skadar någon annan. Om jag vill ta ett lån för att köpa en platt-tv är det upp till mig och jag får sedan ta konsekvenserna och fördelarna med detta.

/ sven33
Citera
2011-09-16, 15:42
Medlem
Tronkans avatar
hade gärna haft ett sådant samhälle. jag tycker det är OK med 2 lån. billån och bolån.

problemet är att alla banker hade kursat och troligtvis den statliga banker också. så i praktiken fungerar det ej
Citera
2011-09-16, 19:52
Medlem
PattayaXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronkan
hade gärna haft ett sådant samhälle. jag tycker det är OK med 2 lån. billån och bolån.

problemet är att alla banker hade kursat och troligtvis den statliga banker också. så i praktiken fungerar det ej

Fast stämmer verkligen det där? Folk hade haft mer pengar på banken, istället för alla de onödiga lånen.
Citera
2011-09-16, 19:53
Medlem
PattayaXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Man kan inte hålla på och förbjuda saker till höger och vänster, mänskor måste ha rätten att ta sina egna beslut så länge de inte skadar någon annan. Om jag vill ta ett lån för att köpa en platt-tv är det upp till mig och jag får sedan ta konsekvenserna och fördelarna med detta.

/ sven33

Hör ofta det argumentet. Men berätta gärna för mig varför? Varför är det negativt att inte kunna ta lån för att köpa platt-tv?
Citera
2011-09-16, 20:17
Medlem
Kompiiitens avatar
Ofta när man köper en tv, dator etc. på avbetalning så är det ingen större planering. Skulle man plocka bort lånen helt, så tror jag faktiskt försäljningen skulle sjunka. För om man skulle spara ihop pengar till något skulle man vara mycket mer noga över vad man köpte. Tror jag ialla fall.
Citera
2011-09-17, 00:18
Medlem
PattayaXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
Ofta när man köper en tv, dator etc. på avbetalning så är det ingen större planering. Skulle man plocka bort lånen helt, så tror jag faktiskt försäljningen skulle sjunka. För om man skulle spara ihop pengar till något skulle man vara mycket mer noga över vad man köpte. Tror jag ialla fall.

Jo så är det säkert. Men pengarna försvinner inte envart för att man inte köper just den där platt-tvn. Istället lär kassan hos bankerna öka avsevärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in