2011-09-16, 14:38
Medlem
Hejsan!

Jag har endast en fläskytterfilé och potatisklyftor i frysen och vill nu tillaga någonting gott till mina kära föräldrar. Jag har svårt att hitta något recept och jag är inte någon mästerkock utan en novis inom matlagning. Är det någon som har något gott man kan göra? kan även åka in till affären och handla ingredienser.

Vad ska jag göra för smaskigt?

Tack!
Citera
2011-09-16, 14:43
Medlem
Bästa jag vet är att skära fläskytterfilén, steka den. Tillaga potatisklyftorna i ugn och allt detta tillsammans med cafe de paris sås eller bearnaise sås - gott!
Citera
2011-09-16, 14:55
Medlem
Du skär filén i medaljonger, steker den, sen häller du i grädde, buljong och kryddar efter behag. Sen tycker jag att du åker och köper potatis och sen gör egna klyftor i ugn. Krispig sallad till. KLART! ;D
Citera
2011-09-16, 15:37
Medlem
Luftiss avatar
Det blir inte bra att steka den i skivor. Helstek den i ugnen istället så blir det inte så torrt.
Citera
2011-09-16, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Det blir inte bra att steka den i skivor. Helstek den i ugnen istället så blir det inte så torrt.

Det blir ju inte så torrt om den får gosa in sig i grädden en stund om man han låg värme.
Citera
2011-09-16, 16:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Det finns en variant som blir onekligen bra.

- Putsa köttet
- Skär det i ca 3 mm tjocka skivor (!)
- Tryck till varje skiva med handflatan så att de endast blir 1,5-2 mm tjocka
- Salta och peppra lätt
- Doppa varje skiva i Maizena eller potatismjöl så att de blir täckta
- Fixa en smet på vanligt vetemjöl, iskallt vatten och ägg
- Doppa varje skiva i smeten och stek på hög värme en ytterst kort stund på båda sidorna (obs det handlar om kanske 30 sekunder sammanlagt!)

Servera med kokt potatis samt en trevlig Gorgozola-/Roquefortost-sås, samt ett robust rödvin eller öl till. Toppa med mängder av färsk persilja. En grönsallad på diverse sorter är heller inte helt fel.

~Paul~
Citera
2011-09-16, 16:39
Medlem
Har redan gjort maten!

Jag smorde in hela filén med peppar, salt och fransk örtmix, väntade ett tag sedan så skivade jag upp och stekte. Till detta har jag potatisklyftor,vitlöksbröd och fräsch sallad (bearnaisesås till också!). Blev riktigt oväntat gott faktiskt och köttet är saftigt som aldrig förut!

tack för tipsen!
Citera
2011-09-17, 20:15
Medlem
Dragonauts avatar
Fläskytterfilé är ju "bara" kotlettrad utan ben. Alltså går den att använda till allt möjligt. Allt från helstekt till kotletter och strimlat till en wok eller liknande.
Citera
2023-09-30, 09:23
Medlem
Sladdarens avatar
Fläskytterfile i kakform / sockerkaksform

ca 1 kgg fläskytterfile som man bryner runt om med lite och peppar
persilja 1 krm torkad
timjan 1 tsk tork
rosmarin 1 krm tork : mortlade

lite svartvinbärsgele
mer lingon heltinade och mosade utan socker
honung - blanda