Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-12-05, 10:07
  #1
Medlem
Krungtheps avatar
Tänkte fråga Flashbacks expertis vilken som är den bästa fotoutbildningen i Sverige? Folhögskolor, privatskolor, enskilda kurser och så vidare. Gärna någon med egna erfarenheter som kan dela med sig av sina intryck.

Pysslar mest med reportagefotografering, utomhus i 90% av fallen. Det blir även en del porträttfotografering. Det mest av mina bilder måste in i en bärbar dator så digitalfoto är att föredra. Någon skola som är speciellt bra på digitalfotoutbildningar?

Vilken ska man välja om man vill bli en bra fotograf?
Citera
2004-12-05, 10:12
  #2
Medlem
tolchocks avatar
Vet inte vilken som är "bäst" men har en kompis som pluggat på Biskops-Arnö (norr om Stockholm). Han är riktigt nöjd och har fått många erbjudanden om jobb och utställningar...
Citera
2004-12-05, 15:55
  #3
Avstängd
Jag tycker fotoutbildningar är ganska onödiga...
Man kan lära sig på egen hand, det gjorde jag... och nu frilansar jag en hel del
Citera
2004-12-05, 16:21
  #4
Banned
Kemikaliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megageekboy
Jag tycker fotoutbildningar är ganska onödiga...
Man kan lära sig på egen hand, det gjorde jag... och nu frilansar jag en hel del


Frilansa vore kul, men tjänar du bra utan "utbildning"?
Citera
2004-12-06, 23:11
  #5
Medlem
Krungtheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megageekboy
Jag tycker fotoutbildningar är ganska onödiga...
Man kan lära sig på egen hand, det gjorde jag... och nu frilansar jag en hel del

Visst fan vore det bra, men problemet är att jag är beroende av att kunna ta bra bilder i mitt yrke. Tar redan bilder som publicerats i många tidningar, men jag får tacka digitalkameran för att det blir något sålt.

En bra utbildning tror jag hade lärt mig mer om komposition, ljus, filter, bakgrunder, osv, osv.

Har inte riktigt tid att "Lära sig genom att misslyckas"
Citera
2004-12-07, 11:24
  #6
Medlem
Tror folkhögskola ger dig mest tid och utrymme för att lära dig.

(fri tillgång till utrustning med mera)
Citera
2004-12-07, 11:29
  #7
Medlem
Comps avatar
Om du vill ha det bästa, som du säger så är en fotoutbildning på Konstfack såklart det bästa du kan få i Sverige. Många toppfotografer som utbildar och höga intagningskrav.
Men du får lektioner i bildkänsla, form, färg, ljus etc... som du annars aldrig får insikt i. Speciellt ite på egen hand (!) även om många verkar tro det...

Annars har jag gått en hel del privatutbildningar hos fotografer med gott rykte. Det kostar en del, men att få deras råd och hjälp är ovärderligt.

.
Citera
2004-12-07, 11:52
  #8
Medlem
Hispers avatar
Den här http://www.fotoskolan.com/ är kanske intressant. Jag har inga egna erfarenheter mer än att jag har vid något tillfäller varit på någon elevutställning där och den var sevärd.
Citera
2004-12-16, 11:59
  #9
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av megageekboy
Jag tycker fotoutbildningar är ganska onödiga...
Man kan lära sig på egen hand, det gjorde jag... och nu frilansar jag en hel del

Instämmer. Det finns dessutom gott om böcker inom ämnet att låna på biblioteken.

Eftersom jag läser Allmän linje och fick möjlighet att välja Foto som tillvalsämne tvekade jag givetvis inte. Det ger mig en god introduktion.

Men det mesta kan man som tidigare sagt lära sig på egen hand.
Citera
2004-12-29, 20:33
  #10
Medlem
kan inte ge dig svar på vilken som är den bästa utbildningen men tror också att folkhögskolor kan ge mycket - beroende på vad du är ute efter. men om du redan jobbar som fotograf...hum... Slå en signal till t ex Biskops-Arnö (som jag också hört massa bra om)! Jag vet att det fanns ett fotografutbildning i Gamleby men vet inte om den finns kvar och inte heller om den är specialinriktiad på digitalfoto men gissar att alla utbildningar inkluderar det, mer eller mindre, idag. Sen finns ju HFF i Göteborg (högskolan för fotografi och film) och som sagt Konstfack i Stockholm - ring dem och fråga vart du ska vända dig, med din erfarenhet och ditt sikte inställt på det du vill. De kan helt säkert ge professoniella tips

lycka till!
Citera
2005-01-01, 18:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krungthep
Tänkte fråga Flashbacks expertis vilken som är den bästa fotoutbildningen i Sverige? Folhögskolor, privatskolor, enskilda kurser och så vidare. Gärna någon med egna erfarenheter som kan dela med sig av sina intryck.

Pysslar mest med reportagefotografering, utomhus i 90% av fallen. Det blir även en del porträttfotografering. Det mest av mina bilder måste in i en bärbar dator så digitalfoto är att föredra. Någon skola som är speciellt bra på digitalfotoutbildningar?

Vilken ska man välja om man vill bli en bra fotograf?

Fotoskolor och betyg från såna i all ära, det kanske är bra att har om Du söker anställning som fotograf på en tidning. En tidningsfotograf är egentligen i de flesta fall bara en amatörfotograf som har gått litet utbildningar, åker runt med sina digitala och helautomatiska kameror och bränner iväg några hundra bilder på ett par minuter. Dom flesta är bara skit och kommer aldrig ut.

Själv är jag "bara" en hängiven amatörfotograf, har dålig känsla för motiv, men av de över femtusen bilder jag har tagit de senaste åren så har några uppskattats och publicerats.

Har mött en del duktiga fotografer genom åren. Några av dom har aldrig gått någon utbildning utan har haft fotandet som en hobby. Dom i mitt tycke duktigaste pysslar inte med foto på dagtid utan någon är smed, någon är präst, någon är lastbilschaufför. Men känsla för foto har dom!

OK Krungthep, har du känsla för foto så gå gärna vidare i livet med det.
Citera
2005-02-11, 20:08
  #12
Medlem
IIanas avatar
fotoskolor

det börjar nu närma sig den tiden på året då man måset tänka på hösten och forsatta studier.

detta år är det foto som verkar intressantast.
jag undrar om det är någon som har erfarnehet eller som kan tipsa om någon bra skola med foto.
högskola eller folkhögskola, vilket som.

jag har tidigare erfarenheter så ingen grundutbildning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback