Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-15, 16:19
  #1
Medlem
När min far och morföräldrar var unga, hälsade de alltid på äldre folk och visade artighet och respekt. Men nu när den generationen är gammal så reagerar de på att ungdomar antingen visar förakt eller likgiltighet.

Vad beror detta på? Har det varit såhär tidigare i historien?

Äldre människor har ju mer livserfarenhet och är oftast visare och har mer kunskap än yngre, så jag tycker inte det är något fel att visa äldre respekt utan snarare ett ansvar för de yngre att visa artighet och en rättighet för de äldre att de har rätt att kräva respekt och artighet. Många äldre är väldigt ensamma och när jag hälsar och är trevlig mot äldre så mötts jag av en fantastisk glädje, för oftast väntar de sig inte det längre av yngre. Jag tycker att artigheten och respekten till de äldsta skall återigen bli ett automatiskt beteende hos oss unga.
Citera
2011-09-15, 16:21
  #2
Avstängd
Käns som ett väldigt aukoritärt synnsätt, varför skulle man automatisk visa mer respekt för en person bara för att den är äldre? Ålder är ju bara en siffra.
Citera
2011-09-15, 16:21
  #3
Medlem
bananabears avatar
gamlingarna började ta småttingarna för givet. småttingarna fick nog. WAR IS COMING!
Citera
2011-09-15, 16:23
  #4
Medlem
Flashbackhorans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkana
När min far och morföräldrar var unga, hälsade de alltid på äldre folk och visade artighet och respekt. Men nu när den generationen är gammal så reagerar de på att ungdomar antingen visar förakt eller likgiltighet.

Vad beror detta på? Har det varit såhär tidigare i historien?

Äldre människor har ju mer livserfarenhet och är oftast visare och har mer kunskap än yngre, så jag tycker inte det är något fel att visa äldre respekt utan snarare ett ansvar för de yngre att visa artighet och en rättighet för de äldre att de har rätt att kräva respekt och artighet. Många äldre är väldigt ensamma och när jag hälsar och är trevlig mot äldre så mötts jag av en fantastisk glädje, för oftast väntar de sig inte det längre av yngre. Jag tycker att artigheten och respekten till de äldsta skall återigen bli ett automatiskt beteende hos oss unga.



Ärligt talat bara för att de har levt längre så betyder de inte att de är bra människor, de är bara människor trotts allt

Jag lär mina barn att de ska resa sig för äldre på tex buss m.m men inte för att de är äldre utan för att de har kroppar som inte orkar lika mycket som en ungs, likväl så lär jag dem att även göra det för tex handikappade.
Jag tycker inte att yngre ska ha nån jäkla respekt till äldre, ska de ha respekt för folk så ska folk förtjäna den! Naturligtvis ska de vara trevliga men det förväntar jag mig att de är mot alla människor.

De som är ensamma du har aldrig tänkt tanken att de kanske förtjänar det? En människa som har levt ett liv där de har varit skjytsta och vänliga mot folk är inte ensama som äldre, då har de antagligen varit svin när de var yngre och kan sitta där i sin ensamhet tycker jag.
Citera
2011-09-15, 16:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iron-Mike
Käns som ett väldigt aukoritärt synnsätt, varför skulle man automatisk visa mer respekt för en person bara för att den är äldre? Ålder är ju bara en siffra.

De äldre behöver inte alls vara ett dugg vettigare än de yngre, men de är oftare mer ensamma och svagare än de yngre och det är det som jag tycker är orsaken till att man skall visa mer respekt för de äldre än vad vi unga gör för tillfället.
Citera
2011-09-15, 16:24
  #6
Medlem
archeons avatar
Jag har hört att i Japan respekterar man de äldre som gudar Vet dock inte om detta stämmer.
Citera
2011-09-15, 16:25
  #7
Avstängd
Korvknullarns avatar
Dagens ungdom är vidrig. Går runt i pyjamasbyxor och galtar könsord till höger och vänster, tänker enbart på sex och alkohol (+diverse droger), har noll drömmar och ambitioner i livet, och tvekar inte en sekund att dra igång bråk. Respekt för de äldre finns inte heller för fem öre. Det går utför.
__________________
Senast redigerad av Korvknullarn 2011-09-15 kl. 16:30.
Citera
2011-09-15, 16:28
  #8
Medlem
Volgasuparens avatar
Nu är det ju en självklarhet att saker och ting har förändrats när det gäller respekt för äldre. Dock kan man ju faktiskt visa respekt på andra sätt än att hälsa på varje åldring som kommer släpandes.
Jag har alltid varit en sådan som har haft någon slags respekt för äldre som jag känner, men däremot tycker jag att folk ska förtjäna respekten och inte bara få den genom ålder.

Däremot tycker jag att det är ren bondförnuft att flytta på sig om en äldre vill sitta i kollektivtrafiken, men det har ingenting med ålder och respekt att göra, utan om fysisk kondition och ren artighet.
Citera
2011-09-15, 16:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackhoran
De som är ensamma du har aldrig tänkt tanken att de kanske förtjänar det? En människa som har levt ett liv där de har varit skjytsta och vänliga mot folk är inte ensama som äldre, då har de antagligen varit svin när de var yngre och kan sitta där i sin ensamhet tycker jag.

Behöver ju inte alls vara säkert. Så alla yngre människor som är blyga och inte vet hur man tar kontakt med människor är också svin? Vissa äldre människor kan ju ha förlorat alla jämnåriga bekanta och även om de har yngre levande släktingar så blir de inte besökta så ofta.
Citera
2011-09-15, 16:30
  #10
Medlem
Tomillidoms avatar
Generationerna bli mycket mer kaxig och uppkäftig vilket jag tror beror mycket på den teknologiska utvecklingen. Genom att TV har vuxit enormt snabbt, med flera 100 kanaler och så mycket skit som visas så tar barnen efter det. Även via internet så blir språket mycket mer slang och ovårdat.
Citera
2011-09-15, 16:39
  #11
Medlem
Den ''respektlösheten'' du pratar om är ömsesidig. Jag skulle nog vilja påstå att de äldre har betydligt mindre respekt för unga än tvärt om. Jag hjälper så gärna en gamling att bära upp matvaror i kassan osv om det inte vore för min ovisshet för vad gamlingen i fråga tänker om mig. Jag lämnar min sittplats i bussen, är försiktig när jag passerar en äldre person och alla andra självklara saker och det tror jag egentligen att de allra flesta i åldrarna mellan säg 15-26 gör och om inte det är att visa respekt så vet jag inte vad du är ute efter. Man kan inte göra mycket mer för främmande personer utan att bli idiotförklarad.
Citera
2011-09-15, 16:58
  #12
Medlem
Anklagares avatar
"The children now love luxury; they have bad manners, contempt for
authority; they show disrespect for elders and love chatter in place
of exercise. Children are now tyrants, not the servants of their
households. They no longer rise when elders enter the room. They
contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties
at the table, cross their legs, and tyrannize their teachers." - Sokrates
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback