Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-18, 16:23
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blåbärskungen
Jag såg om ett par avsnitt för nått år sen och serien hade inte åldrats med värdighet

Hehe kan tänka mig det. Har bara vaga minnen av att de for runt i djungeln och nåt sportflygplan. Skithäftigt när man var tretton!
Citera
2010-07-23, 09:30
Medlem
Jag minns en serie från 70-talet med 5 minuters program som visade schackpartier med en berättarröst (det enda som syntes i bild var schackbrädet och pjäserna, möjligen om någon hand flyttade pjäserna men jag har för mig det var fade in/fade out förflyttning av dem).

Någon som minns? Vad hette programmet?

Hoppas kunna övertyga SVT om att lägga ut dem på SVT play eller kanske sända dem i repris. 5 minuter är inte svårt att peta in i tablån om programmen bara överlevde branden i deras arkiv (någon som minns när branden var?).
Citera
2010-08-29, 02:05
Medlem
Steppvargens avatar
Den bästa serie som någonsin gjorts i norden är, enligt min uppfattning, ”Flyttbyrån Pilen” (flyttebyrån Pilen) en samproduktion mellan Sverige och Norge.
Serien gick i mitten på åttiotalet och de sammanlagt fem avsnitten utspelar sig på en flyttfirma i Oslo inför publik. Den handlar om fördomar och blev kultförklarad i Norge men mottagandet i Sverige blev svalt (antagligen för kontroversiell).
I första avsnittet handlar det om fördomar mot invandrare. Hjalmar, som är chef på firman, intervjuar de sökande och blir mer och mer frustrerad över att det bara är invandrare som söker tjänsten. Det leder till att han ropar ”näste” så fort en svart person söker jobbet.

Till slut står Lennart Lind från Bengtsfors i dörren (spelad av Tomas von Brömssen) och Hjalmar säger genast ”du får jobbet, för du är norsk”.
Hjalmar hymlar inte med sina fördomar, vilket Lennart gör. Han talar som en ”PKsvensk” men när han ställs inför verkligheten så ändras hans syn drastiskt.

I första avsnittet ska han flytta åt Ahmed Rashid (eller Amund Raklid, som Lennart kallar honom) och begär att få se hans redovisade inkomst, enligt Lennart är den misstänkt hög. Han kommer fram till att det omöjligt kan vara barnbidrag alltihop samt att inte ens en diskmaskin skulle kunna tjäna så mycket pengar som Ahmeds (Amunds) årsredovisning visar. Därför ringer han polisen och förklarar att han hittat en narkotikakung.

En mycket rolig serie som förtjänar att gå i repris. Inte minst för att den är högaktuell även idag. När Lennart anländer till sitt nya jobb har han en portfölj full med mediciner med sig och talar enbart om sina tidigare sjukskrivningar.

Övriga teman är fördomar mot frånskilda kvinnor, homosexuella och kåkfarare.

Har försökt att få tag i dessa godbitar på DVD, men misslyckats. Får nöja med en allt mer sliten VHS-inspelning som dessutom inte är komplett.
Citera
2013-04-06, 14:38
Medlem
Gabriel Knights avatar
Det gick en svensk serie om några rapidtabletter, kommer någon ihåg den?
Man tog tabletten och så sprang man jättefort och tog man en annan slags tablett gick allt i slow-motion. Det var nog en spion/polisserie av något slag och gick sent på kvällen och jag stod och tjuvkikade på den bakom dörren till tvrummet för jag var liten och skulle sova men det var så kul att titta på gubbarna som sprang i ultra-rapid

Jan Bergqvist hade några olika barnprogram om kroppen och om matcirkeln
Från A till Ö med Birgitta Andersson och ugglan Helge, dvs Bert-Åke Varg
Fablernas värld var också bra och så visade man Tintin på sommarlovet
Senast redigerad av Gabriel Knight 2013-04-06 kl. 14:42.
Citera
2013-04-07, 14:22
Medlem
calmsolutions avatar
Mina favoriter från 70/80-talet (några redan nämnda)

- Lödder
- Taxi (INTE filmen Taxi Driver)
- Larmet går
- Kampen om Colorado
- Månbas Alpha
- Man mot Man
- Himmel & Pannkaka
- Pojken med guldbyxorna
- På kurs med Kurt
- Professor Drövels hemlighet
Citera
2013-04-08, 20:11
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag, Claudius (1976), handlar om fem kejsare: Augustus, Tiberius, Caligula, Claudius (förstås) och Nero. En av mina favoritserier och den bästa miniserien jag har sett. Teatralisk som fan, men det funkar för mig.

Derek Jacobi som Claudius och John Hurt som Caligula är fantastiska. Även kul att se en ung Patrick Stewart som Sejanus.
Citera
2013-04-08, 23:42
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Reilly: Ace of Spies (1983– ) http://www.imdb.com/title/tt0085077
Underbar serie om imperiets bästa spion med Sam Neill i huvudrollen.
Citera
2018-02-05, 18:45
Medlem
CH55s avatar
Jag tyckte Leif GW:s Profitörerna var bra. Den har varit lite som en "legend" bland svenska serier i samma genre. Klart godkänd 80-tals däckare.
Citera
2022-08-01, 21:15
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Shogun för helvete! En av de absolut bästa miniserierna någonsin. Wakarimasuka?
Citat:
Ursprungligen postat av 3komma14159265
Två riktigt välgjorda och mycket sevärda gamla serier med Richard Chamberlain:

Shogun

Kampen om Colorado (på engelska Centennial)
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Shogun
Citat:
Ursprungligen postat av xyklopf
Shogun är en mycket bra serie som sällan visas av någon anledning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Shogun_(TV-serie)
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Shogun var en härlig serie, som blev sämre ju längre från början den drev.

Första 4-5 timmarna är underbara! Blev så nedstämd över det usla slutet.
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Shogun. Var visserligen rätt många år sedan jag såg den men minns den som jäkligt bra i alla fall.

http://www.imdb.com/title/tt0080274/
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
hahaha den mormor kallade skogun men den är inte så tokig.
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Shogun är ju riktigt bra!
Minns även att jag gillade Automan när jag var yngre...

En serie som jag inte tror nämnt i tråden (?) är Rättvisans Män, eller Jake and the Fatman som den heter i USA.
Citat:
Ursprungligen postat av Parker
En av tidernas bästa serier; Shogun.
Citat:
Ursprungligen postat av atmosphere
Shogun (helt underbart, såg varenda avsnitt när 5:an visade det sisst)
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Jag gillar miniserien Shogun.
Den kommer jag fortfarande ihåg mycket av trots 25 år? på nacken.
Citat:
Ursprungligen postat av nolifer
Shogun - välgjord serie från 80-talet - spänning, äventyr och romantik i det gamla japanska kejsardömmet!!!
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
"Shogun" (amerikansk)
Citat:
Ursprungligen postat av Caligula Jones
Det enda jag saknar är de episka miniserier vi bjöds på under åttiotalet; Shogun, Nord och Syd etc.
Citat:
Ursprungligen postat av evanderross
Shogun jäkligt välgjort, spännande med bra skådespelare och bra story.
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Storslaget/episkt är för mig någonting i stil med Game of Thrones, Band of brothers, Rome, Boardwalk Empire, Shogun, Förintelsen, Nord & Syd, Jag Claudius, Onedinlinjen, Macahan od.
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Den var väldigt bra som jag minns det. Kommer ihåg scenen där de kokade en av besättningsmännen levande - från kallt vatten som sakta eldades upp till kokande. Än idag tycker jag det är en av de mest raffinerade metoder jag någonsin sett användas.

Försökte mig efter tv-serien på att läsa boken med samma namn av James Clavell men det blev lite jobbigt med en bok på dryga 1000 sidor och femtioelva japanska namn att hålla reda på...

Däremot är jag osäker på hur jag skulle uppfatta serien idag, den kanske är värdelös? Ibland har man någon sorts tanke om hur fantastiskt något var och sen när man ser det nu så är det...rena skitet - t.ex tyckte jag serien 'V' var väldigt bra och spännande då men när jag såg ett klipp från den för nåt år sedan höll jag på att skratta ihjäl mig...
Citat:
Ursprungligen postat av up2you
Shogun (1980).
http://www.imdb.com/title/tt0080274/

Också en mycket bra serie om en Brittisk styrman vars skepp förliser på det feodala Japans kust och besättningen blir tillfångatagen av de lokala samuraierna. Styrmannen blir vald att tala för besättningen och vi får följa hans resa i det Japanska feodala samhället, jag har för mig att serien utspelar sig på 1600 talet.
Denna serie får också betyget 9/10.
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Såg precis om Shogun. Går absolut att titta på. Det svåraste är kanske att glömma att huvudrollsinnehavaren är bög efter att Richard kommit ut.

Inget medium i Norden förefaller ha nämnt det, men jag tycker alla vänner av Shogun - eller Shōgun, som ju namnet egentligen bör stavas - bör underrättas om att Yōko Shimada (島田 陽子, Shimada Yōko), som spelade den vackra Mariko, och som fick en Golden Globe för sin prestation, avled den 25 juli, 69 år gammal. Cancern knäckte denna fantastiska aktris närmare två decennier innan hon uppnått den förväntade medellivslängden för japanska damer. Må hon leva kvar genom sin konst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Yoko_Shimada
https://deadline.com/2022/07/yoko-sh...69-1235077896/
https://cinemadailyus.com/news/shogu...okyo-hospital/
https://rafu.com/2022/07/shogun-actr...da-dies-at-69/
https://www.youtube.com/watch?v=PJSnA86hjjg
Senast redigerad av Ördög 2022-08-01 kl. 21:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback