Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-29, 02:32
  #121
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mariana
Japp här ringsdet .....älskade det programmet .."Upp med händerna" hette det men inte gick det på 80talet
var enliten kicka. ..så tippar absolut 70tl längesedan var det
Lärde mig en hel del teckenspråk som vi körde sedan ngra stycken kompisar
ev kanske d har repriserats men d är fr 70talet...

Nostalgivibbar här vare.......


Absolut... jag började skolan 75 (jösses - 30-årsjubileum nu i veckorna...), och "Upp med händerna" var nog... öhmmm.... något av lågstadieåren i alla fall...

Jag minns att första avsnittet började med två syskon på väg till skolan, som kom på saker de glömde och sprang tillbaks in i kåken igen, tills morsan hade fått nog och kom ut och schasade in dem i bilen, en VW-bubbla, och körde dem för att de inte skulle hinna i tid annars.

Längre fram var det väl någon lastbilschaffis som förföljde någon ung tjej som körde en Volvo Duett... minns inte riktigt varför... hm.... Det är mycket man har sett som liten som skulle vara intressant att se igen, åtminstone en stund för att se om man genast skulle tappa intresset, eller om det skulle bli riktigt intressant att se igen.

Någon kanal får gärna sända 70-talsversionen av "Den osynlige mannen" med David McCallum igen, och göra det rätt. Jag bänkade mig till första avsnittet när TV4 skulle veva den, och såg det. Sedan kom jag in i andra avsnittet några minuter in på det och det kan inte ha varit det riktiga andra avsnittet, utan längre in i serien. Pilotavsnittet var inte avslutat utan måste ha fortsatt i det som verkligen var avsnitt två. Någon annan som minns?

Samma var det när Macahan gick i repris ca 1984 (?) för första gången på många år, och jag skulle se det från start. I hela första avsnittet lever syskonen Macahans föräldrar, när SVT sänder något som anges vara andra avsnittet kommer vi hem från landet några få minuter efter att sändningen börjat, och moster Molly har redan dykt upp och har tagit hand om barnen och av föräldrarna finns inget spår. Dog föräldrarna mellan första och andra avsnittet??? Någon som vet?
Citera
2005-07-29, 17:01
  #122
Medlem
whiskeyportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMP
Absolut... jag började skolan 75 (jösses - 30-årsjubileum nu i veckorna...), och "Upp med händerna" var nog... öhmmm.... något av lågstadieåren i alla fall...

Jag minns att första avsnittet började med två syskon på väg till skolan, som kom på saker de glömde och sprang tillbaks in i kåken igen, tills morsan hade fått nog och kom ut och schasade in dem i bilen, en VW-bubbla, och körde dem för att de inte skulle hinna i tid annars.

Längre fram var det väl någon lastbilschaffis som förföljde någon ung tjej som körde en Volvo Duett... minns inte riktigt varför... hm.... Det är mycket man har sett som liten som skulle vara intressant att se igen, åtminstone en stund för att se om man genast skulle tappa intresset, eller om det skulle bli riktigt intressant att se igen.

Någon kanal får gärna sända 70-talsversionen av "Den osynlige mannen" med David McCallum igen, och göra det rätt. Jag bänkade mig till första avsnittet när TV4 skulle veva den, och såg det. Sedan kom jag in i andra avsnittet några minuter in på det och det kan inte ha varit det riktiga andra avsnittet, utan längre in i serien. Pilotavsnittet var inte avslutat utan måste ha fortsatt i det som verkligen var avsnitt två. Någon annan som minns?

Samma var det när Macahan gick i repris ca 1984 (?) för första gången på många år, och jag skulle se det från start. I hela första avsnittet lever syskonen Macahans föräldrar, när SVT sänder något som anges vara andra avsnittet kommer vi hem från landet några få minuter efter att sändningen börjat, och moster Molly har redan dykt upp och har tagit hand om barnen och av föräldrarna finns inget spår. Dog föräldrarna mellan första och andra avsnittet??? Någon som vet?


Upp med händerna måste ha repriserats någon gång på 80-talet för jag har svaga minnen av det. Beställde ett sånt häfte med hela alfabetet på teckenspråk med..
Citera
2005-07-29, 19:38
  #123
Medlem
carebears avatar
var inte "Jeffersons" en spin off till lödder? eller var det benson? nån som minns den svarte butlern Benson med den snabba tungan?
Macahan: första avsnittet var ett pilot avsnitt, där dör pappan i inbördeskriget, samma krig som Luke sen blir jagad för att ha deserterat ifrån. Var mamman tog vägen vet jag inte, men jag har något minne av att indianer hade med saken att göra. Dock tror jag hon levde ett tag in i serien.

Egna minnen:
Tecknade pärlor (5 minuter varje söndagkväll(?))
Degrassi high (kanadensisk serie som fått uppföljare)
Javisst, Herr .... (engelsk komedi på hög nivå)
Benson (se ovan)
? (polis på nån av kanalöarna, spelad av John Nettles (Morden i Midsommer) minns ej namnet)
Änkorna(?) engelsk serie om fruarna till döda rånare som tar över verksamheten.

Sen finns det ju massa barnprogram som redan nämnts mm tar bara med det som jag inte sett i tråden!
Citera
2005-07-29, 20:47
  #124
Medlem
GreenManalishis avatar
Om Macahan:

i första avsnittet hette pojkarna Seth och Jed.
I kommande avsnitt hette de Luke och Josh
Citera
2005-07-29, 20:53
  #125
Medlem
carebears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenManalishi
Om Macahan:

i första avsnittet hette pojkarna Seth och Jed.
I kommande avsnitt hette de Luke och Josh
och Josh borde aldrig varit med från början, totalt menlös karaktär som inte gjorde något vettigt på hela tiden. USCH! ett riktigt hatobjekt för min del!
Citera
2005-07-29, 22:38
  #126
Medlem
njetskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truxa
Lära för livet var en serie som var inspelad på Nya Lundenskolan i Göteborg. (...) Angående bussresan, så sjöng dom inte Kumba-Ya, utan nån annan negerschlager med en klämmig refräng, typ: Öhahaaaöh. Jag skulle jävligt gärna se serien i repris!

Minns denna också. De sjöng "kommula kommula kommula vesta (rep), naa naa naa nanaa na vesta (rep) yxamani holahola (nåt sånt)", var jäkligt poppis att sjunga på skolbussar efter det. Året var nog 1978.

Några utländska serier (inte säker att de har nämnts i denna tråd):

De Överlevande (The Survivors), BBC, 1975-1977
Handlar om en smitta som tar död på nästan hela jordens befolkning och man får följa en grupp överlevande i England, hur de tar sig vidare och börjar om från start. Det blir inte lätt och utan polisväsende går man inte säker.

The Day of the Triffids (Triffiderna), BBC, 1981
Om de där stora köttätande växterna som lär sig gå och har en speciell smak för människor. Miniserieversion av den gamla filmklassikern.

Secret Army (Hemliga Armén), BBC, 1977-1979
Om den hemliga livlinan i Bryssel under andra världskriget som räddade brittiska bombplansbesättningsmän som fått nödhoppa med fallskärm. En komediserie som förlöjligade serien blev några år senare poppis vid namn 'Allo 'Allo. Caféägaren Albert hetter nu René, Gestapoofficeren Kessler hette Flinck o.s.v.

Winds of War (Krigets Vindar), ABC, 1983
En oerhört påkostad tv-serie om första halvan av andra världskriget. Vi får följa marinofficeren Victor 'Pug' Henry och hans familj under hans karriär i Tyskland, Ryssland och England. MYCKET välgjord. 4 av 10 hushåll i USA satt fastklistrade framför tv-apparaten när den sändes.

War and Remembrance (Krig och Hågkomst), ABC, 1989
Efterföljaren av Winds of War. Vissa skådespelare byttes ut men kvaliteten är densamma och än mer skrämmande och realistisk då man får se hur nazisterna tar död på miljontals judar i Auschwitz. De något lägre tittarsiffrorna beror troligen på detta, var helt enkelt obehaglig att se.

Alla dessa väldigt spännande och välgjorda tv-serierna finns på DVD.
Citera
2005-07-29, 23:16
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carebear
var inte "Jeffersons" en spin off till lödder? eller var det benson? nån som minns den svarte butlern Benson med den snabba tungan?

Tecknade pärlor (5 minuter varje söndagkväll(?))

? (polis på nån av kanalöarna, spelad av John Nettles (Morden i Midsommer) minns ej namnet)
Det var Benson som var spinoff till Lödder.
Bergerac hette polisserien.

Jag minns också Tecknade pärlor, men som skåning har jag fler minnen av den danska versionen på (det som nu är) DR1, där programmet var ca 30 minuter långt och visade 3-5 tecknade kortfilmer.
Wombat
Citera
2005-07-30, 02:47
  #128
Medlem
njetskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wombat1000
Jag minns också Tecknade pärlor, men som skåning har jag fler minnen av den danska versionen på (det som nu är) DR1, där programmet var ca 30 minuter långt och visade 3-5 tecknade kortfilmer.
Wombat

"Nu ær di tegnefilm!" (kommer fortfarande ihåg signaturmelodin)
Citera
2005-07-30, 03:11
  #129
Avstängd
Roger Perssons avatar
Albert & Herbert har ju kommit på DVD nu häromsistens och jag tankade ner samlingsalbumet med de bästa avsnitten från Piratbukten. Det var lika kul nu som det var förr...

Och ja, jag är långt över tjugo och förstår inte det roliga i vare sig Jackass eller SouthPark...

// Roger P.
Citera
2005-07-30, 03:52
  #130
Medlem
Mysonoxens avatar
Som riktigt liten minns jag Catweazle, Pojken från indiansjön och Modiga mindre män, men nu kanske vi pratar 60-tal.

Humle och Dumle hade nåt barnprogram, liksom kommunistpropagandafigurerna i Ville, Valle & Viktor.

Nån som minns "Busskisarna". En komedi från början av 70-talet om ett par busschaffisar i London, en liten och rund den andre lång och smal och som hade en chef som påminde om Hitler.

Sen minns man ju Godisarna och Krutgubbar bland övriga brittiska serier.

I övrigt:
Tårtan
Snobbar som jobbar
Helgonet
Kojak
Baretta
McCloud
High Chaparall
Bröderna Cartwright
Rawhide

(ja westerns var populära då. Minns t.o.m. en rödaktig glass som hette Wild West och som man fick samlarbilder på cowboys och indianer då man köpte, en slags föregångare till Piggelin, typ)

Apropå Albert & Herbert minns jag ett ännu tidigare program med Sten-Åke som hette Jubel i busken. Sonya Hedenbratt och nån som hette Rulle Lövgren var visst med.

En annan svensk komedi som fanns var Partaj. Minns att jag tyckte det var askul med den där blondinen som fick en hink vatten över sig och utbrast "Har jag gjort bort mig nu igen?". Man hade mindre krav på humor som femåring.

Sven Gren med sitt extra ben var oxå nåt man storgarvade åt.

Fan nu blev jag nostalgisk
Citera
2005-07-30, 14:31
  #131
Medlem
chicos avatar
Columbo
Mistrals dotter
N.P Möller
Hill Street
Against the wind (Mot alla vindar)
Flinta
Hemliga armén
Mannen från Uncle
Par i brott
Hedebyborna


Chico
Citera
2005-07-30, 15:34
  #132
Medlem
Soterns avatar
Familjen Adams. fast det kanske var sextiotal?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback