Citat:
Ursprungligen postat av Fraktskepp
Är bosatt i utlandet just nu men ska om några år flytta tillbaka till Sverige om allt går enligt planerna.
Hur ser bostadspriserna ut i framtiden? Har tittat på prisutvecklingen och undrar om hur länge ¨botten är nådd¨.
Är det dags att slå till om några år (inom 5) eller måste vi vänta närmare 10 år?
Man ska se det så här tycker JAG!
Vad blir netto boende kostnaden för en bostadsrätt, ta då bort ev. amortering, samt dra av ränte avdraget.
Själv bor jag i en mycket central lägenhet i Helsingborg på ett relativt exklusivt område, 50 kvm, cirka 2000 i avgift och 1,3 MSEK i lån, har en netto boende kostnad IDAG på cirka 5000 kr, denna kan sticka iväg ifall räntan toppar runt 6-6,5 % till ungerfär 6500 kr.
Detta för att bo på rätt adress med "rätt" grannar (även om detta låter sjukt när man uttalar sig så här, så är sanningen att folk som köper br lgh vill också att grannarna som bor runt omkring bor i br lgh)
Om jag nu förankrar detta med vad hyresrättsmarknaden i närliggande områden ser ut så ligger både jag och hyres rättstagaren på samma prisbild runt 5000-5500 i månaden, dock är ända skillnaden att jag får ta del av värdestigningen som sker över åren. (Och nej jag spekulerar inte, utan jag ser det som ett absolut botten pris när jag får en totalekonomi som gå lite billigare än närliggande hyresrätter som inte ens ligger på samma område och med samma gatunamn)
Så kontentan i ditt fall blir att du måste göra dina egna kalkyler för att kunna göra "livs" affären folk pratar om. Men rent krasst så tror jag inte många accepterar sig att sälja sin lägenhet med förlust i dagsläget utan väljer istället att bo kvar, då handlar det istället om att hitta nervösa säljare som tror att världen skall gå under och kan tänka sig att ta en smäll på några 100-tusen, men jag tror mycket sällan att man gör några större klipp i Sverige...
Man kan kolla på t.ex. USA, där kan man verkligen göra klipp ifall att husen faller mer är 10% (och ens kontantinsats är 10%) så kan man bara lämna in nyckeln och bli av med skulden, där är läget helt annorlunda.
Så när nyheter och media spekulerar i ner eller uppgång av bostadspriser i Sverige med andra länder i åtanke så är det inte samma sak, spelplanen här ser HELLLTTTT!! annorlunda ut!
Lycka till med ditt bostadsköp!