• 1
  • 2
2011-09-14, 20:57
Medlem
b0gfettos avatar
Köp en påse wokgrönsaker, koka nudlar och stek grönsakerna och sen slänger du ner nudlarna i pannan så har du wok. Köp quornbitar så steker du dom med så har du kycklingsubstitut också.

Citat:
Ursprungligen postat av Aprilbarnet1991
Du fick allting att låta himla enkelt.. ^^
Men har inte ens orken att sätta på ugnen och vända på något en gång. :P
Undra vart min ork tog vägen..?

Jag har också varit deprimerad så jag vet hur det är, men om du inte äter så kommer du inte få energi till något annat heller. Ryck upp dig en dag och gör storkok så har du mat i 3-4 dagar du bara behöver värma på.

Äter du fel som vegetarian så förstör det också för dig, du måste veta vad du ska äta.

Behöver du en vitaminboost för att komma igång så köp en mivitotal på apoteket eller hälsokosten, men ta reda på vad du borde äta.
Citera
2011-09-14, 21:20
Medlem
Skaffa dig en matlagningskompis
Sedan så ses ni en gång i veckan och gör storkok tillsammans.
Då kan ni göra flera maträtter samtidigt så slipper du äta samma sak hela veckan.
Paketera i portionslådor så klarar du dig med skjuts in i mikron till nästa gång.
Citera
2011-09-14, 22:11
Medlem
Lys avatar
Förslaget om matlagningskompis var ju bra, det tycker jag du ska prova. Att gå en kurs på nåt studieförbund i vegetarisk matlagning kanske också kan vara en idé? Recept kommer jag inte ge just nu, men söker du i mat-trådarna här kan du säkert finna en hel del användbart. Jag kan tipsa dig om tråden Mera soppa, finns massor av fina sopp-recept där, flera vegetariska, och även jag har lämnat ett par bidrag där. I min tråd om nässelsoppa finns också bra förslag, samt i min tråd om kikärtsmjöl. Nässlor går ännu att plocka, även om det börjar bli sista rycket nu. Och du kan ju byta nässlor mot spenat. Tycker du om svamp? Ut och plocka, och googla sen fram svamp-recept. Men kom ihåg: plocka bara svampar du är helt säker på, chansa aldrig!

Kokböcker finns hur många som helst av. Du måste inte köpa, du kan låna på biblioteket. Jag har själv hittat alldeles utmärkta böcker om vegetarisk mat på biblioteket. Behöver du ha boken mer, låna om den bara. Skriv av de recept du gillar mest. Att din aptit avtagit är svårare att råda bot på. Det är ju tyvärr en biverkning av vissa mediciner. Men då kanske det är extra viktigt att göra maten vacker? Bemöda dig om att lägga upp maten fint och dekorera den med snygga skurna grönsaker, färska örter, ätliga blommor ( ringblomma och krasse är båda ätliga ), nötter, frön. Granatäppelkärnor är vackert. Torkade aprikoser och russin kan du också använda.

Om du gillar tillbehör; vispa ihop såser av olika slag, häll upp vackra oliver i en skål, ta ett litet fat solgul majs med lite tunnt strimlad rödlök...fårost, chevré, använd soltorkade tomater, pickles, chutney, chilisåser eller vad du nu tycker om för att förhöja matupplevelsen. Och bemöda dig om att duka vackert och tänd gärna ett par stearinljus. Det hjälper till, en enkel måltid kan kännas mycket finare och lyxigare bara genom det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in