• 1
  • 2
2011-09-14, 15:00
Medlem
Aprilbarnet1991s avatar
Jag äter knappt aldrig längre sen jag flyttade hemifrån för ett och ett halvt årsen ungefär.
Mat är tråkigt, jag har ingen fantasi till något gott och lätt, det blir en massa disk.
Det jag äter är filmjölk typ.. Varje dag/varannan. Äter riktig mat en gång i veckan om jag åker hem till mamma, annars lever jag som sagt på filmjölk i stortsätt, någon frukt kanske.

Äter medicin för depression och sen jag började med den försvann min matlust, känner mig inte hungrig.
Och är inte världens smartaste utan anser att om jag inte är hungrig behöver jag inte äta, men känner ju hur dåligt min kropp faktiskt börjar må.
Jag är alltid trött, ont i huvudet och yr, kan ha fel.. Men gissa på att de dels har med att göra att jag inte äter så mycket eller något riktigt.

Har ni tips hur jag ska få orken/lusten att laga mat? Något tips som gör det hela lite roligare kanske?
Och tips på mat?

Är vegetarian för övrigt, ifall ni ger lite tips.. Dock går det ju att fixa de vanligaste maten med sojaprodukter mm.
Citera
2011-09-14, 15:03
Medlem
Att börja träna är aldrig fel om man känner dig deppig och hängig. Inte bara får det fart på humöret, utan även aptiten. Men så gäller det ju att komma iväg till gymmet också.... Det kan vara lättare sagt än gjort, I know.
Citera
2011-09-14, 15:55
Moderator
rotadents avatar
Jag har också gått en period på medicin som påverkade aptiten (sänkte den kraftigt) och jag lärde mig själv att bli Skalman. Jag gick stenhårt efter klockan och såg till att äta när jag borde utan att vänta på hungerkänslorna. Du är ute efter ett sätt att göra ätandet mer lustfyllt som det låter, men för mig var det enklare att se logiskt på det hela. Det var inte heller något problem att äta när jag väl började, och det tror jag inte att det borde behöva vara för dig heller. Det var inte depressionshämmande jag åt utan något helt annat, men om mekanismerna är snarlika märker nog kroppen på dig, som den gjorde på mig, att den faktiskt behövde mat även om det inte riktigt kändes så. Jag har kört vidare på det även nu, långt efter jag slutade med medicinen, och jag mår väldigt mycket bättre av det fortfarande. Blodsockerkurvan blir plattare och jag har mer energi än tidigare. Så det kan även bli en god vana av det.

Annars sätt att göra maten roligare är svårare. Det beror förstås på vad man gillar, men att laga mat som man tycker är god är väl en bra början. Det kan vara roligt att försöka utöka repertoaren lite också, det tycker jag brukar pigga upp. Jag kan inte direkt några vegetariska recept själv, men förhoppningsvis kan du får mer tips i tråden.
Att börja träna är inte fel heller för övrigt, dels kan det jaga fart på förbränning och hungerkänslor, dels är det bra med endorfiner om man är deppig. Man sätter fart på hela systemet.
Citera
2011-09-14, 17:17
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Recept 1:

Riv 2 morötter grovt.
Riv lite vitkål med en osthyvel.
Skär upp en purjolök i ringar.
Skiva en aubergine i tunna skivor o dela dom i munsbitar.
Skölj en burk kikärtor i durkslaget.
Hacka några champinoner.
Hacka några tomater.

Nu har du skärbrädan full.
Hetta upp 0, 5 dl matolja i en stor stekpanna eller en 2 liters gryta.
Häll i alla grönsaker, svamp och kikärtor.

Salta lite om du vill.

Rör runt i några minuter, sen är det färdigt.

Recept 2:

Bananpannkakor.

Tina först frysta hallon eller jordgubbar på mycket låg effekt i micron, tar kanske 5 minuter.

Vispa två ägg i en bunke.
Du kan ha i någon msk socker, men det behövs inte.
Ha i två dl mjöl
Häll i 4 dl mjölk ( cirka )

Mosa sedan två bananer på en tallrik och skopa över dom i smeten.
Rör runt ordentligt.

Låt smeten gärna stå på bänken 30 minuter så att ev mjölklumpar löses upp.

Värm en stekpanna med smör i och använd en stor slev eller decilitermått för att hälla smeten i stekpannan.
Pannan ska vara rätt het för att pannkakorna inte ska fastna, du kan dra ner värmen sen efter att du gjort första pannkakan.

Vispa sedan 3 dl vispgrädde och servera pannkakorna med hallon/jordgubbar.
Senast redigerad av Snuttegrisarna 2011-09-14 kl. 17:23.
Citera
2011-09-14, 17:54
Medlem
christerys avatar
Färdigrätter typ scan, findus, dafgren/berg/vafan dom nu heter är ju inte mycket disk i.

Spara sen en sån tallrik - som är någorlunda ren och gör buffalo wings i mikron. Kasta inte tallriken och diska den för guds skull inte, efter ett tag så har du kryddor, olja osv i botten och micron bränner helt plötsligt vingarna nästan lite. PS. chili pulver och santa marias pepper sauce ska det va på. Chilin han du ha innan micron men pepper saucen, smal röd flarra för ca 12 spänn ska på efteråt.Så du får lite sting i vingarna.

Käka med händerna men ha hushålls papper redo för det är lite kletigt. Ehh, jävligt kletigt faktiskt.

Gott och INGEN disk. Gick dock upp från 72 till 84 på nån månad med den dieten. Finns ju 2 kg lådor av dom små vingarna för 99 spänn. Jag råkade äta upp ett flertal lådor.... Eller innehållet i dom om man skall vara petig.
Citera
2011-09-14, 17:56
Medlem
Aprilbarnet1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Färdigrätter typ scan, findus, dafgren/berg/vafan dom nu heter är ju inte mycket disk i.

Spara sen en sån tallrik - som är någorlunda ren och gör buffalo wings i mikron. Kasta inte tallriken och diska den för guds skull inte, efter ett tag så har du kryddor, olja osv i botten och micron bränner helt plötsligt vingarna nästan lite. PS. chili pulver och santa marias pepper sauce ska det va på. Chilin han du ha innan micron men pepper saucen, smal röd flarra för ca 12 spänn ska på efteråt.Så du får lite sting i vingarna.

Käka med händerna men ha hushålls papper redo för det är lite kletigt. Ehh, jävligt kletigt faktiskt.

Gott och INGEN disk. Gick dock upp från 72 till 84 på nån månad med den dieten. Finns ju 2 kg lådor av dom små vingarna för 99 spänn. Jag råkade äta upp ett flertal lådor.... Eller innehållet i dom om man skall vara petig.

Är som sagt vegetarian.. Och de finns typ knappt någon färdigmat som inte är kött/fisk i.
Citera
2011-09-14, 20:30
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilbarnet1991
Är som sagt vegetarian.. Och de finns typ knappt någon färdigmat som inte är kött/fisk i.

Ooops, missade det.
Får åt
Citera
2011-09-14, 20:34
Medlem
christerys avatar
Citat:

Ooops, missade det.
Får återkomma om jag skulle bli det, men just nu säger jag om grönsaker eller sallad av olika slag som H. J. Simpson "Thats not food, That´s what food eats,"

Men linser, bönor, ris osv men inte tofu eller miso soppa... smakade nada.

Månne det finns nån vegantråd? har du letat? kanske ett bra tips i alla fall.
Citera
2011-09-14, 20:45
Medlem
kolla på matlagningsprogram på tv, läs recept på nätet, kanske kan det få dig sugen och hämta inspiration.
Citera
2011-09-14, 20:51
Medlem
b0gfettos avatar
Citat:

Färdigmat och färdigmat... Det finns ju ("chicken")nuggets som du bara slänger in i ugnen i 15-20 minuter så är dom färdiga att äta, ha sötsur sås eller vad du nu gillar att doppa dom i. Annars så finns det ju färdiga vegetariska pajer (brocollipaj bl.a.), och om du äter ost så finns det flera pizzor du bara slänger i ugnen (mozarella, billys veggi eller margharita som exempel).

Om du köper vegoburgare så kan du köra dom i ugnen på 10 minuter och sen vänder du dom och kör 10 minuter till om du inte orkar steka, så behöver du bara ha bröd och fixa sallad, lök osv om du vill ha.

Eller sojakorv så behöver du bara steka korv och lägga i korvbröd. Det finns massor av alternativ till kött och kyckling nuförtiden.

Köp en påse wokgrönsaker, koka nudlar och stek grönsakerna och sen slänger du ner nudlarna i pannan så har du wok.
Senast redigerad av b0gfetto 2011-09-14 kl. 20:54.
Citera
2011-09-14, 20:53
Medlem
Aprilbarnet1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Ooops, missade det.
Får återkomma om jag skulle bli det, men just nu säger jag om grönsaker eller sallad av olika slag som H. J. Simpson "Thats not food, That´s what food eats,"

Men linser, bönor, ris osv men inte tofu eller miso soppa... smakade nada.

Månne det finns nån vegantråd? har du letat? kanske ett bra tips i alla fall.

Haha, "Thats not food, That´s what food eats," fick mig att skratta ^^

Ah, du är smart ;P det hade jag inte ens tänkt på.. ^^ Får ta och leta runt imorgon eller något.
Citera
2011-09-14, 20:55
Medlem
Aprilbarnet1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Färdigmat och färdigmat... Det finns ju ("chicken")nuggets som du bara slänger in i ugnen i 15-20 minuter så är dom färdiga att äta, ha sötsur sås eller vad du nu gillar att doppa dom i. Annars så finns det ju färdiga vegetariska pajer (brocollipaj bl.a.), och om du äter ost så finns det flera pizzor du bara slänger i ugnen (mozarella, billys veggi eller margharita som exempel).

Om du köper vegoburgare så kan du köra dom i ugnen på 10 minuter och sen vänder du dom och kör 10 minuter till om du inte orkar steka, så behöver du bara ha bröd och fixa sallad, lök osv om du vill ha.

Eller sojakorv så behöver du bara steka korv och lägga i korvbröd. Det finns massor av alternativ till kött och kyckling nuförtiden.

Du fick allting att låta himla enkelt.. ^^
Men har inte ens orken att sätta på ugnen och vända på något en gång. :P
Undra vart min ork tog vägen..?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in