Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-13, 18:47
  #1
Medlem
danthedudes avatar
Hej FB,

Jo det är så att jag ska under en längre tid jobba i Zimbabwe och har dagsläget noll koll på landets situation. Har läst lite på forumet och google, men får ingen direkt klar bild på hur det är.

Ni som nu har varit i Zimbabwe eller rent utav kommer från Zimbabwe kanske kan besvara mina frågor.

Hur är det att leva som vit?
Kan man röra sig riskfritt i huvudstaden?
Kan man ta en taxi utan att bli rånad/kidnappad som vit?
Vad kostar det att käka ute?
Vad kan man göra på fritiden?
Är det hårdvaluta eller ZWD?

Det här är dom frågorna jag kan komma på nu, men jag kommer säkert på fler senare.

Uppskattar alla svar jag kan få, tack på förhand!
Citera
2011-09-13, 18:52
  #2
Medlem
Lobengulas avatar
Nu var det ett par år sedan jag var i Harare så hur livssituationen ser ut idag har jag ingen aning om. Det finns säkerligen ett flertal medlemmar på FB som kan svara som är eller har varit i din situation.

Södra Zimbabwe var jag i senast i maj och det är helt fantastiskt. Jag kände mig inte alls otrygg. Alla var vänliga och glada Inget som helst problem att vandra runt i Bulawayo, gå på barer och restauranger. Men nu är det en storstad precis som Harare och befolkningen är sofistikerad. Ute på landsbygden så blev jag mer uttittad (jag körde bil till Victoria Falls), men det var mest att alla småungar skrattade och vinkade. Småungarna har förmodligen inte sett så många vita de senaste åren då turismen var låg/obefintlig.

Det skulle ju förvåna mig om Harare skiljer sig så mycket från Bulawayo.

US dollar eller sydafrikanska rand är det som gäller. Zimdollarn köper man billigt i tjocka buntar som souvenir Det är en skrotad valuta.

Taxi vet jag inget om då jag hade hyrbil men jag skulle inte tveka då kriminaliteten känns obefintlig annat än småstölder.

Zimbabwe är billigt, på gränsen till mycket billigt för många varor och tjänster. Man äter en hyfsad middag för under hundringen inklusive några öl. Visst, turistställen är givetvis dyrare.

Nä Zimbabwe är ett av mina favoritländer i södra Arika, supertrevlig befolkning. Så jäkla trist att Mugabe drog ner landet i skiten men nu ser det ljust ut igen nu när de fått en fungerande valuta. Jag tror att turismen återkommer inom kort, Victoria Falls är redan en turistmagnet och fullt av amerikaner.
Citera
2011-09-13, 18:53
  #3
Medlem
Carnavalss avatar
Kolla på "Mugabe and the white african".

Det vill säga, du kommer bli jagad av Mugabes fanatiska supportrar.
Citera
2011-09-13, 19:03
  #4
Medlem
danthedudes avatar
Tack för ditt generösa svar Lobengula. Min bild över landet har blivit lite klarare, det verkar ju faktiskt vara ett okej land att leva i. Alla länder har ju sina baksidor, bara jag slipper bli utsatt för diverse kriminalitet så ska det nog funka rätt bra tror jag .
Citera
2011-09-13, 19:04
  #5
Medlem
Om sportfiske är din grej så finns det sjöar med stor Black Bass.
Citera
2011-09-13, 19:19
  #6
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danthedude
Tack för ditt generösa svar Lobengula. Min bild över landet har blivit lite klarare, det verkar ju faktiskt vara ett okej land att leva i. Alla länder har ju sina baksidor, bara jag slipper bli utsatt för diverse kriminalitet så ska det nog funka rätt bra tror jag .

Om du bor i Harare så misstänker jag att du ganska snabbt kommer in i "gänget" av ambassadpersonal och andra vita som arbetar där. Men zimbabwier är (IMHO) väldigt lätta att lära känna, jag fick ett flertal kompisar senaste resan. Nä Zimbabwe skulle jag lätt kunna tänka mig att arbeta i om jag fick chansen.
Citera
2011-09-13, 19:20
  #7
Medlem
danthedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Om sportfiske är din grej så finns det sjöar med stor Black Bass.

Jag har alltid älskat att fiska, har aldrig fiskat på den nivån. Men det låter väldigt intressant!
Citera
2011-09-13, 19:28
  #8
Medlem
danthedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Om du bor i Harare så misstänker jag att du ganska snabbt kommer in i "gänget" av ambassadpersonal och andra vita som arbetar där. Men zimbabwier är (IMHO) väldigt lätta att lära känna, jag fick ett flertal kompisar senaste resan. Nä Zimbabwe skulle jag lätt kunna tänka mig att arbeta i om jag fick chansen.

Detta låter ju inte alls farligt, svalde oron en del!

Är det någon som har koll på om man kan anställa en chauför och hur mycket skulle det kosta?
Citera
2011-09-13, 19:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danthedude
Jag har alltid älskat att fiska, har aldrig fiskat på den nivån. Men det låter väldigt intressant!
Fiska abborre har alla gjort, fiska likadant för black bass. Plocka med dina abborrgrejor mao, kan vara ett bra sätt att knyta kontakter med folk.
http://www.bassfan.com/rayscott_article.asp?ID=33
http://www.youtube.com/watch?v=hhqpVrLJCSc
__________________
Senast redigerad av Alessandro 2011-09-13 kl. 19:43.
Citera
2011-09-13, 19:34
  #10
Medlem
danthedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokeMe
Har en kille på jobbet vars syster var där ett år och studerade

Kom hem sen med en neger

Hejsan familjekris

Bara att hon studerat där visar ju att det är relativt säkert.

Ingen risk att jag kommer hem med en svart partner
Citera
2011-09-13, 19:36
  #11
Medlem
danthedudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Fiska abborre har alla gjort, fiska likadant för black bass. Plocka med dina abborrgrejor mao, kan vara ett bra sätt att knyta kontakter med folk.
http://www.bassfan.com/rayscott_article.asp?ID=33

Det har du helt rätt i, tack för förslaget!!
Citera
2011-09-13, 19:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danthedude
Detta låter ju inte alls farligt, svalde oron en del!

Är det någon som har koll på om man kan anställa en chauför och hur mycket skulle det kosta?
Klart du kan, pengar är allt. Kostnaden vågar jag inte gissa på, politiska situationen är ju labil, en viss
herr Muhammar Khaddaffi är stor markägare eller om nu NTC äger marken, så jag vet inte hur lätt det är att få tag på bensin/diesel? Får väl importeras ifrån Sydafrika emot hårdvaluta?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1655597

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback