Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-13, 17:52
  #1
Medlem
360manias avatar
Tjosan!
Jag råkade ut för ett hårdvarufel på min 360, vilket gjorde mig tillräckligt irriterad efter Microsoftsupporten, att jag nu bestämt mig för att återgå till Sony igen. Min fråga är nu vad mina alternativ till ljud är. Jag planerar att ha konsolen bredvid min dator, för att sedan nyttja min HD-skärm för bilden. Kruxet är att skärmen är just en PC-skärm, och inte en TV. Ljudet har jag därför inte kommit på någon lämplig lösning till ännu. Jag har heller inte lust att lägga pengar på en ny TV för tillfället.

Till förfogande har jag en helt okej grupp PC-högtalare, som jag helst av allt skulle lyckas nyttja även till PS3an, och i bästa fall kunna köra både PC och PS3 via dessa. Högtalarna kom i ett paket med en stationär Dell-dator, hittar inte modellnumret, men utgångarna är väldigt få. Det är fem olika portar för högtalarna, Front R, Front L, Center, etc.. och själva kontakten som är pluggad i datorn för tillfället består av tre kontakter i grönt, gult och svart. Den svarta tycks gå för basen, resten har jag inte en blekaste om.

Utöver detta har jag en liten box som jag tror att jag skulle kunna använda för detta, jag har dock aldrig använt den och vet heller inte hur den fungerar. Men den är till för ljud, och modellen är alltså då en Creative SB0510. Kanske inte ens funkar för ändamålet, men förmodligen vet någon lite mer om detta!

Att tillägga, har jag även en gammal DVD med ett par högtalare, som tycks ha ett par portar på baksidan, bland annat Digital Out. Jag läste något om att det behövdes, men minns inte riktigt hur det låg till.

Vad är mina alternativ? Har jag något av det som behövs, och vad är det som egentligen behövs?
Fred.
Citera
2011-09-13, 18:20
  #2
Medlem
Gör så här för att det ska bli så enkelt som möjligt för dig.
Köp först ett par nya högtalare med endast en sladd för ljud och bas och liknande. Det ska ju bara 3.5 mm sladd. Sedan gör du så att du kör ju ps3 till skärmen med en HDMI. Sedan för att få ut ljud så köper du en 2xRCA till 3.5mm hona adapter. Finns på kjell&company för 40 kr.

Sen tar du din scart sladd du fick till ps3 och kopplar in den röda och vita sladden (vilket är ljud) in i adaptern och 3.5 mm sladden från högtalarna till adaptern och så fr du ljud.

Jag har likadant
Citera
2011-09-13, 19:11
  #3
Medlem
360manias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofinkenn
Gör så här för att det ska bli så enkelt som möjligt för dig.
Köp först ett par nya högtalare med endast en sladd för ljud och bas och liknande. Det ska ju bara 3.5 mm sladd. Sedan gör du så att du kör ju ps3 till skärmen med en HDMI. Sedan för att få ut ljud så köper du en 2xRCA till 3.5mm hona adapter. Finns på kjell&company för 40 kr.

Sen tar du din scart sladd du fick till ps3 och kopplar in den röda och vita sladden (vilket är ljud) in i adaptern och 3.5 mm sladden från högtalarna till adaptern och så fr du ljud.

Jag har likadant

Okok, ska kolla upp det! Tror tillochmed att jag har en sån adapter i en låda nånstans, så jag vet vad du menar! Tack!
Citera
2011-09-17, 15:03
  #4
Medlem
360manias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofinkenn
..Sedan gör du så att du kör PS3 till skärmen med en HDMI. För att få ut ljud så köper du en 2xRCA till 3.5mm hona adapter. Finns på kjell&company för 40 kr.

Sen tar du din scart sladd du fick till ps3 och kopplar in den röda och vita sladden in i adaptern och 3.5 mm sladden från högtalarna till adaptern och så får du ljud.

Lust att länka till kabeln? Hittar den verkligen inte, ser bara hona, hona - hane och vice versa. Antar att det är en hona,hona- hona man ska ha, och det tycks ju inte finnas! Annars får man köpa till en hane-hona adapter också. Men finns det en adapter som gör två honor till en hona, så får du gärna plocka fram den, såvida du inte menat på något annat sätt?
Citera
2011-09-17, 23:14
  #5
Medlem
Köp en datorskärm med inbyggda högtalare. Jag har en med HDMI ingång också.
Den kan man även koppla en 3.5mm sladd till sina datorhögtalare. Kostade inte mycket heller.
Citera
2011-10-09, 16:48
  #6
Medlem
360manias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Köp en datorskärm med inbyggda högtalare. Jag har en med HDMI ingång också.
Den kan man även koppla en 3.5mm sladd till sina datorhögtalare. Kostade inte mycket heller.

Sökte efter en billig lösning, då jag hade köpt en TV istället om jag var ute efter en ny skärm att spela på, inte en ny datorskärm. Nu behövde jag bara lösa ljudet, vilket jag gjort genom att besöka Kjell&Company för att hitta adaptern som Bofinken(tack!) ovan talande om, works like a charm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback