2011-09-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe-Smith
LOL nja.. blev kanske lite fel där.. men jag hoppas budskapet gick fram.

Eller dra bort skiten du har i ansiktet.....
Citera
2011-09-15, 20:54
Medlem
Citat:
Engelska har så oändligt mycket mer nyansskillnader än det svenska språket har.
Det får du nog utveckla lite.
Citera
2011-09-15, 20:55
Medlem
Joe-Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Citation needed...

Tja till exempel svenska ordet flock

En lejonflock - a pride of lions
en fårflock - a flock off sheep
en fågelflock - a strike of birds

etc. etc.
Citera
2011-09-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumin-trollet
svenskar har den äkligaste accenten som finns!
Haha dom kan inte ens utala sake rätt!
Alltid kul att snacka med svenskar på engelska.
Jävla nollor! Jag pissaaa på dom! jag pissa påå dom nollorna!

Några exempel där svennar gör fel .

We are going to see SPORTS , de kan fan inte säga S et där.
Senna sade sell sold sad sentry gun.

Om du nu ska klaga på svenskar som pratar dålig engelska borde du lära dig att man inte kastar sten i glashus.
Citera
2011-09-15, 20:59
Medlem
Citat:

etc. etc.
Med det vill du säga att engelskan har fler ord förmodar jag? Hur översätter du sätta, lägga, ställa?
Citera
2011-09-15, 21:03
Medlem
MnasIes avatar
Mayor ska inte vara mäjor utan määär
Citera
2011-09-15, 21:04
Medlem
Citat:

etc. etc.
Nu är ju de flesta av dessa rena påhitt för skojs skull och ger knappast någon ytterligare nyans i språket. Hur många engelsktalande både känner till och använder alla dessa tror du? Se:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_collective_nouns_for_birds
Citera
2011-09-15, 21:04
Medlem
Joe-Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Med det vill du säga att engelskan har fler ord förmodar jag? Hur översätter du sätta, lägga, ställa?

dont put babe in a corner = lägg inte grisen babe i hörnet
Citera
2011-09-15, 21:05
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Det klassiska felet dom flesta gör är att tro att dom kan tala engelska flytande efter att ha vuxit upp med MTV, amerikanska filmer, och musik.
Efter 2 år i London har jag lärt mig engelska så pass bra att jag har insett hur lite engelska jag egentligen kan.

Engelska har så oändligt mycket mer nyansskillnader än det svenska språket har.

När jag läser engelska eller hör engelska förstår jag, vill jag påstå nära nog allt.
När jag pratar engelska har jag ett brytningsfel, vilket inte är så konstigt. Jämför med random utlänning som har flyttat till Sverige i vuxen ålder, att ändra sitt uttals sätt i vuxen ålder är svårt men inte omöjligt.
För min egen del spelar brytningsfelet inte så stor roll då engelsmännen förstår mig ändå. Jag tycker det är viktigare att man har grammatiken rätt än att uttalet är 100%
Har man gramatiken blir skriftspråket i all fall korrekt, även om jag i bland måste slå upp hur ord stavas vilket jag iofs även behöver göra ibland när jag skriver på svenska.

Jag håller med dig HELT i allt utom det jag fetade, bra skrivet! Har själv skrivit om liknande saker i tråden.

Men om detta håller jag alltså inte med dig: Svenskan är säkert lika nyansrik som engelskan. Finns ingen som helst orsak att tro något annat. Skulle engelsmän ha en språkhjärna som fungerar annorlunda än svenskars?

Nej, det handlar bara om att du är hemmablind för ditt eget modersmål. Du tar alla nyanser i svenskan för givet, medan du "upptäcker" nya i engelskan hela tiden. Jag gissar att du inte har så mycket kunskap i andra språk än svenska och engelska och därför saknar större perpektiv på detta med språk.
Citera
2011-09-15, 21:11
Medlem
Joe-Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tempur
Nu är ju de flesta av dessa rena påhitt för skojs skull och ger knappast någon ytterligare nyans i språket. Hur många engelsktalande både känner till och använder alla dessa tror du? Se:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_collective_nouns_for_birds

A strike off birds är en flygande fågelflock, en sittande fågelflock kallas a flock off birds.
Nu kanske detta var ett dumt exempel då vi på svenska har ordet fågelsträck.

Så vi byter ut det mot vargflock..a wolf pack.
Och jag inbillar mig att dom flesta britter kan detta, hur det är på amerikanska vet jag inte.
Men jag kan ha fel.
Citera
2011-09-15, 21:13
Medlem
Joe-Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag håller med dig HELT i allt utom det jag fetade, bra skrivet! Har själv skrivit om liknande saker i tråden.

Men om detta håller jag alltså inte med dig: Svenskan är säkert lika nyansrik som engelskan. Finns ingen som helst orsak att tro något annat. Skulle engelsmän ha en språkhjärna som fungerar annorlunda än svenskars?

Nej, det handlar bara om att du är hemmablind för ditt eget modersmål. Du tar alla nyanser i svenskan för givet, medan du "upptäcker" nya i engelskan hela tiden. Jag gissar att du inte har så mycket kunskap i andra språk än svenska och engelska och därför saknar större perpektiv på detta med språk.

Kan vara så, skoltyska och nybörjarpersiska är väl den enda språkerfarenhet jag har. Så något språkgeni anser jag mig inte vara.
Kan mycket väl vara hemmablind.
Men är det inte så att engelskaspråket innehåller mycket mer ord än svenska?
Citera
2011-09-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
Jag vet att många svenskar använder ett speciellt "s" när de talar engelska (Någon engelsk röstcoach på Idol kallade det för gay-s:et eller liknande) så jag har anammat ett s-ljud som drar lite mer åt z. Finns det fler uttal som skvallrar om att talaren är svensk?

Ja, när jag hör folk säger '' Me like'' tänker jag det borde inte vara ''I like''?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in