2011-09-12, 18:58
Medlem
Satt och fundera på köp av bil och många säger att miltalen på en bil är så viktigt.
Är miltal viktigt på en bil som alltid varit servad i tid och så vidare?
Låt säga att det är en Volvo V70 09, gått runt 30000 och alltid varit på service i tid och bra underhåll osv.
Eller en Volvo V70 08 som gått runt 15-20k också servad i tid osv?
Båda kostar samma eller liknande?

Va tycker ni? är miltalet viktigast?
Citera
2011-09-12, 19:03
Bannlyst
Det viktigaste är att den är servad ordentligt och med dom milen låter det som du ska köpa en gammal taxibil?

Är det en diesel skulle jag inte vara det minsta orolig, Dom kan gå hur långt som helst men bensinarna vet jag att dom inte håller lika bra.

Kolla gärna så lådan är bytt för dom brukar tyvärr vara dags att byta runt 30k mil på volvobilarna.
Citera
2011-09-12, 19:04
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l1nuxfre4k
Satt och fundera på köp av bil och många säger att miltalen på en bil är så viktigt.
Är miltal viktigt på en bil som alltid varit servad i tid och så vidare?
Låt säga att det är en Volvo V70 09, gått runt 30000 och alltid varit på service i tid och bra underhåll osv.
Eller en Volvo V70 08 som gått runt 15-20k också servad i tid osv?
Båda kostar samma eller liknande?

Va tycker ni? är miltalet viktigast?
Nej. Hellre en VÄLSKÖTT servad långmilare än en dåligt underhållen lågmilare från samma "årskull". Är slitagedelar bytta och service utförd är det inga problem med många mil
Citera
2011-09-12, 19:05
Medlem
Skalbamses avatar
nej, skicket på bilen, serviceintervaller och vad som är gjort på bilen.

En taxibil som är 3 år och har gått ca 30000 - 50000 mil och säljs för ca 70k - 95k är med alla säkerhet servad med täta mellanrum, alla slitagedelar är bytt osv.
Känner ett gäng taxichaufförer och åkare som sålt sina taxibilar och alla köpare har vart galet nöjda!

Nu vet jag inte om du ska köpa en taxibil eller så, men de va bara ett förslag.

Så länge bilen är servad regelbundet, att du har kvitto och papper på det så tror jag du kan va lugn och säker på att du kommer ha en bil som går många mil till.
Citera
2011-09-12, 19:08
Medlem
Skalbamses avatar
kan lägag till att jag känner en som köpte en gammal taxibil, fullservad och bra skick, han köpte den år 2000 och har den kvar idag, en volvo v70 från 1997. Är lite sliten idag, men har gått ca 60 000 mil!
Citera
2011-09-12, 19:08
Medlem
NiV3Rts avatar
Jag och en polare har varsin Saab 9-3 av -99 års modell. Hans har gått runt 13k mil, medan min har gått runt 23k mil. Hade alla dagar i veckan valt min framför hans, trots miltalet!
Citera
2011-09-12, 19:21
Medlem
JohnMiltons avatar
Beror på vilken sorts mil. 30k stadsmil taxi lär dämpare, bussningar, turbos, låda vara slut snart och inte billigt eller roligt att byta.
Citera
2011-09-12, 19:26
Medlem
När bilen passerat 25 tusen mil så brukar det hända rätt så mycket underliga saker. Riskerna för omfattander reparationer ökar. Men det framförs att hellre en bil som varit välservad och gått långt en än oservad bil som gått 15 tusen mil. Det är ju som att jämföra äpplen med päron, det finns inget som säger att långmilade bilar är mer välservade än de som gått mindre. Givetvis ska även bilen som gått 15 tusen mil vara välservad om man ska vara intresserad av köp, fulltecknad servicebok och sparade kvitton ger bra intryck. Så visst har miltalen stor betydelse, det är samtidigt därför de bilar med höga miltal är billigare. Det går knappast att säga att en bil med många mil är problemfri bara för att den är välservad. Dessutom blir ofta reparationerna dyrare med miltalen, då det kan komma kallduschar såsom havererad växellåda eller skuren turbo osv. sådant som är mer sällsynt på lågmilare med full servicehistorik.
Citera
2011-09-12, 20:58
Medlem
-mollen-s avatar
En annan sak som är till nackdel på långmilare är risken för haveri på tex cervo pump, vacum pump, ac pump, kupé fläkt, elfel, diesel pump, torkar motor, glödstift, mm
Det är alltid större risk att man får fel på dessa grejer på en långmilare då allt är mycket mer använt och slitet än på en lågmilare och det är inga biliga grejer att byta.
Citera
2011-09-12, 21:34
Medlem
Jag skulle säga att har man inte råd eller lust att eventuellt läga mycket pengar på reparationer bör man köpa en tråkig, välservad "svenssonbil" med få mil på mätaren hellre än en "skrytvagn" med många.

Själv har jag erfarenhet av att ha ägt två långmilare. En 850 som gått över 37.000 när jag sålde den och en 9-5:a som gått närmare 30.000. Bägge gick som klockor.
Citera
2011-09-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turkeltoon
Jag skulle säga att har man inte råd eller lust att eventuellt läga mycket pengar på reparationer bör man köpa en tråkig, välservad "svenssonbil" med få mil på mätaren hellre än en "skrytvagn" med många.

Själv har jag erfarenhet av att ha ägt två långmilare. En 850 som gått över 37.000 när jag sålde den och en 9-5:a som gått närmare 30.000. Bägge gick som klockor.

I ditt exempel skulle jag solklart valt 08:an, ett år äldra men 15-20.000 färre mil är ju en no-brainer s.a.s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in