Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-12, 16:25
  #1
Medlem
Kisames avatar
I backen håller det väll förmodligen en halv dag. Men hur länge kan man förvara brädan i ett lager utan att den torkar ut?
Aldrig haft riktigt koll på det här med vallning. Dom brädor jag ägt har ägt har jag inte tagit hand om särskilt väl heller.

Blivit erbjuden en bräda som kom ut till säsongen 2010-2011 som är i nyskick, dvs helt oåkt, för den som undrar. Den har bara stått inomhus och samlat damm. Den borde väll inte ha hunnit förfalla men paranoid och osäker som man är undrar jag om någon här har ett bra svar på detta?
Citera
2011-09-12, 17:22
  #2
Medlem
Markus-s avatar
Det är nog ingen fara. Gör som så att du vallar brädan själv så fort du får tag på den, för belaget lär vara ganska torrt nu, dock ingen större risk för att det skall vara trasigt på något vis. Fabriksvallan är i de flesta fall skräp hur som helst.

Så smacka på lite valla för varmare väder och låt den stå tills snön trillar ner igen och du är good to go!
Citera
2011-09-13, 17:09
  #3
Medlem
tjock-steffes avatar
Om belaget torkat är det nog på plats med en planslipning. Vallning i samband med det såklart.

Ska brädan stå ett tag är det bara att lägga på valla, efter rengöring, och låta det vara tills det är dags att åka då du sicklar av som vanligt.
Citera
2012-12-02, 20:52
  #4
Medlem
nkpgbmxs avatar
Har ett tips, för mer info läs mitt andra inlägg i "Den stora snowboardtråden" här.

När en bräda är ny, oavsett märke modell och priskategori, så bör du INTE åka på den utan att varmvalla brädan. Finns massor med "how-to" på youtube, dock inte hittat någon som säger vilken valla man ska ha. Visst, det står alltid på förpackningen. fast själv kommit fram till detta, använder SWIX valla, den röda för 0 till 6 plusgrader som base, alltså det första lagret. Så brädan blir lite "fet" och mer tålig hela säsongen. Detta lager brukar jag ha ett av, 2-4 gånger per säsong. Som åklager, då jag kör mest pistade backar i mitt yrke och fritiden så har jag en ljusgrön/blå valla från SWIX, den gär ner till -32 grader, och det är oftast inte så kallt i Sverige, FAST, använd den vallan, dra på två lager och låt de torka en halvtimma mellan varje lager. Den är hård, glider bra, även när det töar ute på våren. Strunta i de rekomenderade temperaturförhållanden som står på, kör en valla för plusgrader som bade, och den kallaste vallen du kan hitta i butiken/skidorten som åklagret. Du kommer dra förbi även de på alpinbräda i backarna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback