Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-17, 16:33
  #13
Medlem
Hur ska man tänka kring färgen på handskar? Lever de i en egen matchningsvärld vid sidan om skor, klockarmband osv?

Förresten, gillar ditt inköp ShogunAssasin!
Citera
2011-10-17, 16:51
  #14
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCGB
Hur ska man tänka kring färgen på handskar? Lever de i en egen matchningsvärld vid sidan om skor, klockarmband osv?

Förresten, gillar ditt inköp ShogunAssasin!

Jag har i huvudsak två par (om det inte är iskallt, men det är det sällan i södra Sverige): ett par svarta och ett par bruna. De dagar jag kör med brunt som färgmässig utgångspunkt har jag de bruna och de dagar jag har svart (dvs. inga svarta kläder utan svarta skor och svartklockan [klockan med svart armband]) kör jag de svarta.
Citera
2011-10-17, 21:30
  #15
Medlem
Point Blanks avatar
Handskarna skall matcha skorna.

Måste också införskaffa ett par nya handskar.
Citera
2011-10-17, 23:08
  #16
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCGB
Hur ska man tänka kring färgen på handskar? Lever de i en egen matchningsvärld vid sidan om skor, klockarmband osv?

Förresten, gillar ditt inköp ShogunAssasin!

Visst ska handskar matchas, men jag tror att vi har ett undantag. Den klassiska gula handsken som förekommer då och då.

Här från Dents.
Gamla illustrationer: 1 2
Citera
2011-10-17, 23:31
  #17
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Visst ska handskar matchas, men jag tror att vi har ett undantag. Den klassiska gula handsken som förekommer då och då.

Här från Dents.
Gamla illustrationer: 1 2

De är helt klart snygga dessa gula handskar. Jag tror helt ärligt att jag aldrig har sett dessa live, men hur ska man göra det när man knappt ser ordentliga handskar alls.

Påminner lite om de amerikanska fallskärmjägarnas gula handskar under kriget, mycket trevligt.
Citera
2011-10-17, 23:51
  #18
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazebo
Visst ska handskar matchas, men jag tror att vi har ett undantag. Den klassiska gula handsken som förekommer då och då.

Här från Dents.
Gamla illustrationer: 1 2

Joda, ett par gula peccary gloves ingar aven i den tantaluska garderoben, dock inte fran Dents. Dessvarre har de blivit lite smutsiga efter ett par vintrar.

"A spot of the cup that cheers and my yellowest gloves would also not go askance."
Citera
2011-10-18, 00:10
  #19
Medlem
Gazebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
De är helt klart snygga dessa gula handskar. Jag tror helt ärligt att jag aldrig har sett dessa live, men hur ska man göra det när man knappt ser ordentliga handskar alls.

Påminner lite om de amerikanska fallskärmjägarnas gula handskar under kriget, mycket trevligt.

Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Joda, ett par gula peccary gloves ingar aven i den tantaluska garderoben, dock inte fran Dents. Dessvarre har de blivit lite smutsiga efter ett par vintrar.

"A spot of the cup that cheers and my yellowest gloves would also not go askance."

Satt på ett litet kaffeställe på Östermalm för något år sedan och minns hur en viss stureplansvakt med en syster inom lyxmodebranschen kom in och stolt visade upp sina nya gula peccaryhandskar, som han menade skulle vara smutsiga för att få sin rätta charm. Knappast någon trovärdig stilreferens, men det är enda gången jag sett de gula in action.
Citera
2011-10-19, 10:42
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Finns det någon onlinestore som säljer prisvärda läderhandskar som ni kan rekommendera?

Detta må inte vara en onlinebutik men den enda handskbutiken i stockholm (hestra gör tjocka vantar) (vet inte var du bor) den ligger upp på östermalstorg butiken heter handskbutiken/handskar (något av de). Fär är det enbart skinnhandskar för bra priser.

// QuiZi

EDIT: sen är ju det viktigaste passformen, finns inget värre än handskar med fel storlek.
Citera
2011-10-19, 19:27
  #21
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiZi
(hestra gör tjocka vantar)

Men inte enbart, Hestra har väldigt många handskar i sitt sortiment också. Det är kategorin "classics" (eller de andra varumärkena från Hestra) som är aktuella för oss här i tråden (http://hestragloves.com/sv/gloves/classics/). Helt ofodrade i peccary (vildsvinsläder) finns också för den som verkligen vill låta stil gå före funktion.

Jag tycker tyvärr att handskar tenderar att blir sjaskiga och fula efter ett par år, vilket gör att jag avstår de allra dyraste och finaste modellerna. Det finns nog en anledning till varför många stilorakel poserar med sina lyxhandskarna halvt nedstoppade i en ficka istället för på händerna...

Någon som har provat handskar i älgskinn förresten? Hur står det sig jämfört med hjort?
__________________
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2011-10-19 kl. 19:46.
Citera
2011-10-21, 13:15
  #22
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Men inte enbart, Hestra har väldigt många handskar i sitt sortiment också. Det är kategorin "classics" (eller de andra varumärkena från Hestra) som är aktuella för oss här i tråden (http://hestragloves.com/sv/gloves/classics/). Helt ofodrade i peccary (vildsvinsläder) finns också för den som verkligen vill låta stil gå före funktion.

Jag tycker tyvärr att handskar tenderar att blir sjaskiga och fula efter ett par år, vilket gör att jag avstår de allra dyraste och finaste modellerna. Det finns nog en anledning till varför många stilorakel poserar med sina lyxhandskarna halvt nedstoppade i en ficka istället för på händerna...

Någon som har provat handskar i älgskinn förresten? Hur står det sig jämfört med hjort?

Älgskinn har en förmåga att bli ganska grovt och jag har mestadels sett materialet användas till vantar, snarare än handskar. Det är heller inte det allra mest följsamma, men väldigt tåligt.
Citera
2011-12-23, 21:31
  #23
Medlem
angående skötsel av handskar, någon slags fett? är det att rekommendera till ett par ganska kraftiga läderhandskar med ull på insidan?
Citera
2012-09-02, 22:37
  #24
Medlem
Xavieros avatar
Jag tänkte köpa nya klassiska handskar (helst i peccary skinn annars hjort, i brunt eller "tobacco") inför den stundande hösten, är det nån som har erfarenhet av Chester Jefferies? Har hört att de ska vara bra, eller ska man satsa på Dents eller nåt annat tips? Då passformen ofta är svårt så blir man lite sugen på bespoke service på Chester Jefferies som kostar 20 pund extra, nån som har erfarenhet av detta??

http://www.chesterjefferies.co.uk/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback