Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-10, 21:31
  #1
Medlem
Luciditys avatar
Raspberry Pi är "single-board computer", alltså ett litet moderkort, som håller på att utvecklas nu. Den kommer släppas i 2 modeller för $25 respektive $35 som det ser ut nu. Jag har inte stenkoll så jag ska inte gå in på alla tekniska detaljerna. Men den kommer använda Linux så man kan göra nästan vadsomhelst på den.

Bild och mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Raspberry_Pi
Officiell hemsida: http://www.raspberrypi.org/

Den kan spela Quake 3 med 20fps samt visa upp 1080p video. Finns alltså väldigt många användningsområden! Jag kommer köpa den så snart den släpps.
Citera
2011-09-10, 21:42
  #2
Medlem
Panchreas avatar
Japp de ser oerhört läckra ut! I november är det väl tal om att de ska gå att köpa?
Citera
2011-09-10, 21:45
  #3
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Japp de ser oerhört läckra ut! I november är det väl tal om att de ska gå att köpa?
För en månad sen så sa de "slutet av november till början av december". Men precis som med allt annat alltid så blir det väl förseningar. Man får hoppas att det kommer till jul i alla fall!
Citera
2011-09-10, 21:48
  #4
Medlem
Jag vill ha ett chassi. Existerar chassi man kan erhålla?
Citera
2011-09-10, 22:21
  #5
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Jag vill ha ett chassi. Existerar chassi man kan erhålla?
Läste nånstans på sidan om att det kommer gå att köpa till chassi. Jag hade tänkt försöka bygga ett själv ändå.
Citera
2011-09-23, 08:50
  #6
Medlem
anooonyms avatar
Oerhört sugen på detta. Ska nog köpa en skärm att hänga på väggen och ha datorn som informationsvisare / klocka etc.
Citera
2011-09-23, 19:47
  #7
Medlem
Luciditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Oerhört sugen på detta. Ska nog köpa en skärm att hänga på väggen och ha datorn som informationsvisare / klocka etc.
Låter häftigt. Finns så många saker man kan tänkas göra med den
Citera
2011-12-20, 21:17
  #8
Medlem
rwxXstugos avatar
Sitter och väntar på Raspberry Pi och har några funderingar som ni kanske kan hjälpa mig att reda ut.

Jag tänkte skaffa en att använda som mediacenter att koppla till min projektor (ej HDMI) och trådlöst till hemnätverket så jag kan streama video, inklusive rippade DVD:er, från en annan dator i nätverket. Därför behöver jag en billig USB-Wifi-dongel som funkar bra med Linux (förmodligen kommer jag köra Debian). Räckvidden är inte viktig för min del, men det är däremot viktigt att strömmen flyter på bra. Tankar? (Hittade den här tråden om en billig WiFi-dongel i RaPi-forumet.)

Fjärrkontroll, IR-mottagare och LIRC lär jag behöva, men vilken mjukvara ska man använda? Finns det någon bra, lättviktig "media center-mjukvara" man kan köra i Debian, snarare än ett färdigt OS? Jag funderar på om det är värt att knåpa ihop något eget mha ncurses och mplayer eller något för att få det riktigt lättviktigt. Det behöver i princip bara gå att spela upp rippade DVD:er och vanliga videoformat, men kruxet är att det måste kunna kontrolleras från en fjärrkontroll (och gärna via SSH). Tankar?
Citera
2011-12-20, 22:47
  #9
Medlem
Bitmasters avatar
Fasiken. Här sitter man och väntar på att få hem en BeagleBone. Den där ser ju mycket roligare ut

Det blir väl en Pi också

EDIT: Dock förstår jag inte varför den ska ha kompositvideo ut. Vem använder kompositvideo idag?
__________________
Senast redigerad av Bitmaster 2011-12-20 kl. 22:50.
Citera
2011-12-21, 22:30
  #10
Medlem
rwxXstugos avatar
Jag brukar använda kompositvideo - till och med VCR med jämna mellanrum.
Citera
2011-12-25, 15:13
  #11
Medlem
BossesPizzerias avatar
Hmm blev allt lite sugen på att köpa den.
Citera
2011-12-28, 03:01
  #12
Medlem
Den största missen enligt mig är bristen på en VGA-utgång. Tror de kan missa sitt mål med många klassrum som har gammal hårdvara.

Annars är det helt klart ett intressant projekt, har följt det i ett gäng månader nu och kommer försöka att få tag i ett par när de börjar säljas (förhoppningsvis i januari).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback