Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2020-04-08, 02:11
Medlem
Får man fråga hur det går för ts idag? Har du fortsatt?
Citera
2020-04-19, 12:39
Medlem
Själv har jag snusat konstant i 38 år, går på regelbundna hälsokontroller via mitt jobb inom försvarsmakten + att jag själv ombesörjer en ytterligare hälsokontroll per år.

Jag har aldrig haft några symptom eller problem som är relaterat till mitt snusande som ligger och har snittat på 1dosa/dag.

Tandläkaren ser inga som helst problem med min tandhälsa eller uppdraget tandkött som många andra får.

Detta tror jag kan härleda till ett antal påståenden vilket innefattar den egna tandhygienen, individens egna PH i munhålan samt typen av snus man använder, jag började göra mitt eget för 8 år sedan och har då möjligheten att tuna in PH så det passar mig, snus ska ligga på runt 8-8,5 efter lagring,jag
föredrar själv närmare 7 eftersom jag inte lagrar snuset länge och det känns bättre under läppen.

Vet att ex SM ligger på ett jäkligt högt PH vid tillverkning för att det efter lagring ska dala ner till humana nivåer, problemet är att dom slutat lagra snuset och kör ut det direkt till återförsäljare så det får lagras på plats där, och köper man då ett nytillverkat snus så är PH för högt och skadar slemhinnor, tandkött och tänder.

De snussorter som räknas som starka över 0,8ml/g har överlag ett mycket högre PH pga det krävs
mer Natriumkarbonat för att utvinna det fria nikotinet från dessa
Senast redigerad av peckapecan 2020-04-19 kl. 12:46.
Citera
2020-04-23, 01:10
Medlem
Jag anar att en del av nojjan kring snus handlar om att det är tobak. Typ att våra myndigheter förknippar det med rökning trots det är en helt annan produkt. Delvis är väl för de kan straff-beskatta snus nästan i nivå med cigg vilket är rubbat.

Så visst ska man inte börja snusa om man inte redan gjort det men reella incitament i nivå med att sluta röka föreligger egentligen inte.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in