Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-09, 14:25
  #1
Medlem
70Ds avatar
Jag har en leverfläck som jag äcklas av extremt. Den sitter på baklåret, är inte speciellt stor men buktar ut lite grann. Varje gång jag ser leverfläcken känner jag mig sjukt äcklad av mig själv och nu har jag bestämt mig för att ta bort den. Jag är förövrigt väldigt skonad från leverfläckar och har bara några få små som ligger platt längs huden.

Jag har hört att man kan bränna, frysa eller skära bort den. Man ska också kunna ta bort den med laser. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av detta? Vart vänder man sig? Vad kostar det? Hur blir resultatet? Gör det ont? Framförallt, vilken metod är bäst?

/en ful prick
Citera
2011-09-09, 14:28
  #2
Medlem
lcdtvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70D
Jag har en leverfläck som jag äcklas av extremt. Den sitter på baklåret, är inte speciellt stor men buktar ut lite grann. Varje gång jag ser leverfläcken känner jag mig sjukt äcklad av mig själv och nu har jag bestämt mig för att ta bort den. Jag är förövrigt väldigt skonad från leverfläckar och har bara några få små som ligger platt längs huden.

Jag har hört att man kan bränna, frysa eller skära bort den. Man ska också kunna ta bort den med laser. Nu undrar jag om någon har erfarenhet av detta? Vart vänder man sig? Vad kostar det? Hur blir resultatet? Gör det ont? Framförallt, vilken metod är bäst?

/en ful prick

De skär bort den, och det kostar inte pengar. Klart det kanske svider lite efter "operationen" men du dör nog inte. /Det kostar alltså inget om du "mår dåligt" pga leverfläcken, annars kanske du får betala några kr.

Edit: Kontakta din husläkare och ställ dessa frågor.
__________________
Senast redigerad av lcdtv 2011-09-09 kl. 14:33.
Citera
2011-09-09, 14:37
  #3
Medlem
Fettopappas avatar
Kontakta vårdcentralen och säg att du mår dåligt för den.
De skär bort den på två minuter och sätter något stygn som du sedan får ta bort två veckor senare.
Citera
2011-09-09, 14:40
  #4
Medlem
Jag har tagit bort en leverfläck från ryggen som alltid irriterades av BH-banden. Läkaren skar bort den och sydde igen såret. Efter 2 veckor togs stygnen bort. Dock har jag ett relativt stort ärr där nu, men jag har för mig att ryggen är ett av områdena som gärna bildar synliga ärr. I vilket fall så har jag ingen erfarenhet av andra metoder än skalpellen.
Citera
2011-09-09, 14:59
  #5
Medlem
Dom bränner bara bort märken som sitter i ansikten. jag har plockat bort en hel del . då har dom lokal bedövat och skurit bort den. ett sår spräcktes upp dock och har lämnat ett fult ärr . men det var vid byxliningen .. tror ditt fall har lättare att läka utan att såret går upp.
Citera
2011-09-09, 15:10
  #6
Medlem
crying.freemans avatar
Ok, om du går till VC gör de en bedömning på om det finns hälsorisker med märket, i regel tar man bort de som buktar mycket, är stora eller ser allmänt farliga ut.

Jag har tagit bort ett par stycken på kroppen, har kvar några "stora" (lite mindre än en cm i diameter).
Har dessutom tagit bort några små i ansiktet och då gick jag privat till en plastikkirurg, vilket man bör göra om det är i ansiktet. Detta gick på 2000 SEK + 500 SEK för varje märke.

Båda gångerna skar de bort dem. I ansiktet sydde dem hur fint som helst. De på kroppen brände de bara lite på. Fick bedövning när jag gjorde det i ansiktet. När jag gjorde det utan bedövning på kroppen gjorde det så ont man tror det gör då någon skär bort en hudbit och bränner igen såret, men det var ingen större fara.

Om VC inte vill ta bort dem, gå till någon lämplig läkare (behöver inte vara kirurg) och ta bort skiten. Spelar väl ingen roll med ett ärr på baksidan av låret? Mina tidigare märken på kroppen tog jag också bort privat och detta kostade för mig inte mer än 200 SEK och läkaren (som för övrigt var en vanlig privat familjeläkare) gjorde det utan bedövning och det var klart på 10 min.

Hoppas detta var till någon nytta.

freeman
Citera
2011-09-15, 12:42
  #7
Medlem
Lyssna på mig människa. Om du inte är rädd för cancer, ta bort den själv. Tog nyss bort en fet jävel i ansiktet. Värm upp, med tändare, något metallföremål. Gärna i samma storlek som din fläck. Värm, och pressa sen mot din leverfläck i ca 20 sek.

Du får en skorpa i ca 1-2 veckor, sedan ramlar den bort. Har knappt något ärr
Citera
2011-09-16, 01:12
  #8
Medlem
Klöst bort en i bakhuvudet och klippt bort en på magen. Går utmärkt att göra själv om det inte är på något synligt ställe.

Tändarvarianten verkar intressant, ska nog pröva det nästa gång jag får lust att ta bort en leverfläck.
Citera
2011-09-17, 00:45
  #9
Medlem
Retroflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjamoves
Lyssna på mig människa. Om du inte är rädd för cancer, ta bort den själv. Tog nyss bort en fet jävel i ansiktet. Värm upp, med tändare, något metallföremål. Gärna i samma storlek som din fläck. Värm, och pressa sen mot din leverfläck i ca 20 sek.

Du får en skorpa i ca 1-2 veckor, sedan ramlar den bort. Har knappt något ärr

Lär inte kännas alltför behagligt.
Citera
2011-09-21, 20:08
  #10
Medlem
70Ds avatar
Ahhh! Det här äcklar mig! Vet inte om jag vågar

Lägger hellre en tusinglapp extra om elimineringen sker under skonsamma förhållanden. Bokar tid på VC. Ja, så får det bli.
Citera
2011-09-21, 21:03
  #11
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjamoves
Lyssna på mig människa. Om du inte är rädd för cancer, ta bort den själv. Tog nyss bort en fet jävel i ansiktet. Värm upp, med tändare, något metallföremål. Gärna i samma storlek som din fläck. Värm, och pressa sen mot din leverfläck i ca 20 sek.

Du får en skorpa i ca 1-2 veckor, sedan ramlar den bort. Har knappt något ärr
Oh vad jag blev sugen på att prova detta på ngn polare. Har annars skurit & klippt bort såna prylar från mina vänner men detta lät ju ljuvligt enkelt.
OnT är ts in
Citera
2011-09-26, 19:15
  #12
Medlem
Retroflexs avatar
Jag prövade precis det där med att försöka bränna bort den. Inte särskilt skön känsla med nästan glödhet metall mot huden. Där jag gjorde det ser huden nu alldeles grå och skrynklig ut. Förhoppningsvis ramlar den inklusive hela leverfläcken av sen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback