Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-08, 23:32
  #1
Medlem
Det är såhär att jag har nyligen köpt en dator(laptop) från Dell, en XPS 17 med uppgraderat minne. Jag kör Windows 7 64 home premium på den.
Nu för några dagar sedan har ljudet börjat att hacka när jag surfar, ljudet går i slow motion ungefär när jag klickar på en ny länk eller dylikt. Detta gäller när jag lyssnar genom spotify, och även via youtube.

Min dator:
Processor - Intel Core i7-2630QM @ 2.00 GHz
RAM - 8 gb
Grafikkort - NVIDIA Geforce GT 555M

Vad ska jag göra för att bli av med det förbannade ljudlagget?! Man ska väl inte behöva skicka den till support?
Har kollat drivers och allt är uppdaterat. Behöver ni mer info om min dator så säg till, och tala helst om var jag kan hitta det då jag inte är helt hemma med windows 7 ännu.

Tack på förhand!
Citera
2011-09-09, 08:42
  #2
Medlem
Tryck på Startknappen, sen i sökfältet skriver du "taskmgr" utan " " och trycker sen Enter.
Aktivitetshanteraren dyker upp, tryck nu på fliken "Processer" och bocka sedan i "Visa processor för alla användare" om den inte redan är ibockad, sortera sen efter CPU-användning genom att trycka på "CPU"

Kolla så inget program/process ligger riktigt högt, det är endast "Systemets vänteprocess" som kan ligga mellan 80-95 vilket är normalt.

Är det någon process som ligger och tar upp all CPU kraft så kan ljud börja hacka och gå i slowmotion.

Du kan ju börja med att kolla detta...
Citera
2011-09-09, 16:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenebrae
Tryck på Startknappen, sen i sökfältet skriver du "taskmgr" utan " " och trycker sen Enter.
Aktivitetshanteraren dyker upp, tryck nu på fliken "Processer" och bocka sedan i "Visa processor för alla användare" om den inte redan är ibockad, sortera sen efter CPU-användning genom att trycka på "CPU"

Kolla så inget program/process ligger riktigt högt, det är endast "Systemets vänteprocess" som kan ligga mellan 80-95 vilket är normalt.

Är det någon process som ligger och tar upp all CPU kraft så kan ljud börja hacka och gå i slowmotion.

Du kan ju börja med att kolla detta...


Gjorde som du sa, och det är bara Systemets vänteprocess som tar upp CPU, så där verkar ju inte vara några bekymmer. Några andra tankar?

Vet inte om denna info är särskilt relevant, men kollade precis om ljudet hackade även om jag kopplade ur mina högtalare (5.1 system) och hackandet fortsatte även utan högtalarna...

En annan tanke som slog mig idag är om problemet hade löst sig om man skaffade ett externt ljudkort att koppla till datorn?
Citera
2011-09-09, 18:38
  #4
Medlem
Tror inte ett externt ljudkort behövs för att lösa ditt problem.
Kollade du CPU användningen när ljudet hackade? Alltså när du lyssnar på musik genom Spotify etc?
Så du inte kollade CPU användingen när datorn var "idle".

Testa att starta datorn i felsäkert läge (Tryck på F8 varannan sekund när du ser din DELL logga när du startar datorn, välj sedan att starta datorn i felsäkert läge)

Iofs, vet jag inte om ljudet funkar i felsäkert läge, det gör den inte på min dator om jag inte minns fel, iofs har jag ingen laptop utan en stationär med ett pci-express ljudkort.

Är datorn seg i övrigt? Ibland kan ljud hacka pga att hårddisken är defekt med.
Citera
2011-09-09, 19:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenebrae
Tror inte ett externt ljudkort behövs för att lösa ditt problem.
Kollade du CPU användningen när ljudet hackade? Alltså när du lyssnar på musik genom Spotify etc?
Så du inte kollade CPU användingen när datorn var "idle".

Testa att starta datorn i felsäkert läge (Tryck på F8 varannan sekund när du ser din DELL logga när du startar datorn, välj sedan att starta datorn i felsäkert läge)

Iofs, vet jag inte om ljudet funkar i felsäkert läge, det gör den inte på min dator om jag inte minns fel, iofs har jag ingen laptop utan en stationär med ett pci-express ljudkort.

Är datorn seg i övrigt? Ibland kan ljud hacka pga att hårddisken är defekt med.

Japp, det gjorde jag. Såg inga förändringar när det gäller CPU-användningen under hackandet.

Okej ska prova göra detta. Vad kan jag dra för slutsatser om det funkar/ej funkar i felsäkert läge isåfall?
Nej den är inte seg alls, den flyter på utan problem. Bara det att just när man surfar och lyssnar på musik samtidigt så hackar ljudet till i någon sekund om man till exempel öppnar en ny flik.

Har även stött på ett problem med mina högtalare, de vill nämligen inte spela upp ljud genom alla högtalare utan väljer bara att spela vi de två främre högtalarna. Har gjort ljudtester och även ställt in uppspelningen på 5.1-system men inget verkar funka. Vad händer egentligen?!
Citera
2011-09-09, 19:44
  #6
Medlem
Kollade ännu en gång på mina processer och såg att McSvHost.exe gick upp som tusan i CPU-användning, precis när ljudet började hacka! Sökte lite och det är ju då mitt virusprogram McAffe som helt plötsligt skrider i höjden av någon anledning. Fick det med datorn och har inte skaffat något annat då jag helt enkelt varit lite bekväm av mig. Vad tycker ni jag ska göra åt saken?

Dock kvarstår problemet om att få igång mina yttre högtalare...
Citera
2011-09-09, 20:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoodmemory
Kollade ännu en gång på mina processer och såg att McSvHost.exe gick upp som tusan i CPU-användning, precis när ljudet började hacka! Sökte lite och det är ju då mitt virusprogram McAffe som helt plötsligt skrider i höjden av någon anledning. Fick det med datorn och har inte skaffat något annat då jag helt enkelt varit lite bekväm av mig. Vad tycker ni jag ska göra åt saken?

Dock kvarstår problemet om att få igång mina yttre högtalare...

Kan stämma, har varit med om att just McAfee kan orsaka detta då den ligger och tar upp massa processor kraft.
Testa att antingen ta bort McAfee från autostarten (start, skriv msconfig, klicka på Autostart och bocka ur allt som har med McAfee att göra. ev. avinstallera McAfee och testa ljudet.
Installera sen ESET NOD AntiVirus eller nåt annat vettigt antivirusprogram. Skippa Norton med.

Problemet med dina högtalare vet i sjutton, men kolla ljudinställningarna

Kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud, klicka på "Hantera ljudenheter", en ruta kommer upp, markera den uppspelningsenheten du använder och klicka på "Konfigurera" där får du ställa in antalet högtalare etc.
Citera
2011-09-09, 20:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenebrae
Kan stämma, har varit med om att just McAfee kan orsaka detta då den ligger och tar upp massa processor kraft.
Testa att antingen ta bort McAfee från autostarten (start, skriv msconfig, klicka på Autostart och bocka ur allt som har med McAfee att göra. ev. avinstallera McAfee och testa ljudet.
Installera sen ESET NOD AntiVirus eller nåt annat vettigt antivirusprogram. Skippa Norton med.

Problemet med dina högtalare vet i sjutton, men kolla ljudinställningarna

Kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud, klicka på "Hantera ljudenheter", en ruta kommer upp, markera den uppspelningsenheten du använder och klicka på "Konfigurera" där får du ställa in antalet högtalare etc.

Japp, det får nog bli att fixa ett nytt antivirus-program då. Lika bra då jag aldrig fått en klar uppfattning om McAffe är lönt att ha.

Har gjort just detta du beskriver och ställt in på 5.1-system, men utan framgång. Blir inte klok på vad som kan orsaka skiten.
Citera
2012-09-14, 20:00
  #9
Medlem
Har fanimej samma problem och har letat svar länge på detta!
Kollade vilket program som drog mest och det verkar vara Google Chrome som går upp på nummer 1 när jag scrollar upp och ner på nån hemsida med bilder/reklam/flashanimationer.

Men om jag förminskar fönstret till hälften på Chrome så laggar inte ljudet, fattar nada!
Har även störningar i vissa spel som t.ex Battlefield 3, som ett vinande pipigt ljud i bakgrunden hela tiden. Läste för ett tag sen att det kan vara nån kabel inuti datorn som ligger för nära nått med mycket ström i, men jag har inte orkat kolla runt angående det.

intel i-5 650 runkadunk, 4 gig ram, tjohohej dator.
Citera
2014-01-25, 14:58
  #10
Medlem
Jag har samma problem på min stationära dator, Chrome som går upp i Cpu som satan om man byter flik, klickar på ngn länk etc. och då laggar/hackar ljudet något fuktansvärt, oavsett om det är streamat ljud eller ljud från typ en mp3 fil. Köpte nydligen en laptop och efter ungefär 10 dagar med laptopen på samma nätverk som den stationära så började den hålla på oxå på. Va fan ska jag göra? hittar inga vettiga tips ngnstans.

Ps. är inte jätte grym på datorer men laptopen är helt ny och den kostade runt 5000 så de kan inte vara de. Undrar om de är nått virus eller ngt? har avast och har gjort ett antal fullständiga sökningar men den hittar ingenting
Citera
2014-01-25, 17:14
  #11
Medlem
Skullheads avatar
Har samma problem även jag, ny laptop, Intel 4200u, 12gb ram, GT750m, Så fort jag är inne i någon webläsare, testat både chrome och firefox nu, och jag laddar en ny sida så hackar ljudet som fan, även muspekaren laggar som fan i ett par sekunder, sen är det som vanligt igen. Använder adblock så det är inte några flashanimationer som dummar sig.

Jag har för mig det började ske efter jag uppdaterade till 8.1, men är inte helt säker. Sjukt irriterande är det iaf, program, spel osv funkar perfekt, men så fort en webläsare är uppe så fuckar det.

Såg precis att processen "System" gick upp i ca 41% i användning när ljudet dummade sig, är processorn så jävla klen att den inte ens pallar 41% belastning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback