Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-08, 22:59
  #1
Medlem
Jag är inte bra på grädde. Funderar lite t ex på vad man kan byta ut. Funderar t ex på att göra en cheesecake just nu, har matlagningsgrädde men det står att man ska ha vispgrädde men man ska ju inte vispa den så det kanske funkar bra ändå?

Kan inte nån förklara skillnaden mellan matlagnignsgrädde, grädde och vispgrädde förutom då det självklara att vispgrädde är anpassat för att vispas medans de övriga INTE är det.
Citera
2011-09-08, 23:07
  #2
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
Jag är inte bra på grädde. Funderar lite t ex på vad man kan byta ut. Funderar t ex på att göra en cheesecake just nu, har matlagningsgrädde men det står att man ska ha vispgrädde men man ska ju inte vispa den så det kanske funkar bra ändå?

Kan inte nån förklara skillnaden mellan matlagnignsgrädde, grädde och vispgrädde förutom då det självklara att vispgrädde är anpassat för att vispas medans de övriga INTE är det.
Vispgrädde och vanlig grädde går att vispa, (det är väl samma sak?).
Matlagningsgrädde, kaffegrädde och sånt har väl för låg fetthalt för att kunna vispas, har jag för mig.
Citera
2011-09-08, 23:22
  #3
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Vispgrädde och vanlig grädde går att vispa, (det är väl samma sak?).
Matlagningsgrädde, kaffegrädde och sånt har väl för låg fetthalt för att kunna vispas, har jag för mig.

Grädde är grädde. Det som skiljer är som du säger fettinnehållet eller egentligen hur pass utspädd den är.
Citera
2011-09-08, 23:57
  #4
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Grädde är grädde. Det som skiljer är som du säger fettinnehållet eller egentligen hur pass utspädd den är.
Jo, men iom att fetthalten skiljer så är konsistensen olika, kaffegrädde går inte att vispa som vanlig grädde.
Citera
2011-09-09, 06:54
  #5
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jo, men iom att fetthalten skiljer så är konsistensen olika, kaffegrädde går inte att vispa som vanlig grädde.

Nä, det är ju det jag menar. Jag säger bara att på att det beror på att den är utspädd. Ska man inte vispa grädden så spelar det ju ingen roll.
Citera
2011-09-09, 09:58
  #6
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Nä, det är ju det jag menar. Jag säger bara att på att det beror på att den är utspädd. Ska man inte vispa grädden så spelar det ju ingen roll.
Nej, men i en cheesecake ska den ju vispas och därför tror jag inte att det går med vad som helst.
Citera
2011-09-09, 10:01
  #7
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Nä, det är ju det jag menar. Jag säger bara att på att det beror på att den är utspädd. Ska man inte vispa grädden så spelar det ju ingen roll.
Grädde (och mjölk med för den delen) med lägre fetthalt är inte utspädda, man tar helt enkelt bort fettet i större eller mindre omfattning. Naturligt så har mjölken/grädden olika fetthalt beroende på bl.a. kons kost och tid på året. Numera separeras grädden från mjölken och tillsätts sedan igen tills exakt rätt fetthalt uppnåtts.
Citera
2011-09-09, 10:23
  #8
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Nej, men i en cheesecake ska den ju vispas och därför tror jag inte att det går med vad som helst.

Det står ju i första inlägget att grädden INTE ska vispas enligt det receptet. Då är det ju bara att köra på med en magrare grädde.
Citera
2011-09-09, 10:26
  #9
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Grädde (och mjölk med för den delen) med lägre fetthalt är inte utspädda, man tar helt enkelt bort fettet i större eller mindre omfattning. Naturligt så har mjölken/grädden olika fetthalt beroende på bl.a. kons kost och tid på året. Numera separeras grädden från mjölken och tillsätts sedan igen tills exakt rätt fetthalt uppnåtts.

Då är alltså matlagningsgrädde inget annat än utspädd grädde, bara det att du beskriver processen från andra hållet genom att man "berikar" mjölken med redan separerad grädde för att få upp fetthalten. Resultatet är ju dock detsamma.
Citera
2011-09-09, 10:53
  #10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Då är alltså matlagningsgrädde inget annat än utspädd grädde, bara det att du beskriver processen från andra hållet genom att man "berikar" mjölken med redan separerad grädde för att få upp fetthalten. Resultatet är ju dock detsamma.
Matlagningsgrädde typ Milda mat och liknande framställs ofta av rapsolja och har inget med mjölk att göra.
Utspädd är för mig när man gör något tunnare/svagare genom att tillföra något annat, att t.ex. späda ut saft med vatten, brännvin med läsk eller målarfärg med lacknafta, inte när man tar bort en av produktens egna delar och återför den sedan för att hålla en bestämd mängd fett.
Grädde i sig är ju avskiljd från mjölken från första början, så att säga att grädden är "utspädd" är helt fel.
Låt oss säga att mjölken är fetthaltsreglerad i stället för utspädd så kommer vi närmare sanningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback