Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-07, 14:17
  #1
Medlem
växteffekts avatar
Jag läser psykologi och har nyligen kommit över intressant fakta som egentligen handlar om inlärning efterföljt av alkohol. Det kan vid första anblick verka som så att alkohol har en negativ effekt på minnet, och detta stämmer till den grad att minnet av inlärd info bli sämre under påverkan av alkohol. Detta eftersom alkohol försämrar hjärnans förmåga att forma nya minnen och försvårar på så sätt inlärning. Men just detta faktum har visat sig ha en positiv effekt när inlärning sker _innan_ alkoholkonsumtion. Enligt Bruce & Pihl (1997) så kommer information att bli bättre ihågkommet om inlärning efterföljs av alkoholkonsumtion än om inlärningen inte efterföljs av alkoholkonsumtion. Detta beror med största sannolikhet på att alkohol förhindrar att nya minnen (under påverkan av alkohol) kommer störa själva konsolideringsprocessen av de minnena som skapades precis innan alkoholkonsumtionen. Eftersom nya upplevelser och minnen påverkar hjärnans förmåga att konsolidera de minnen som man precis skapat fungerar alkoholen som en slags "blockad" för de nya minnena att störa de minnena man precis format och leder således till att minnena skapade innan alkoholkonsumtionen kommer fästa bättre.

Min tanke och fråga är huruvida ni tror att detta fenomen även är möjligt att efterlikna om alkohol ersätts med cannabis. Cannabis påverkar som känt inlärning markant under rus och även korttidsminnet (förmodligen mer än vad alkohol gör) men skulle detta då kunna innebära att cannabis fungerar som en bättre "blockad" (läs förhindrare för att nya minnen stör hjärnans processande av tidigare minnen) än vad alkohol gör? Alltså man skulle minnas saker bättre som man lärt sig innan ett cannabisrus än innan ett alkoholrus (och de båda skulle fungera bättre än att inte inta något alls efter inlärning). Ponera att man sitter och tentapluggar, efter 6 timmars konstant tentaplugg avslutar man det med att röka cannabis för att förhindra att det man pluggat i sex timmar ska störas av nya minnen som formas efter pluggandet (detta ska teoretiskt fungera med hjälp av alkohol). Märk väl att jag inte rekommenderar någon att röka cannabis alternativt svepa vodka i samband med tentaplugg.

Givetvis förstår jag att kroniskt alkoholmissbruk (respektive cannabisbruk) inte är bra för långtidsminnet överlag, men nu pratar jag enkom om enskilda tillfällen.

Flytta gärna inlägg till psykologi om det känns mer relevant där, anledning till att jag postar här är helt enkelt att jag tror det finns mer erfarenheter och kunskaper (om inte annat neutrala) om cannabis i denna del av forum.
Citera
2011-09-07, 15:01
  #2
Medlem
Låter intressant! Dock tror jag inte att det håller i längden, varken alkohol eller cannabis.

EDIT; Forskarna menar alltså att om man skulle köttplugga till ett prov/tenta och sen röka en holk så skulle holken förhindra att det man just pluggat in i hjärnan att glömmas bort?
__________________
Senast redigerad av gloriagtown 2011-09-07 kl. 15:15.
Citera
2011-09-07, 16:28
  #3
Medlem
Ferromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriagtown
Forskarna menar alltså att om man skulle köttplugga till ett prov/tenta och sen röka en holk så skulle holken förhindra att det man just pluggat in i hjärnan att glömmas bort

Det låter faktiskt rätt logiskt tycker jag. Dock så tror jag att det inte skulle hålla i verkligheten. Jag menar om man går en linje där man pluggar rätt mycket, så har man ju i snitt 2 prov i veckan, plus lite inlämningar osv. VIlket betyder att man skulle få röka på 2-4 gånger i veckan. Det kan inte vara speciellt bra för minnet över en längre tid.
Citera
2011-09-07, 16:46
  #4
Medlem
InfectedM-s avatar
Mitt minne är sämre än förr. Men jag tycker inte att det är så som folk säger att det är.Har rökt nästan konstant i snart ett år och över sommarn har det blivit väldigt mycket. Senaste två veckorna har jag varit nykter 2-3 dagar. Glömmer bort småsaker och vart jag lägger grejer, men inget jag ser som ett hinder. Dock lite segare i skallen har jag blivit, men jag kan fortfarande använda min tunga (argumentera) som förr och älskar att läsa om filosofi. Vet dock inte om jag lär mig något medan jag är beng och läser, men jag passar på att läsa mycket när jag är nykter. Kan bli lite segare att besvara en fråga ibland, lite härligt förvirrad ibland!

Dock så röker jag inte medan jag är på skolan, så jag lär mig fortfarande.

Men ja, jag tror nog att det hade funkat. Många använder väl cannabis när de jobbar och sådant? Kanske inte praktiska jobb men teoretiska. Kanske inte med ett yrke som kräver svår matte dock.
Citera
2011-09-07, 19:10
  #5
Medlem
växteffekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriagtown
Låter intressant! Dock tror jag inte att det håller i längden, varken alkohol eller cannabis.

EDIT; Forskarna menar alltså att om man skulle köttplugga till ett prov/tenta och sen röka en holk så skulle holken förhindra att det man just pluggat in i hjärnan att glömmas bort?

Njae, forskarna menar att alkohol som intas efter inlärning gör så att minnet av det man lärt sig fäster bättre än om man inte hade konsumerat alkohol. Det finns inget nämnt om cannabis, och det är det jag undrar. Teoretiskt så låter det som att cannabis skulle fungera som en bättre "blockad" än vad alkohol gör av den enkla anledning att det är svårare att lära sig något nytt under ett cannabisrus än under ett alkoholrus. Alltså skulle cannabisen i högre grad motverka konsolideringsprocessen av nya minnen under rus än vad alkohol gör och således i större utsträckning "låta bli" att påverka minnen som skapats innan ruset.

Jag vill tro att det kan fungera även i verkligheten vid enstaka tillfällen (inte vid långvarigt bruk då ens minne de facto blir sämre, överlag). Men ponera att man inte hunnit tentaplugga och så sitter man där, två dagar innan tentan och måste råplugga. Enligt forskarna så är det alltså ett bra drag att ta sig några glas whiskey efter varje lång pluggdag innan tentan. Frågan är om det skulle vara _ännu_ bättre att röka en holk efter varje pluggdag innan tentan istället för att få det man pluggat in att fästa ännu bättre i minnet.

Som nämnt så fungerar detta med största säkerhet inte i längden. Med tenta två gånger i månaden plus inlämningar är det högst sannolikt att cannabis/alkoholbruket i det långa loppet (om det än hjälper en att fixa en tenta) kommer påverka andra uppgifter i skolan negativt. Måste dock påpeka att jag rökte cannabis dagligen under en hel termin (samt föregående termin) i ett tungt ämne och skrev A på samtliga 4 (sals)tentor.

Tilläggas bör att detta forskningsresultat förmodligen inte har replikerats allt för många gånger och resultaten kan således vara icke-signifikanta. Men resultaten är klart tillämpningsbar i olika minnesteorier och är egentligen inte särskilt kontroversiellt.
Citera
2012-05-01, 23:40
  #6
Medlem
Pakistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av växteffekt
Enligt forskarna så är det alltså ett bra drag att ta sig några glas whiskey efter varje lång pluggdag innan tentan. Frågan är om det skulle vara _ännu_ bättre att röka en holk efter varje pluggdag innan tentan istället för att få det man pluggat in att fästa ännu bättre i minnet.

Bumpar denna fråga..
Citera
2012-05-03, 03:32
  #7
Medlem
Nate!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pakistan
Bumpar denna fråga..
Tror att, om det nu verkligen stämmer med alkoholen (och i så fall kanske lika gärna med cannabis), man måste låta minnet sätta sig först. Att man hinner reflektera ett tag över det man lärt sig. Så minns jag vanligtvis bättre i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback