• 1
  • 2
2011-10-30, 14:12
Medlem
karlgunnars avatar
Du måste använda volvos originalsats som skruvas rätt in i stötfångarbalken.

Vill du ha tre ljus lägger du bara ett plattjärn över volvos fäste och borrar hålen där dom ska vara.
Citera
2011-10-31, 11:30
Medlem
k0rv3ns avatar
Var inne på volvo idag och hörde om det bara går att köpa skruvarna och distansen mellan kofångare och balk där inne, gick ju självklart inte utan måste köpa hela satsen för 1300 spänn.
Vilket jag inte tänker göra, tänker inte betala 1300 spänn för en hel jävla sats, då jag redan har allt annat!

Läste på volvo forumet en som hade sättit dit det med mollyskruv men känns ju inte så jättebra att sätta dit det med det. Men jag får fundera, just nu känns det som att jag får skippa extraljus :/
Tjänar inte soppas mycket pengar så jag kan lägga 1300 spänn bara för två skruv.

Fattar inte riktigt varför volvo gör det så jävla special. På farsans A4:a (nyaste modellen) så vart det inga problem att få på skiten. Men på volvo så är det krångligt, Tycker att det borde vara tvärtom. Menmen tiderna ändrar sig.
Citera
2011-10-31, 13:12
Medlem
Det är väl det där med fotgängarskyddet. Framför krockbalken ligger det frigolit och sedan är det plast utanpå, inklusive "lyktglasen", som också är av plast för att fronten ska vara skonsam vid kollisioner med människor.

Finns lite olika varianter på egna monteringar, t.ex. att fästa hållaren i plasten precis som du nämnt, borra, gänga och bulta med distanser i krockbalken på samma sätt som volvofästet, eller sätta genomgående bult.
Citera
2011-11-02, 21:06
Medlem
strlngs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Var inne på volvo idag och hörde om det bara går att köpa skruvarna och distansen mellan kofångare och balk där inne, gick ju självklart inte utan måste köpa hela satsen för 1300 spänn.
Vilket jag inte tänker göra, tänker inte betala 1300 spänn för en hel jävla sats, då jag redan har allt annat!

Läste på volvo forumet en som hade sättit dit det med mollyskruv men känns ju inte så jättebra att sätta dit det med det. Men jag får fundera, just nu känns det som att jag får skippa extraljus :/
Tjänar inte soppas mycket pengar så jag kan lägga 1300 spänn bara för två skruv.

Fattar inte riktigt varför volvo gör det så jävla special. På farsans A4:a (nyaste modellen) så vart det inga problem att få på skiten. Men på volvo så är det krångligt, Tycker att det borde vara tvärtom. Menmen tiderna ändrar sig.

Du har PM.
Citera
2011-11-11, 21:55
Medlem
k0rv3ns avatar
Har nu ikväll lyckets få på dem. Tog 3.5 timme.

Iaf jag och polarn tog tag i detta.
Slutade med att vi tog bort hela kofångarn.
Sedan så fick vi ta bort ännu mer skit innan vi hade den "ren".
Sedan satte vi plattjärn på baksidan, och sedan på med regskyltshållarn, skruv igenom och bult. Sedan på med skiten igen.

Lade upp några bilder här: http://www.garaget.org/?car=254089

Iaf 3.5 timme tog det. Men då gjorde vi ett noggrant jobb med att sätta på allt ordentligt, + lite tillsågande av plattjärn och muttrar och sådant. När väl skylten var på så tog det tio minuter att sätta på allt igen. Jävla klipps ett helvete att få dän men lätt att sätta tillbaka
Citera
2016-09-23, 00:13
Medlem
katastrofernas avatar
Bumpar denna tråd ist för att starta en ny. Har köpt Volvos knapp, kontakt och 2 kablar till kontakten. Det jag funderar över är var dessa två kablar ska sitta, den ena ska ju såklart kopplas på relät men den andra? Ska den jordas eller ska den in någon annanstans?
Citera
2016-09-23, 17:17
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastroferna
Bumpar denna tråd ist för att starta en ny. Har köpt Volvos knapp, kontakt och 2 kablar till kontakten. Det jag funderar över är var dessa två kablar ska sitta, den ena ska ju såklart kopplas på relät men den andra? Ska den jordas eller ska den in någon annanstans?

Nån färgkod? Känns ju som gjord. Jag körde aldrig med nån extra kontakt utan kopplade det direkt på den vanliga spaken. Sen en säkring på plus kabeln istället till extraljusen ifall det skulle fela någonstans
Citera
2016-09-23, 18:25
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katastroferna
Fördelen med Volvo S60/V70/S80 fram till ca. 2007 är just att det är så smidigt att koppla extraljus.

Vid förarsidans framskärm finns ett tvåpoligt kontaktstycke, som ger signal och jord. Dessa kopplar du till motsvarande ingångar på ett slutande relä.

Sedan kopplar man utgående ström från relät till extraljusen. Se till att jorda extraljusen också.

Sedan är det bara att koppla strömmatningen från startbatteriet till relät (med lämplig säkring), sist monterar man strömbrytaren på avsedd plats i kupén. Klart!
Citera
2016-09-23, 20:45
Medlem
katastrofernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Nån färgkod? Känns ju som gjord. Jag körde aldrig med nån extra kontakt utan kopplade det direkt på den vanliga spaken. Sen en säkring på plus kabeln istället till extraljusen ifall det skulle fela någonstans
De går på vanliga spaken, knappen är till för att stänga av bara extralysena om man bara vill köra med originallyktorna.

Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Fördelen med Volvo S60/V70/S80 fram till ca. 2007 är just att det är så smidigt att koppla extraljus.

Vid förarsidans framskärm finns ett tvåpoligt kontaktstycke, som ger signal och jord. Dessa kopplar du till motsvarande ingångar på ett slutande relä.

Sedan kopplar man utgående ström från relät till extraljusen. Se till att jorda extraljusen också.

Sedan är det bara att koppla strömmatningen från startbatteriet till relät (med lämplig säkring), sist monterar man strömbrytaren på avsedd plats i kupén. Klart!
Hade full koll på allt utom just vad den ena kabeln på kontaktstycket var för något (jorden). Nu fungerar det kanon, ska bara rikta strålkastarna men det får bli en annan kväll för nu är det läggdags då det vankas jobb imorgon.
Tack för hjälpen iaf!
Senast redigerad av katastroferna 2016-09-23 kl. 20:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in