• 41 819 online
  • 1 193 790 medlemmar
  • 61 855 464 inlägg
  • 1
  • 2
2011-09-06, 16:21
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.dagensmedia.se/nyheter/di...cle3251323.ece

"Hockeysverige-skribenten Robert Pettersson tar en bloggpaus efter ett inlägg där han bland annat slår fast att vissa kvinnor "funkar rätt okej att försöka prata med".

"Satt och tänkte på det häromdagen. Det här med att kvinnor generellt är sämre än män på det mesta och att det ju helt enkelt är så det är, men att det liksom inte är tillåtet att riktigt nämna det eftersom kvinnor givetvis inte vill att det ska vara så".

Så inleds ett inlägg av Robert Pettersson, bloggare på sajten hockeysverige.se."

"Men så slog det mig. Det här med klassiska saker som kvinnor gör. Diska, laga mat och städa.
Av dom tre grejerna så är ju kvinnor generellt inte ens bäst på det. Det funkar i ett hushåll för att mannen helt enkelt inte vill eller orkar."

Har han rätt i sina åsikter om kvinnor? Är det rätt att stänga av honom?
Citera
2011-09-06, 16:24
Medlem
Rifter666s avatar
Rätt i sina åsikter vet jag inte men förbannat fel att stänga av honom eftersom vi har yttrandefrihet i landet. Iofs, yttrandefrihet så länge det inte strider mot det politiskt korrekta. Snarare diktatur än nåt annat.
Citera
2011-09-06, 16:47
Medlem
lendrygghs avatar
Medger att det var ett jäkligt klantigt yttrande, men en avstängning känns för bryskt.

Jag delar inte hans åsikter, förutom kanske under vissa, sällan inträffade, misogyna bittersvackor. Då har det förekommit att jag har lutat åt hans håll (även om det såklart ändå är förskräckliga generaliseringar).

Fast det sunda förnuftet uttrycker sig ju inte så, och då särskilt inte inför andra människor.
Citera
2011-09-06, 18:38
Medlem
RedXs avatar
Störtlöjligt att bli upprörd över det han skriver och (givetvis) ännu löjligare att stänga av honom!

Han är för övrigt en grymt skön bloggare.
Citera
2011-09-06, 19:01
Medlem
Skönt med människor som står för vad de tycker. Hockeysverige får göra vad de vill med sin egen sida men är så klart tråkigt att de viker sig för korrektheten.
Citera
2011-09-06, 19:41
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.dagensmedia.se/nyheter/di...cle3251323.ece

"Hockeysverige-skribenten Robert Pettersson tar en bloggpaus efter ett inlägg där han bland annat slår fast att vissa kvinnor "funkar rätt okej att försöka prata med".

"Satt och tänkte på det häromdagen. Det här med att kvinnor generellt är sämre än män på det mesta och att det ju helt enkelt är så det är, men att det liksom inte är tillåtet att riktigt nämna det eftersom kvinnor givetvis inte vill att det ska vara så".

Så inleds ett inlägg av Robert Pettersson, bloggare på sajten hockeysverige.se."

"Men så slog det mig. Det här med klassiska saker som kvinnor gör. Diska, laga mat och städa.
Av dom tre grejerna så är ju kvinnor generellt inte ens bäst på det. Det funkar i ett hushåll för att mannen helt enkelt inte vill eller orkar."

Har han rätt i sina åsikter om kvinnor? Är det rätt att stänga av honom?

Det har ju blivit "väldigt stort" det här, helt utan anledning. De som följer Petterssons blogg vet att han är ironisk och jobbar lite annorlunda än alla andra så all skit han har fått är ju lite obefogad.

"Delar hans åsikter", det är väl inga åsikter utan mer fakta som presenteras Huruvida det är lämpligt att skriva dessa när 50% av alla människor tar illa upp är ju en annan femma.
Citera
2011-09-07, 01:04
Medlem
Läskigs avatar
Helt rätt att stänga av honom, ingen seriös tidning vill bli förknippade med sådana där åsikter. Och det har inget med yttrandefrihet/censur att göra, representerar man enbart sig själv så ska man definitivt få säga vad han vill men skriver man för en tidning så måste man förstå att man måste anpassa sig till tidningens ideologi och dess läsarkrets.
Citera
2011-09-07, 01:30
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Helt rätt att stänga av honom, ingen seriös tidning vill bli förknippade med sådana där åsikter. Och det har inget med yttrandefrihet/censur att göra, representerar man enbart sig själv så ska man definitivt få säga vad han vill men skriver man för en tidning så måste man förstå att man måste anpassa sig till tidningens ideologi och dess läsarkrets.

Nu blir jag lite nyfiken. Om man ser rent krasst på det.. speciellt inom sporten, så är männen bättre än kvinnorna av naturliga orsaker. Att han säger det, dvs konstaterar fakta.. är en orsak att stänga av honom? För att han inte anpassade sig till läsarkretsen?

Så.. istället skulle han antingen inte ha sagt något om denna fakta, eller ljugit? Det hade varit bättre än det som skedde?
Citera
2011-09-07, 14:37
Medlem
lumpkinss avatar
Givetvis var det rätt att stänga av honom! En hockeyblogg är inte rätt forum för sådan skit. Han får starta en Pär Ström-blogg istället.
Citera
2011-09-07, 14:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Nu blir jag lite nyfiken. Om man ser rent krasst på det.. speciellt inom sporten, så är männen bättre än kvinnorna av naturliga orsaker. Att han säger det, dvs konstaterar fakta.. är en orsak att stänga av honom? För att han inte anpassade sig till läsarkretsen?

Så.. istället skulle han antingen inte ha sagt något om denna fakta, eller ljugit? Det hade varit bättre än det som skedde?
Du anser alltså att "fakta" är att män är bättre än kvinnor på allt? Jaha.

Jag har svårt att se vad en sådan diskussion har att göra i en sportblogg överhuvudtaget faktiskt, kan du förklara relevansen.
Citera
2011-09-07, 16:26
Medlem
morrhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du anser alltså att "fakta" är att män är bättre än kvinnor på allt? Jaha.

Jag har svårt att se vad en sådan diskussion har att göra i en sportblogg överhuvudtaget faktiskt, kan du förklara relevansen.

Det är fakta att en vältränad man är "bättre" än en vältränad kvinna, ja. Därav att rekorden skiljer sig ganska rejält inom i princip alla sporter mellan könen. Den diskussion han förde kanske inte hör dit, men det tar ju ändå inte bort det konstiga i det hela, eller hur? Han verkar ju ha uttryckt sig jävligt illa, men i grunden så är det ju fakta han kommer med. Nu pratar jag om sportresultaten och inte dyngan om köket, matlagning osv.
Citera
2011-09-07, 16:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrhugg
Det är fakta att en vältränad man är "bättre" än en vältränad kvinna, ja. Därav att rekorden skiljer sig ganska rejält inom i princip alla sporter mellan könen. Den diskussion han förde kanske inte hör dit, men det tar ju ändå inte bort det konstiga i det hela, eller hur? Han verkar ju ha uttryckt sig jävligt illa, men i grunden så är det ju fakta han kommer med. Nu pratar jag om sportresultaten och inte dyngan om köket, matlagning osv.
Fast en tanke är väl att om han hade hållit sig till sportresultaten och inte blandat in övrig "dynga" på det sätt som han gjorde, så hade han kanske inte fått de reaktioner och den konsekvens som det blev.

Sport skall man givetvis kunna diskutera i en sportblogg - men han gick långt över den gränsen helt enkelt och det var inte hans uppdrag.
Citera
  • 1
  • 2