Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-06, 15:42
  #1
Medlem
LGM-30Gs avatar
Det verkar vara ett växande problem för rymdfarten att människan sedan vi började fara ut i rymden har lämnat en hel del skrot däruppe. Saker som ligger kvar i omloppsbana och sannolikt kommer vara kvar där ett bra tag. ISS var nära att träffas för några månader sen och besättningen var tvungen att evakuera till en Soyuzkapsel ifall det skulle gå åt helvete.

Ett oroande problem minst sagt, men vad kan man göra åt det? Det är ju så fantastiskt stora områden det handlar om att någon sorts LEO-dammsugare verkar som en piss i havet. Och jag tänker på de raketer vi skickar upp fortfarande, lämnar inte de kvar diverse raketsteg för varje uppskjutning?
Citera
2011-09-06, 15:54
  #2
Medlem
jag tror man måste damsuga i rymden eller något... och jag har även föreslagit om att man ska pumpa ut vatten i rymden,, på så sätt kan slipper vi översvämningarna som kommer bli orsakade av växthuseffekten när isen smälter
Citera
2011-09-06, 16:05
  #3
Medlem
Assholes avatar
Kolla in den här animen: http://en.wikipedia.org/wiki/Planetes
Den är väldigt bra och handlingen kretsar runt rymdskrotsupphämtare (och en massa lattjo som händer dem).
Citera
2011-09-22, 18:12
  #4
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGM-30G
Det verkar vara ett växande problem för rymdfarten att människan sedan vi började fara ut i rymden har lämnat en hel del skrot däruppe. Saker som ligger kvar i omloppsbana och sannolikt kommer vara kvar där ett bra tag. ISS var nära att träffas för några månader sen och besättningen var tvungen att evakuera till en Soyuzkapsel ifall det skulle gå åt helvete.

Ett oroande problem minst sagt, men vad kan man göra åt det? Det är ju så fantastiskt stora områden det handlar om att någon sorts LEO-dammsugare verkar som en piss i havet. Och jag tänker på de raketer vi skickar upp fortfarande, lämnar inte de kvar diverse raketsteg för varje uppskjutning?

Det finns ju en ökad risk för oss på jorden men den största risken utsätts rymdbesättningarna för (vilket du nämner). Chansen att en astronaut utanför kapseln eller rymdfärjan överlever en träff, även av ett väldigt litet föremål, är 0.

Citat:
Ursprungligen postat av nago
jag tror man måste damsuga i rymden eller något... och jag har även föreslagit om att man ska pumpa ut vatten i rymden,, på så sätt kan slipper vi översvämningarna som kommer bli orsakade av växthuseffekten när isen smälter

Intressant förslag. Vem har du ställt det förslaget till?
__________________
Senast redigerad av Moltas666 2011-09-22 kl. 18:14.
Citera
2011-09-22, 19:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LGM-30G
Det verkar vara ett växande problem för rymdfarten att människan sedan vi började fara ut i rymden har lämnat en hel del skrot däruppe. Saker som ligger kvar i omloppsbana och sannolikt kommer vara kvar där ett bra tag. ISS var nära att träffas för några månader sen och besättningen var tvungen att evakuera till en Soyuzkapsel ifall det skulle gå åt helvete.

Ett oroande problem minst sagt, men vad kan man göra åt det? Det är ju så fantastiskt stora områden det handlar om att någon sorts LEO-dammsugare verkar som en piss i havet. Och jag tänker på de raketer vi skickar upp fortfarande, lämnar inte de kvar diverse raketsteg för varje uppskjutning?
Raketstegen lämnar man väl inte i omloppsbana? Eller åtminstone inte så högt att de stannar kvar någon längre stund, om de gör nåt varv eller två är väl inte av så stor betydelse.

Sedan har vi förstås puckon som kineserna som skjuter sina satelliter i tusen bitar bara för att visa att de kan. Var det kinesskrotet som ISS höll på träffa? Det ligger tydligen på samma höjd.
Citera
2011-09-23, 16:27
  #6
Medlem
MyUniverses avatar
Space Junk

Så mycket rymdskrot som vi har flygandes runt jorden blir inte det farligt? När bränslet tar slut i Satelliterna och sedan avtar sin hastighet med tanke på att det finns lite luft motstånd. vad gör då att dom inte börja falla mot Jorden?
Det finns ju fotfarande gravitation från jorden som drar alla objekt mot oss på ett visst avstånd. Astronauter "missar" ju jordens gravitation och det är därför dem inte faller. Kommer inte tillslut alla Satelliter m.m falla ner på oss?
Precis som "UARS satelliten"
Citera
2011-09-23, 18:41
  #7
Medlem
KimNeilJungs avatar
Trådar sammanfogade och inlägg om UARS flyttade till rätt tråd.
/mod
Citera
2011-09-24, 23:19
  #8
Medlem
LGM-30Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyUniverse
Så mycket rymdskrot som vi har flygandes runt jorden blir inte det farligt? När bränslet tar slut i Satelliterna och sedan avtar sin hastighet med tanke på att det finns lite luft motstånd. vad gör då att dom inte börja falla mot Jorden?
Det finns ju fotfarande gravitation från jorden som drar alla objekt mot oss på ett visst avstånd. Astronauter "missar" ju jordens gravitation och det är därför dem inte faller. Kommer inte tillslut alla Satelliter m.m falla ner på oss?
Precis som "UARS satelliten"

Det går inte snabbt nog, och med en ständigt ökande mängd skrot kommer man till slut till en kritisk gräns där även om man inte skickade upp mer så kommer mängden ändå öka för att väldigt många fler bitar skapas när det sker kollisioner. En kollision kan lämna tusentals nya bitar efter sig som i sin tur kan kollidera med andra objekt.
Citera
2012-10-16, 14:56
  #9
Medlem
andreasmms avatar
Vad är det för typ av skräp som finns där uppe egentligen? Bara vrakdelar från gamla satelliter eller kan det även finnas matrester och bajspåsar och bestick från gamla resor ?
Citera
2012-10-17, 17:43
  #10
Medlem
garnierfructiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Vad är det för typ av skräp som finns där uppe egentligen? Bara vrakdelar från gamla satelliter eller kan det även finnas matrester och bajspåsar och bestick från gamla resor ?

Vi har mer än 13000 satelliter i omloppsbana idag och 75% av dessa fungerar inte och är således bara skrot.

http://rychardemanne.hubpages.com/hu...rbit-the-Earth
Citera
2012-10-17, 19:00
  #11
Medlem
Eddie.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasmm
Vad är det för typ av skräp som finns där uppe egentligen? Bara vrakdelar från gamla satelliter eller kan det även finnas matrester och bajspåsar och bestick från gamla resor ?
Neil Armstrongs bajskorvar cirkulerar omkring däruppe fortfarande, var så säker.

Svarta hål är naturens damsugare, de är som gjorda för att dumpa rymdskrot i.
Citera
2012-10-17, 19:56
  #12
Medlem
Fris avatar
Jag tror att problemet är under kontroll. Väldigt få verkliga incidenter har inträffat. Och det där med att spränga satelliter i omloppsbana har man slutat med sen länge. Jag tvivlar på att mängden rymdskrot ökar, och att den som finns utgör en större fara än att råka bli träffad av ett vådaskott på jordytan. Rätta mig om jag har fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback