Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-06, 12:23
  #1
Medlem
Ser 3 heta kandidater, som för min del i alla fall varierar pga omständigheterna/humör osv.

Dessa 3 är: Doften av nyklippt gräs.
Doften av grillat
Doften av nyfallet regn på varm somrig asfalt


För mig är den ultimata en liten kombination av dessa. Man har varit på stranden hela dagen.
Cyklar hem, sommarkväll, varmt och man åker förbi folk som grillar och klipper gräset.
Strax innan man är hemma kommer en snabb skur som ger asfalten dendär härliga doften när den är alldeles varm.

Om jag dock måste välja en enskild utan att kombinera den med någon annan får det bli nyklippt gräs.


Är en av dessa era favoriter också?
Eller har ni någon annan?

Let us know!
Citera
2011-09-06, 12:24
  #2
Medlem
Carl Serungs avatar
Den bästa doften på sommaren är sommarfitta och båtknulla:

https://www.flashback.org/t1413890
Citera
2011-09-07, 09:53
  #3
Medlem
Runkpappers avatar
Doft No1: Sommarvarm norrlandsmyr; En sötaktig och aromatisk, nästan narkotisk doft, främst från skvattram, men även vitmossa och hjortron kan ge en extra dimension i samklang med den omgivande småväxande barrskogen. Min personliga naturdoft alla kategorier.

Doft No2: Nyslaget hö; En doft lika mycket sommar som sommaren själv. En doft som ger känslor av både upprymdhet och lugn. Allt på samma gång.

Doft No3: Den mystiska och flyktiga doften under sommarkvällar; Flera gånger under den här sommaren i Stockholmsområdets obskyra blandade ängs och lövträdsområden har jag stött på fenomenet med den otroligt flyktiga men ack så angenäma doften av något jag inte kunnat lokalisera. Det slår till på en bråkdel av en sekund för att vara borta lika snabbt för att sedan återkomma lika flyktigt. Doften är varken femenin eller maskulin utan helt vacker för sig själv. Jag önskar verligen jag kunde fånga den i en parfymflaska, så att världen fick erfara en av dom mest underbara dofterna tänkbar.
Trots mina ansträngningar att ta reda på vilken växt/träd som producerar denna retning till njutning har jag gått bet. Jag börjar smått tro att det kan vara mitt huvud som spökar lite..

Doft No4: Orkidé i skymmningen; En doft som gjord för älvornas prinsessa. Sensuell och feminin.

Doft No5: Urskog i regn; Blöt gammal bark, omkullvälta multnande träd, 100 årig mossa, enorma ståtliga uråldriga granar och tallar samt ormbunkar skapar en mustig, jordig och extremt kraftfull naturdoft.
Citera
2011-09-11, 14:27
  #4
Medlem
Lys avatar
När det regnat på varm asfalt, det är en underbar sommardoft! Och doften av varma tallbarr i skogen. Grillat kött är en trevlig sommardoft. Och doften av nattluften.
Citera
2018-04-30, 16:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
När det regnat på varm asfalt, det är en underbar sommardoft! Och doften av varma tallbarr i skogen. Grillat kött är en trevlig sommardoft. Och doften av nattluften.

Det är också en av mina favoritdofter.

Sedan är doften av ljunghedar och havssalt mycket gott.
Citera
2018-04-30, 19:44
  #6
Medlem
pantywankers avatar
Varm sommarasfalt efter regn är det för mig
Citera
2018-05-02, 15:24
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Blommande syréner ...

Det är svårslaget faktiskt.
Inte mycket som går upp mot en stilla ljummen junikväll med en syrénberså i bakgrunden.
Finns det ens något som kan dofta så starkt berusande?



Men, jag gillar också doften av "landet."
Särskilt i tex första dagarna i juli, när man är på långpromenad från staden ut till landet.
Och då, när man just lämnat den tätare bebyggelsen, då kommer den plötsligt, den där doften av landet.

Visst, man måste nog bo i södra Skåne för att förstå det.
Citera
2018-05-31, 22:27
  #8
Medlem
Bankdosas avatar
Älskar när man cyklar/går på en liten stig i skogen och man kommer fram till ett ställe där det har avverkats skog.
Stockarna luktar så gudomligt gott när solen ligger på.
Så mitt svar är nyhuggen skog eller ved.
Citera
2018-06-02, 22:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Blommande syréner ...

Syrener blommar ju på våren!

Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
Älskar när man cyklar/går på en liten stig i skogen och man kommer fram till ett ställe där det har avverkats skog.
Stockarna luktar så gudomligt gott när solen ligger på.
Så mitt svar är nyhuggen skog eller ved.

Det är den härliga lukten när kådan, sågspån och trädflisor torkar upp i solljuset. Mycket gott.

Man kan få en liknande lukt innomhus om man lägger på ved ovanför träspisen utan att det rostas näst så att det karameliseras innan det får glöd eller förkolnas
Citera
2018-06-02, 22:26
  #10
Medlem
Honungskaprifol!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback