Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-06, 00:01
  #1
Medlem
FabiusCunctators avatar
På morgonen den 22 januari 1952 blev 60-åriga Maj Lindau (f. Nordbeck) på ett brutalt sätt mördad av sin bror, den förtidspensionerade kriminalpolisen (!) Gösta Nordbeck i dennes lägenhet på Norra Långgatan 56 i Kalmar. Dagen innan hade systern kommit på besök från Stockholm. Hon övernattade på en madrass i köket hos brodern, som var känd som en kufisk enstöring. På morgonen steg hon upp för att koka kaffe men blev då överfallen av brodern, som misshandlade henne grovt och skar halsen av henne. Efter dådet tvättade han sig, bytte kläder och gick in till en granne, för vilken han berättade att han dödat systern. Grannen tillkallade polis som grep den sinnesförvirrade mördaren. Han försökte förklara dådet med att systern ägnade sig åt svartkonster och hade en "hypnotisk" makt över sin omgivning. "Hade jag inte mördat henne så hade hon mördat mig", sade han till poliserna.

Känner någon till detta fall och vad som blev av Nordbeck?
Citera
2011-09-09, 18:11
  #2
Medlem
e_peppes avatar
intressant, jag vill åxå veta....
Citera
2011-09-09, 21:13
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vård på mentalsjukhus?

[quote=FabiusCunctator]På morgonen den 22 januari 1952 blev 60-åriga Maj Lindau (f. Nordbeck) på ett brutalt sätt mördad av sin bror, den förtidspensionerade kriminalpolisen (!) Gösta Nordbeck i dennes lägenhet på Norra Långgatan 56 i Kalmar. Dagen innan hade systern kommit på besök från Stockholm. Hon övernattade på en madrass i köket hos brodern, som var känd som en kufisk enstöring. På morgonen steg hon upp för att koka kaffe men blev då överfallen av brodern, som misshandlade henne grovt och skar halsen av henne. Efter dådet tvättade han sig, bytte kläder och gick in till en granne, för vilken han berättade att han dödat systern. Grannen tillkallade polis som grep den sinnesförvirrade mördaren. Han försökte förklara dådet med att systern ägnade sig åt svartkonster och hade en "hypnotisk" makt över sin omgivning. "Hade jag inte mördat henne så hade hon mördat mig", sade han till poliserna.

Känner någon till detta fall och vad som blev av Nordbeck?[/QUOTE]

Nej tyvärr har jag inte hört talats om detta både mycket intressanta och tragiska fall.

Vet du vad den sinnesförvirrade GM fick för straff? Mycket troligt att han hamnade på ett mentalsjukhus. Han kan ev. ha begått självmord?
Citera
2011-09-11, 00:08
  #4
Medlem
Lite OT: Bodde på Norra Långgatan 56 som ung, føre renoveringen av huset som væl numera ær en lyxkåk på kalmaritiska...Det var ett flerfamiljshus, med mycket små køk. Om systern kamperade på golvet dær kanske det var nog før att tas som ett personligt angrepp och anstiftan t mord. Han kunde inte gå upp o koka kaffe nær han ville och hon snarkade sækert...
Citera
2011-09-11, 16:58
  #5
Medlem
FabiusCunctators avatar
[quote=Skaraborg2]
Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
På morgonen den 22 januari 1952 blev 60-åriga Maj Lindau (f. Nordbeck) på ett brutalt sätt mördad av sin bror, den förtidspensionerade kriminalpolisen (!) Gösta Nordbeck i dennes lägenhet på Norra Långgatan 56 i Kalmar. Dagen innan hade systern kommit på besök från Stockholm. Hon övernattade på en madrass i köket hos brodern, som var känd som en kufisk enstöring. På morgonen steg hon upp för att koka kaffe men blev då överfallen av brodern, som misshandlade henne grovt och skar halsen av henne. Efter dådet tvättade han sig, bytte kläder och gick in till en granne, för vilken han berättade att han dödat systern. Grannen tillkallade polis som grep den sinnesförvirrade mördaren. Han försökte förklara dådet med att systern ägnade sig åt svartkonster och hade en "hypnotisk" makt över sin omgivning. "Hade jag inte mördat henne så hade hon mördat mig", sade han till poliserna.

Känner någon till detta fall och vad som blev av Nordbeck?[/QUOTE]

Nej tyvärr har jag inte hört talats om detta både mycket intressanta och tragiska fall.

Vet du vad den sinnesförvirrade GM fick för straff? Mycket troligt att han hamnade på ett mentalsjukhus. Han kan ev. ha begått självmord?

Sveriges dödbok upptar bara en Gösta Nordbeck, som dessutom var född i Blekinge i likhet med BO. Med allra största sannolikhet dog GM i oktober 1966. Vad han fick för straff vet jag inte men mentalsjukhus låter inte som någon högoddsare.
Citera
2020-06-25, 16:25
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM avliden i Helsingborg 1966.

Tidskriften Mord som skakade Sverige, 100 sidor True Crime, som utkom nu i juni 2020 tar upp en hel del både olösta som lösta mord som inte har fått mycket uppmärksamhet under årtiondernas lopp.

Det här tragiska mordet av den sinnessjuke f. d. kriminalpolisen Gösta Nordbeck tas upp på sidorna 76-81. Artikeln rikligt illustrerat med foton.

Citat rubriker:

"Vansinnesdådet 1952".

"Gösta dödade sin storasyster".

Citat i början av artikeln:

"Alla trodde att sonen Gösta bara var extra begåvad och lite känslig. Det ingen förstod var att han tidigt visade tecken på psykisk sjukdom, vilket skulle visa sig få fruktansvärda konsekvenser."

När han var kriminalkommissarie var han en polisens skarpaste hjärnor i Kalmar men samtidigt knepig och en aning skrämmande. Han hade tillsammans med sin familj växt upp på ön Fjuk i Vättern där fadern var fyrvaktare och där familjen bodde till 1910. Efter att han hade gått i förtidspension så bodde GM på Södra Långgatan i Kalmar.

När hans storasyster kom hem till honom den här dagen så trodde han att hon var djävulen och ville honom illa. Han slog då ihjäl henne med full kraft med knutna händer och sparkar. Han fördes till S:ta Gertrud mentalsjukhus och efter ett par år släpptes han fri. Under sina sista år levde han ensam i sin lägenhet i Helsingborg. Den enda kontakt han hade med omvärlden var med mentalvården som såg till att han skötte sin medicinering.

1966 avled han och hans båda bröder ordnade med hans begravning.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-06-25 kl. 16:27.
Citera
2020-08-17, 19:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tidskriften Mord som skakade Sverige, 100 sidor True Crime, som utkom nu i juni 2020 tar upp en hel del både olösta som lösta mord som inte har fått mycket uppmärksamhet under årtiondernas lopp.

Det här tragiska mordet av den sinnessjuke f. d. kriminalpolisen Gösta Nordbeck tas upp på sidorna 76-81. Artikeln rikligt illustrerat med foton.

Citat rubriker:

"Vansinnesdådet 1952".

"Gösta dödade sin storasyster".

Citat i början av artikeln:

"Alla trodde att sonen Gösta bara var extra begåvad och lite känslig. Det ingen förstod var att han tidigt visade tecken på psykisk sjukdom, vilket skulle visa sig få fruktansvärda konsekvenser."

När han var kriminalkommissarie var han en polisens skarpaste hjärnor i Kalmar men samtidigt knepig och en aning skrämmande. Han hade tillsammans med sin familj växt upp på ön Fjuk i Vättern där fadern var fyrvaktare och där familjen bodde till 1910. Efter att han hade gått i förtidspension så bodde GM på Södra Långgatan i Kalmar.

När hans storasyster kom hem till honom den här dagen så trodde han att hon var djävulen och ville honom illa. Han slog då ihjäl henne med full kraft med knutna händer och sparkar. Han fördes till S:ta Gertrud mentalsjukhus och efter ett par år släpptes han fri. Under sina sista år levde han ensam i sin lägenhet i Helsingborg. Den enda kontakt han hade med omvärlden var med mentalvården som såg till att han skötte sin medicinering.

1966 avled han och hans båda bröder ordnade med hans begravning.
Läste också om mordet - i den nämnda publikationen står adress: Södra Långgatan 56, inte Norra.
Är troligen riktigt. På Norra L var det en lägenhet/ våningsplan. Knappast troligt att flera grannar kommer ut och viskar sinsemellan, som artikeln suggestivt låter oss veta...
Ingen stor sak utom för mig som bott på N L 56😎
Citera
2020-08-17, 19:59
  #8
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Läste också om mordet - i den nämnda publikationen står adress: Södra Långgatan 56, inte Norra.
Är troligen riktigt. På Norra L var det en lägenhet/ våningsplan. Knappast troligt att flera grannar kommer ut och viskar sinsemellan, som artikeln suggestivt låter oss veta...
Ingen stor sak utom för mig som bott på N L 56😎
Enligt Sveriges befolkning 1950 så bodde han på adressen Norra Långgatan 56.
Citera
2020-08-17, 20:26
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rätt adress: Norra Långgatan 56.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt Sveriges befolkning 1950 så bodde han på adressen Norra Långgatan 56.

Tack för den uppgiften Aurora.

Då vet vilken som var den rätta adressen och tidskriften uppgav fel Långgata.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-17 kl. 20:29.
Citera
2020-08-18, 10:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt Sveriges befolkning 1950 så bodde han på adressen Norra Långgatan 56.
Tack. Då delades uppgången med ett grannhushåll.
Lite synd att tidningens faktakoll inte är tillförlitlig. Den innehöll ju rätt många artiklar, varav alla påstods vara verklighetsbaserade.
Citera
2020-08-18, 12:46
  #11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte helt tillförlitlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Collectcall
Tack. Då delades uppgången med ett grannhushåll.
Lite synd att tidningens faktakoll inte är tillförlitlig. Den innehöll ju rätt många artiklar, varav alla påstods vara verklighetsbaserade.

Jag håller med dig.

Tyvärr är detta inget ovanligt. Sker faktiskt rätt ofta i allehanda media.
Citera
2020-08-18, 13:28
  #12
Medlem
Tiden på Fjuk var inte så långvarig, när han föddes 1897-09-08 bodde familjen på Hasslö utanför Karlskrona. Systern var född där 1892 och hon står med namnen Ruth Maja i folkräkningen 1900 och som Ruth Maja Idina i folkräkningen 1910.

Mordhistorien berättas om även här https://www.hemtrevligt.se/hemmetsjo...n-egen-syster/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback