Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-05, 15:06
  #1
Medlem
daggeulricHs avatar
Lutar åt en resa till Belgien, Tomorrowland, nästa sommar.

Någon som har varit där tidigare och/eller ska ner 2012?
Den fråga som är mest aktuell för mig just nu är hur det ser ut på campingen? Är det samma glada stämning som på festivaler som till exempel Roskilde? Är det lika svinigt och spexar alla rejält eller är det lite mer avdankat?

http://tomorrowland.be/
http://dreamville.be/
http://www.youtube.com/watch?v=M7CdTAiaLes

Kram.

Datum: 27 - 29 juli 2012 (Förfest 26:e antagligen)
Publik: 50-70000 per dag
Plats: De Schorre, Boom, Belgien (10km från Antwerpen)
Ålder: 18 år (Blir man 18 efter festivalen kommer man ändå in, alla som är födda 1994 kommer släppas in)
Festival Pris: Camping=24.5€, festivalbiljett(Fre-Lör-Sön) 175€
Genre: House, Trance, Techno, Hardstyle, Minimal, Hardtechno, Hardtrance, Deep House, Jumpstyle, Hardcore, Psy-Trance, Dubstep, Drum'n'bass, Oldschool
Artister: Fredag, Lördag, Söndag
Biljettsläpp: 7:e April, 11.00 NOTERA: Svartlistade biljettföretag
Hemsida: http://www.tomorrowland.be/tomorrow/home
Entré: Vakter söker igenom väskorna, kollar igenom alla småfack m.m (Inte som i Sverige där dom bara känner efter vassa föremål). Hittar dom något så blir man eskorterad till poliserna som är på området och får ta ett snack med dom (Hände dom framför oss )
Festivalområde + Scener: Festivalområdet är stort och har cirka 10-14 scener. Mainstage är som sagt som vilken stor konsert som helst medan dom andra mindre scenerna (Tälten) kan jämföras med klubbar, mycket dans, barer, VIP lounges m.m kan hittas.
Säkerhet: Poliser hittas främst vid entrén medan säkerhetsvakter finns utspridda över hela festivalen. Det är inte särskilt stort tryck när man väl är i publiken, jag och mina polare hamnade i mitten av publiken under Tiesto och vi kom 5 minuter efter han hade börjat sitt set.
Väder: Vädret i Belgien är rätt omväxlande, morgonarna var rätt kyliga med moln och lite småregn men det övergick oftast till solsken och rätt behagligt väder, vi hade under våra tre dagar en stor regnskur men efter det var det uppehåll.


Mat/Dryck priser: Inne på festivalen handlar man med kuponger, 7 kuponger = 10€.
1 Cola/Redbull/Fanta/osv (2DL) = 2kuponger.
Mat = 3-5 kuponger.
Vodka = 3 kuponger
Vodka + Redbull (t.ex) = 5 kuponger
Mat: Kebab, pizza, vegetarisk, pommes med majonäs, hamburgare i princip samma som på svenska festivaler.

Campingen: Öppnar en dag tidigare än festivalen, fet förfest med Belgiska dj's. Ligger cirka 500-700m ifrån festivalen, det finns en stor väg där man kan gå mellan festivalen och campingen.
I år kunde man gå ut och in hur man ville men första dagen så kunde man endast gå in, gick man ut innan dagen var över så kunde man inte komma in igen, men dom ändrade detta nästa dag så det var lugnt.
Grupp-camping: Är man över 30 kan man reservera ett område för sin grupp, missköter sig någon så riskerar samtliga att bli utslängda, så liten varning för det.
Handla på campingen: Finns ett litet köpcenter inne på campingen där man kan handla bröd, tandkräm, godis, chips och så vidare. Man kan även köpa tält(200kr~), liggunderlag(100kr~), sovsäck(100kr~) inne på campingområdet.
Hygien: Finns duschar(kostar 1 kupong) och toaletter. Toaletterna är rätt fräscha och köerna är helt okej, det finns toaletter överallt på området.
Nationaliteter: Vi stötte på folk från Marocco, Israel, Kanada så man hittar nog folk från alla världens hörn där.
The girlzz: Rätt jämt balanserat mellan könen, 50-50%, finns självklart snygga och mindre snygga

Transport: Vi flög från Göteborg till Charleroi (90km från Boom). Därifrån tåg vi tåget (80-90kr) till Antwerpen och därifrån till Boom (20kr), hur smidigt som helst!
Språk: Södra Belgien är fransktalande medan norra (Antwerpen t.ex) är flamländskt.
Engelska är dom rätt duktiga på så ni behöver inte oroa er för att inte bli förstådda
Droger: Vill man så hittar man, det finns gott om det på festivalområdet!
Flashback-träff: Finns det intresse så går nog detta att ordna! Ser att många är intresserade av att åka nästa år och det hade väl varit rätt skoj att träffa några av er och ta några bärs!
Aftermovie:
Tomorrowland Official After Movie: http://www.youtube.com/watch?v=M7CdTAiaLes
Q-Dance @ Tomorrowland: http://www.youtube.com/watch?v=x2mSNHX5IEs

Min resa: Min ekonomi var rätt dålig, så jag åkte ner med cirka 3200kr men levde rätt bra på det. Hela resan gick nog på 5500kr~(Flyg, festivalbiljetter, fickpengar).

Redigerade med ny info
/Mod
__________________
Senast redigerad av MondoBizarro 2012-01-28 kl. 20:43.
Citera
2011-09-05, 16:06
  #2
Medlem
TheSystems avatar
Var där i år och kan säga att det var bland det bästa jag varit med om!
Arrangemanget var skitbra och spelningarna var hur bra som helst.

Har aldrig varit på Roskilde så jag kan inte jämföra dom två, men stämningen var sjukt bra nere i Belgien, massa trevliga människor och det var enkelt som fan att lära känna folk. Priserna var helt okej och det var rent och snyggt inne på festivalområdet.

Om du har fler frågor så är det bara att fråga på
Citera
2011-09-05, 16:48
  #3
Medlem
Ska nog dit nästa år blir första gången
Citera
2011-09-05, 17:24
  #4
Medlem
wait what? är det inte bara i LA? jag ska dit lätt! dit eller burning man i usa.. inte säker..

edit: var beyound wounderland jag menade på!

någon som vet vilken musikstil som kommer mest spelas, menar någon som varit där innan?

edit2: om flera ska dit kan ju vi fbare ha ett camp?
__________________
Senast redigerad av CcZer0 2011-09-05 kl. 17:27.
Citera
2011-09-05, 17:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CcZer0
wait what? är det inte bara i LA? jag ska dit lätt! dit eller burning man i usa.. inte säker..

edit: var beyound wounderland jag menade på!

någon som vet vilken musikstil som kommer mest spelas, menar någon som varit där innan?
Det är väl mest House som spelas
Citera
2011-09-05, 17:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bugatti123
Det är väl mest House som spelas
ah.. ok.. hade varit fett om det var mer psychodelisk musik
Citera
2011-09-05, 17:54
  #7
Medlem
hörde dem sökte igenom väskorna rätt bra på denna festival stämmer detta?
Citera
2011-09-05, 18:50
  #8
Medlem
daggeulricHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSystem
Var där i år och kan säga att det var bland det bästa jag varit med om!
Arrangemanget var skitbra och spelningarna var hur bra som helst.

Har aldrig varit på Roskilde så jag kan inte jämföra dom två, men stämningen var sjukt bra nere i Belgien, massa trevliga människor och det var enkelt som fan att lära känna folk. Priserna var helt okej och det var rent och snyggt inne på festivalområdet.

Om du har fler frågor så är det bara att fråga på

Okej, cool! Ska du dit kommande år? Vad har du varit på för festivaler tidigare? Vill veta mer ingående hur campingen är! Är det mycket spex? Alltså pimpar folk sina camps, klär ut sig fult, tar med sig lustiga prylar, enbart för att sticka ut? Går folk runt i syfta att bilda kontakt med andra? Liksom "minglar" runt. Är det bra drag på campingen hela natten?

Har inte sett så mycket från just campingen utan mer från spelningarna, och med tanke på att man förmodligen kommer bo på campingen så skulle det vara guld värt att få veta. Mycket frågor på en gång, hoppas du klarar av att svara på dem!

Kram.
Citera
2011-09-05, 18:57
  #9
Medlem
daggeulricHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSystem
Var där i år och kan säga att det var bland det bästa jag varit med om!
Arrangemanget var skitbra och spelningarna var hur bra som helst.

Har aldrig varit på Roskilde så jag kan inte jämföra dom två, men stämningen var sjukt bra nere i Belgien, massa trevliga människor och det var enkelt som fan att lära känna folk. Priserna var helt okej och det var rent och snyggt inne på festivalområdet.

Om du har fler frågor så är det bara att fråga på

http://www.youtube.com/watch?v=wccdW-8zobs - Något i den där stilen? Det är så en camping på en festival bör vara, ungefär, i mitt tycke.

Kram.
Citera
2011-09-05, 19:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daggeulricH
http://www.youtube.com/watch?v=wccdW-8zobs - Något i den där stilen? Det är så en camping på en festival bör vara, ungefär, i mitt tycke.

Kram.
haha

tror dock inte de är så där, men vem vet =)
Citera
2011-09-05, 19:33
  #11
Medlem
daggeulricHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bugatti123
haha

tror dock inte de är så där, men vem vet =)

Säg inte det. Är väl mer eller mindre standard att det är sådär svinigt på festivaler.

Kram.
Citera
2011-09-05, 19:35
  #12
Medlem
TheSystems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daggeulricH
Okej, cool! Ska du dit kommande år? Vad har du varit på för festivaler tidigare? Vill veta mer ingående hur campingen är! Är det mycket spex? Alltså pimpar folk sina camps, klär ut sig fult, tar med sig lustiga prylar, enbart för att sticka ut? Går folk runt i syfta att bilda kontakt med andra? Liksom "minglar" runt. Är det bra drag på campingen hela natten?

Har inte sett så mycket från just campingen utan mer från spelningarna, och med tanke på att man förmodligen kommer bo på campingen så skulle det vara guld värt att få veta. Mycket frågor på en gång, hoppas du klarar av att svara på dem!

Kram.

Jag och mina polare ska antagligen dit nästa år med! Har varit på Metaltown tidigare men var dock inte på campingen så kan inte kommentera på det.
Det fanns hel del som klädde ut sig, hade en i gänget som klädde upp sig finfint i silvertejp och gick omkring och fick komplimanger hela tiden.
Hela festivalen är väl som en nattklubb, det fanns cirka 12 olika scener. Mainstage var väl mer som vilken festival som helst medan tält-scenerna var typ som små nattklubbar där man kunde mingla och skaffa sig lite nya bekanter.

Draget på campingen var som sagt bra, det var många som hade med sig högtalare och pumpade musik hela tiden, det som är lite negativt är att festivalen ligger en liten bit bort från campingen, så vi gick aldrig dit under dagen, utan vi var enbart på campingen på kvällen.
Måste återigen säga att det flesta på campingen var hur schyssta som helst, när vi anlände till campingen fick vi direkt hjälp av några Israeler som hjälpte oss att sätta ihop vårat tält + bjöd oss på lite öl

Citat:
Ursprungligen postat av CcZer0
hörde dem sökte igenom väskorna rätt bra på denna festival stämmer detta?

Ja, våra väskor blev genomsökta bra. På Metaltown var det väl mest att dom öppnade upp väskan, kollade in och stängde igen den. På TL drog dom ut alla våra kläder och kollade igenom alla småfickor...

Och för att svara på din fråga angående musikstilen - du hittar det mesta på Tomorrowland, om jag inte minns fel hade dom faktiskt en psy-scen. House är såklart det som dominerar, men det finns i princip något för alla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback