Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-11-30, 07:33
  #1
Medlem
dIRe_s avatar
Konstigt att denna tråd inte fanns redan. Sökte som en galning. De har pratats om både "från estetisk synvinkel fula ord", "stilistiskt motbjudande ord" och "äckliga ord och meningar". Men inget om de vackraste orden.

Vad gör ett ord vackert? Kan ord vara vackra i skrift och fula i tal och tvärt om? Engelskans/latinets "Equilibrium" är extremt mycket snyggare än det svenska "Ekviliber". "Qu" är snyggare än "Kv" och "ium" är ett snyggt suffix. "Equilibrium" är både vackrare i tal och i skrift.

Här kommer lite vackra svenska ord:

Arla
Fjäril
Voodoo
Anomali
Eufori
Preludium
Citera
2004-11-30, 07:43
  #2
Medlem
La Chasses avatar
Jag tycker verkligen om sangvinisk. I detta fall är det helt och hållet fråga om hur bokstäverna formar vackra språkljud, för jag fastnade för ordet redan innan jag förstod det.
Citera
2004-11-30, 07:45
  #3
Medlem
Ciceros avatar
Mina favoritord:

Aftonrodnad
Bitterljuv
Sommarregn
Citera
2004-11-30, 13:57
  #4
Medlem
alter egos avatar
Även i denna tråd kan jag ta med några av mina favoritsynonymer:

Lakonisk
Luguber
Paroxysm

Men det finns ju många vackra ord i svenskan (även om många är i grunden låneord):

Atrofi
Crescendo
Espri
Heraldik
Imperatorisk
Kyss
Lyster
Nemesis
Polygon
Sagolik
Xylos
Zenit

Är dock bara ett par av dem...
Citera
2004-11-30, 14:52
  #5
Medlem
strila
Citera
2004-11-30, 18:59
  #6
Medlem
Här kommer ett som har en något negativ klang, men när man tänker efter.. vilket vackert ord!

Andedräkt.
Citera
2004-12-01, 17:48
  #7
Medlem
Vagina är ju underbart vackert
Citera
2004-12-01, 17:57
  #8
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Arla
Fjäril
Voodoo
Anomali
Eufori
Preludium

Öhh.. flera av dessa ord är inte svenska? Egentligen bara fjäril och arla?

Jaja, mina "vackraste" ord är, havsbris, morgonrodnad, Förgätmigej, och blomsteräng.
Citera
2004-12-01, 18:11
  #9
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Öhh.. flera av dessa ord är inte svenska? Egentligen bara fjäril och arla?

Jaja, mina "vackraste" ord är, havsbris, morgonrodnad, Förgätmigej, och blomsteräng.

Finns de med i SAOL så är de svenska ord, oavsett om ordets ursprung är i ett annat språk.

Annars kunde jag påstå att "havsbris" inte riktigt är svenskt eftersom ordet "bris" kommer från engelskans "breeze", som i sin tur troligen kommer från spanskans "brisa". Och "hav", för den delen, kommer nog från medelnedertyskans "haff"...
Citera
2004-12-01, 18:14
  #10
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alter ego
Finns de med i SAOL så är de svenska ord, oavsett om ordets ursprung är i ett annat språk.

Annars kunde jag påstå att "havsbris" inte riktigt är svenskt eftersom ordet "bris" kommer från engelskans "breeze", som i sin tur troligen kommer från spanskans "brisa". Och "hav", för den delen, kommer nog från medelnedertyskans "haff"...
Ojojoj då. Håller inte med dig. Klart att många ord har lånad stam, men VOODOO är väl lite väl uppenbart? Och EUFORI? Är man språkpurist så är man.. Tacka vet jag Georg Stiernhielm.
Citera
2004-12-01, 18:18
  #11
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Ojojoj då. Håller inte med dig. Klart att många ord har lånad stam, men VOODOO är väl lite väl uppenbart? Och EUFORI? Är man språkpurist så är man.. Tacka vet jag Georg Stiernhielm.

Om jag säger t.ex. "trend", "smart", "rigg", "pir", "snobb", "lokomotiv", "rekviem", "jumper", "stress", "vitamin", "modem", "radar", "dumpa", "vegitarian", "odds" eller "nylon" skulle du acceptera några av dem? För alla är låneord. Vissa har fått sin stavning förändrad, men spelar det så stor roll?
Citera
2004-12-01, 18:20
  #12
Medlem
FetFulElaks avatar
Suck. Mot alter.ego stångar sig djävulen blodig... Jag håller inte med dig, men jag respekterar vad du säger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback