Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-18, 20:35
  #217
Medlem
Utan Finland skulle Sverige vara det enda landet utom Ryssland kring Östersjön som INTE tillhörde NATO.
__________________
Senast redigerad av finskfinskfinne 2022-08-18 kl. 20:41.
Citera
2022-08-18, 20:37
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Väldigt fega och långsamma, när det gäller att ta emot flyktingar. Och dom är knappast rappa i käften eller speciellt framåt socialt. Framstår ofta som lite lätt autistiska, långt ifrån världsvana och som förvuxna barn, speciellt när man stöter på dom utomlands. Paranoida mot Ryssland.
"Paranoida mot Ryssland"🤭
Citera
2022-08-18, 23:28
  #219
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
"Paranoida mot Ryssland"🤭
I och med det snabba nato-beslut, så ja, det vidhåller jag. Finns ingen chans i helvetet, att ryssland skulle vara så korkade att dom angriper Finland. Dessutom är inte finnarna helt inkapabla att försvara sig själva. Dom har en rätt väl fungerande militär, och Sverige och andra hade ändå hjälpt dom. Det har ju under lång tid skett militära samarbeten.
Så ja, att hastigt gå med i nato, för att man är rädd för ryssen, det är ganska nära paranoia.
Citera
2022-08-19, 20:14
  #220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Väldigt fega och långsamma, när det gäller att ta emot flyktingar. Och dom är knappast rappa i käften eller speciellt framåt socialt. Framstår ofta som lite lätt autistiska, långt ifrån världsvana och som förvuxna barn, speciellt när man stöter på dom utomlands. Paranoida mot Ryssland.

Sverige däremot var i farten när dom behövde arbetskraft på 60-talet. De t.o.m hämtade folk hemifrån.
Direkt från färjan till fabriken, och om inte pengarna räckte till första lönen, fick man ta förskott som man betalade tillbaka om två veckor.
Det var mycket senare man började prata om integration.

Ekonomiskt sett var det en braksuccé för Sverige, och sedan när dessa människor inte behövdes längre, använde man corona för att bli av med dem.

Svenskarna var bergsäkrä på, att det var deras egen förträfflighet som var bakom den här stora ekonomiska succén, och när det några decennier senare ville invandra massor med folk från andra länder till Sverige tog man emot dem med öppna armar. Man var varken fega eller långsamma när man tog emot dessa flyktingar.
Svenskarna trodde ju att de visste av gammal erfarenhet precis hur man sköter det här.

Det var bara det, att nu behövdes någontig mer än ett litet förskott (en veckolön) och en liten lägenhet med latrin i ett rivningskåk utan centralvärme.
Citera
2022-08-19, 22:52
  #221
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finskfinskfinne
Sverige däremot var i farten när dom behövde arbetskraft på 60-talet. De t.o.m hämtade folk hemifrån.
Direkt från färjan till fabriken, och om inte pengarna räckte till första lönen, fick man ta förskott som man betalade tillbaka om två veckor.
Det var mycket senare man började prata om integration.

Ekonomiskt sett var det en braksuccé för Sverige, och sedan när dessa människor inte behövdes längre, använde man corona för att bli av med dem.

Svenskarna var bergsäkrä på, att det var deras egen förträfflighet som var bakom den här stora ekonomiska succén, och när det några decennier senare ville invandra massor med folk från andra länder till Sverige tog man emot dem med öppna armar. Man var varken fega eller långsamma när man tog emot dessa flyktingar.
Svenskarna trodde ju att de visste av gammal erfarenhet precis hur man sköter det här.

Det var bara det, att nu behövdes någontig mer än ett litet förskott (en veckolön) och en liten lägenhet med latrin i ett rivningskåk utan centralvärme.
Skyll inte på mig. Jag är ingen beslutsfattare och har dålig koll på hur det historiskt sett ut just vad gäller flyktingar från Finland till Sverige. Jag har själv finskt påbrå (långt) bakåt i tiden, men turligen nog har jag sluppit dom icke-önskvärda egenskaperna.
Citera
2022-08-20, 08:47
  #222
Medlem
RollonHomies avatar
Att vara tillsammans med en finsk kvinna, som visserligen också kan flytande svenska, har sina brister.
De har stora problem med att betona svenska meningar på rätt sätt. De liksom skäller otrevligt på en varje gång de pratar. Om de ber en att ta disken så gör man det mitt i språnget, för det låter som att kniven sitter i ryggen annars.
__________________
Senast redigerad av RollonHomie 2022-08-20 kl. 08:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback