2011-09-03, 12:14
Medlem
xitunos avatar
Om jag förstått det rätt måste blanketten skrivas under av båda vårdnadshavarna. Alltså skriver du inte under förrän ni har kommit överens om ett namn ni båda kan acceptera.
Citera
2011-09-03, 12:53
Medlem
Brumelbryns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Om jag förstått det rätt måste blanketten skrivas under av båda vårdnadshavarna. Alltså skriver du inte under förrän ni har kommit överens om ett namn ni båda kan acceptera.

Problemet med det är att om dom är ogifta har mamman ensam vårdnad tills dess man skrivit på faderskaps papper samt ansökt om gemensam vårdnad. Hon kan således skriva på pappret om namn innan dom har delad vårdnad.
Citera
2011-09-03, 12:55
Medlem
Selviks avatar
Vad tycker du att ungen ska heta? =) Håller med om att Gotvill är fulttt
Citera
2011-09-03, 13:02
Medlem
Goldmanns avatar
Rättigheter har du inga.
Men du kan ju alltid ta till våld o grov våld. Tex låta dina kompisar straffkn*ulla henne. Då ska du se att hon kommer på andra tankar.
Citera
2011-09-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klingiz
Hejsan, har precis blivit farsa till en liten pojke, tyvärr är läget så att min flickvän har bestämt sig för namnet Vilgot.

Det kan vara det fulaste namn jag hört och undrar således vad mina rättigheter i det hela är?

Tack på förhand
mvh Klingiz

Har ni gemensamvårdnad så kan du vägra skriva under blanketten där man anger vilka eller vilket namn barnet skall ha. Har ni inte gemensamvårdnad, ja då bestämmer tjejen allt och du kan enbart stå och titta på.

Har du tur eller otur så kommer du sedan få en faktura på 1273 kronor varje månad som bonus.
Citera
2011-09-03, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brumelbryn
Problemet med det är att om dom är ogifta har mamman ensam vårdnad tills dess man skrivit på faderskaps papper samt ansökt om gemensam vårdnad. Hon kan således skriva på pappret om namn innan dom har delad vårdnad.

Då får jag försöka göra vad jag kan för att se till att hon inte skriver på det pappret innan vi ansökt om det antar jag. Tackar!
Citera
2011-09-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selvik
Vad tycker du att ungen ska heta? =) Håller med om att Gotvill är fulttt

Ja något som barnet faktiskt kan leva med utan att riskera att bli totalt mobbad resten av sitt liv.

Markus, Andreas, Johan... simpla originella svenska namn.
Citera
2011-09-03, 13:53
Medlem
El så får ni kalla honom vid olika namn som ett par bekanta till mig gjorde. Pojkstackarn vart kallat vid ett namn av mamma m släkt o ett av pappan m släkt. Så levde han i 20 år.
Citera
2011-09-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallsten
El så får ni kalla honom vid olika namn som ett par bekanta till mig gjorde. Pojkstackarn vart kallat vid ett namn av mamma m släkt o ett av pappan m släkt. Så levde han i 20 år.

Det är oacceptabelt vi måste ju komma till rätta med ett gemensamt namn
Citera
2011-09-03, 14:55
Medlem
Skulle pappan vända sig till domstol är hans möjligheter, generellt sett, stora till att via ett domstolsbeslut få del i vårdnaden. Samhället anser nämligen att gemensam vårdnad är till fördel för ett barn om inte starka skäl talar emot detta.
Citera
2011-09-03, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattPiskans
Skulle pappan vända sig till domstol är hans möjligheter, generellt sett, stora till att via ett domstolsbeslut få del i vårdnaden. Samhället anser nämligen att gemensam vårdnad är till fördel för ett barn om inte starka skäl talar emot detta.

Har tänkt på det och även sagt det till henne, så nu använder hon endast ordet "Pojken" när hon pratar om barnet antagligen i protest. Kvinnor.
Citera
2011-09-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattPiskans

Under tiden har hon redan skickat in blanketten och fixat namn till barnet. Sedan när domstolen ordnat gemensam vårdnad. Då vägrar hon i sin tur skriva under den nya namnändringsblanketten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in