2011-09-02, 22:01
Medlem
Disco.s avatar
Börjar med lite bakgrundsinfo om mitt boende.

Jag bor i en ganska stor fastighet från 1950talet med ca 30 lägenheter och ett par lokaler med bra läge i en mellanstor stad.
Fastigheten är för tillfället i mycket dåligt skick men omfattande renovering har påbörjats som kommer att innefatta bl.a. takbyte, fasadrenovering, fönsterbyten, nya tvättstugor, tapetsering/målning och nya kök i lägenheterna.

Allt bra tänkte jag men nu har jag fått höra av en granne att ett par från föreningen som äger huset hade besökt alla lägenheter och bett dom boende skriva på någon form av avtal där dom godkände en hyresökning på 50%!
Tyvärr var jag inte hemma och kunde ta emot besöket och jag har inte fått någon kopia av avtalet i brevinkastet.
Grannen hade talat med flera boende i huset och dom flesta hade vägrat att skriva under avtalet.

Nu har jag fått en inbjudan till informationsmöte ang renoveringen och hyresfrågor där fastighetsägaren, förvaltaren, byggaren samt hyresgästföreningen kommer att medverka.

Tycker att det är konstigt att underhåll av fastigheten ska behöva slå så hårt mot oss boende, omfattande renovering som denna bör dom ha haft med i sin planering och sparat till i flera decennier före det är dags just för att slippa chockhöjningar som denna.

Nu undrar jag om det är tillåtet att göra såhär och om andra har varit med om liknande?

Mötet med fastighetsägaren är på torsdag, hjälp mig nu att ställa dom mot väggen.
Citera
2011-09-02, 22:18
Medlem
latjoisses avatar
Jag skall inte gå in och spekulera i något jag inte har så stora kunskaper om. Men du borde definitivt ta kontakt med Hyresgästföreningen, som kan hjälpa dig.

Ifall jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att Hyresgästföreningen förhandlade fram ett tak för höjningar av hyran för x antalet år sedan. Du borde dock helt klart ta kontakt med dom.
Citera
2011-09-02, 22:18
Medlem
Det är såhär en fastighetsvärd gör då vederbörande är trött på dom som bor i en fastighet och vill ha nya, finare, rikare människor i den.

Då lånar man upp en offantlig massa stålar - beställer en sjuhelvetes massa renovering (ofta fullkomligt onödig dito) och sen höjjer man hyrorna 50%.

Taskigt fall men det är lite så det funkar, inte mycket att göra antar jag men att prata med hyresgästföreningens jurister kan nog vara på sin plats.
Citera
2011-09-02, 22:30
Medlem
Psychoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Det är såhär en fastighetsvärd gör då vederbörande är trött på dom som bor i en fastighet och vill ha nya, finare, rikare människor i den.

Då lånar man upp en offantlig massa stålar - beställer en sjuhelvetes massa renovering (ofta fullkomligt onödig dito) och sen höjjer man hyrorna 50%.

Taskigt fall men det är lite så det funkar, inte mycket att göra antar jag men att prata med hyresgästföreningens jurister kan nog vara på sin plats.

Det bör väl ändå kunna räknas som ockerhyra? Känns som en väldigt stor hyres höjning. Men som sagt kontakta hyresrättsföreningens jurister så blir nog allt glasklart!
Citera
2011-09-02, 22:33
Medlem
lcdtvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar

Byt profilbild snälla, grymt äckligt att se. No offence, men kom igen. :S

Ont: ^Det ovanstånde säger är korrekt.
Senast redigerad av lcdtv 2011-09-02 kl. 22:38.
Citera
2011-09-02, 22:33
Medlem
Svar är nej på din fråga. Kontakta hyresgästföreningen omgående. Gör så här: Teckna medlemsskap direkt på deras hemsida, hyresgastforeningen.se. Du blir medlem direkt när du registrerat dig. Det kostar 80 kr/månad. Kontakta sen dom per tel direkt på måndag och tala om vad som hänt.

Privata hyresvärdar lever i sin egen fantasivärld där dom tror dom kan sätta sin egen hyra. Skulle det gå till hyresnämnden så blir det garanterat ett fett bakslag för horgubben som äger kåken.

Hyresgästföreningen kommer hjälpa dig med kontakten, och skulle det inte fungera så blir möjligheten att dom tar ärendet till hyresnämnden.

Du har väl ett förstahandskontrakt utan några speciella klausuler? Isåfall har du också enligt hyreslagen besittningsrätten på lägenheten. Gubben kan aldrig kasta ut eller säga upp ditt kontrakt så länge du sköter dig som hyresgäst och betalar in hyran i tid varje månad.

Du ska ABSOLUT INTE skriva under något avtal där du accepterar hyreshöjningen. Absolut inte. Du ska tecka medlemsskap hos hyresgästföreningen direkt och kontakta dom på måndag. Du har absolut ingen skyldighet att skriva under nått avtal oavsett om gubben säger nått annat.

Sen om dom ska renovera och du tvingas flytta så blir det hyresvärdens ansvar att ordna en annan bostad under tiden.

Som sagt: medlemsskap i hyresgästföreningen omgående. Kontakta dom på måndag. Skriv absolut inte under nått. Du har ingen skyldighet till det. Det kommer nog ordna sig.
Citera
2011-09-02, 23:10
Medlem
chrisnolan92s avatar
Jag har för mig att höjningen av hyran måste mer eller mindre i linje med de ökade utgifterna. Hyresägaren tar ett lån för att renovera fastigheten och detta ger ökade utgifter i form av räntor och amorteringar. Jag har svårt att tro att ökningen av utgifterna var 50% så länge ni inte hade extremt låga utgifter innan och att renoveringen kostade sjukt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in