Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-02, 12:47
  #1
Avstängd
Calderones avatar
Efter den sk debatten i SVT om "näthat" häromdagen, så vill lägga till viktiga aspekter som aldrig kom upp eller har kommit upp någon annanstans på nätet eller i diskussioner i det vardagliga livet.

I en riktig demokrati som innefattar riktig yttrandefrihet och solid rättssäkerhet, skall man kunna uttrycka sin åsikt hur man vill, när man vill och var man vill, med vilket tonläge man vill och med vilka svordomar som helst om så önskas, utan att vara rädd för repressalier av olika slag från statsmakten eller olika lynchmobbar som inte delar ens åsikter.

Så är inte fallet i Sverige eller någon annanstans i världen, inte ens i den enda sk riktiga "demokratin" i världen Schweiz fungerar denna princip helt föredömligt.

Att våga yttra sig i vilken åsikt som helst som man vill, helt öppet och med namn, är farligt. Detta är orsaken till varför folk som sista anhalt i sin rätt att uttrycka sig fritt, väljer att göra det anonymt på nätet, istället för som man borde i en riktig fri demokrati; öppet i verkligheten och med namn om man så vill utan att vara rädd för konsekvenser pga åsikter.

Varför är det farligt?
Det är farligt på det sättet att man riskerar att åsiktregistreras av underrättelsetjänster från alla håll i världen (inte bara Säpo), förföljas, förlora jobb och karriärer/inte få jobb och karriärer, utsättas för trakasserier och våld, inte få banklån till t ex företagsverksamhet, inte hyra lokaler, riskera att hamna i läger som Guantanamo Bay av "demokratiska" stater pga så lite som vissa "misstänkta" åsikter, inte lyckas få en partner och hamna i ensamhet/utanförskap (då folk är livrädda att ha att göra med folk som uttrycker obekväma åsikter, trots att man kanske delar dessa åsikter) etc etc.

Detta är anledningen till varför folk gömmer sig på nätet anonymt, för er som inte visste detta. Makthavarna (politiker, media, näringslivet, banker etc) vet mycket väl om det men låtsas som att de inte gör det, för det är emot deras intressen att folk får leva i frihet och uttrycka vad de vill. Detta togs inte upp alls under SVTs program "Debatt", då det är tabu och mycket känsligt område att prata om offentligt.

Att Aftonbladet och andra mediaorgan vill att folk uttrycker sig med sina namn istället för anonymt, beror på att media gärna åsiktregistrerar folk och samarbetar med underrättelsetjänsten och olika lobbygrupper ute i samhället som har som agenda att jaga oliktänkare. Det är därför media nu vill förbjuda anonyma åsikter, då dessa blivit helt enkelt för många och utgör ett hot mot maktens folk och deras samhällssytem. Därför så börjar den nya upptrappningen och kampen mot den lilla människan som uttrycker "fel" åsikter.

Hur ser ni på allt detta? Har jag rätt eller fel?
__________________
Senast redigerad av Calderone 2011-09-02 kl. 13:10.
Citera
2011-09-02, 12:53
  #2
Medlem
ZyClaves avatar
Mycket bra skrivet, håller helt med dig.

Det är just det som är orsaken till att man ibland vill vara anynom - vissa åsikter är farliga att uttrycka...

Såg också debatten igår och tänkte själv att det var mysko att ingen riktigt tog upp detta!
Citera
2011-09-02, 12:55
  #3
Medlem
ja du har rätt. Anledningen till att de börjar diskutera detta är för att förbereda befolkningen på det.
Citera
2011-09-02, 12:59
  #4
Medlem
ZyClaves avatar
Det sjuka är att jag minns i debatten igår när moderaten med den skumma munnen sa något som var på den frihetskränkande sidan - att publiken applåderade ...

Är det så demokratin kommer försvinna? Till folkets jubel? Jag blev uppriktigt rädd asså ...
Citera
2011-09-02, 13:04
  #5
Avstängd
Calderones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Det sjuka är att jag minns i debatten igår när moderaten med den skumma munnen sa något som var på den frihetskränkande sidan - att publiken applåderade ...

Är det så demokratin kommer försvinna? Till folkets jubel? Jag blev uppriktigt rädd asså ...

Demokrati har aldrig funnits från första början mer än på papper och i skolböcker. Vi lever under en falsk skendemokrati och har gjort så hela tiden.

Schweiz är det närmsta och enda man kan komma något som liknar en demokrati, men även där har det visat sig finnas fascistiska element som styr i slutändan, med klara inskränkningar i yttrandefriheten och folkviljan.
Citera
2011-09-02, 13:11
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Bra skrivet. Precis vad det handlar om. Det finns en mycket befogad rädsla. För egen del tror jag det är rädslan hos journalister att bli överflödiga som gör att de är så ivriga att strypa det fria ordet. De vill vaska fram om det förekommit oegentligheter, inte att allmänheten ska kunna dela av sig med detta till varandra. Vilket i princip blir omöjligt då en anställd riskerar hot, avsked svartlistning etc om han/hon vill dela med sig av något utan att kunna vara anonym. Om saker inte stämmer finns redan utmärkt lagstiftning för att kunna mota detta utan att företaget själva direkt ser vem det är som skrivit.

Yttrandefriheten i stort kommer också att bli lidande, då ingen vågar skriva något eftersom det krävs lite för att kunna ta en debatt offentligt oavsett vilket läger man finns i. Det handlar om att öppna sig för påtryckningar och hot.
Citera
2011-09-02, 13:14
  #7
Medlem
SjooSandstroms avatar
Ingen aning om hur detta skulle kunna vara farligt. Har en lärare som säger att på nätet vågar man skriva sådant man inte skulle våga säga annars. Men ser faktiskt inget problem med detta. Har någon några idéer om min åsikt?
Citera
2011-09-02, 13:24
  #8
Avstängd
Calderones avatar
Denna länk tål att läggas upp miljoner gånger till, tills folk börjar fatta vad det hela går ut på och hur rövknullade vi är i grunden i Sverige och jorden runt, utan att ens veta om det bland de flesta av oss, då vi har många nyttiga idioter som hon Magnusson som gör "karriär" på Aftonbladet och som var med på Debatt i SVT. Men kolla denna länk flera gånger gärna. Denna länk har nästan en religiös betydelse för mig personligen:

http://www.youtube.com/watch?v=acLW1vFO-2Q
__________________
Senast redigerad av Calderone 2011-09-02 kl. 13:27.
Citera
2011-09-02, 17:36
  #9
Avstängd
Calderones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjooSandstrom
Ingen aning om hur detta skulle kunna vara farligt. Har en lärare som säger att på nätet vågar man skriva sådant man inte skulle våga säga annars. Men ser faktiskt inget problem med detta. Har någon några idéer om min åsikt?

Det är ju även nästa generations problem, det här med att man tror att nätet är säkert. Jag är övertygad om att vi övervakas och registreras redan nu. Men det återstår att se när dagen kommer.
Citera
2011-09-03, 00:50
  #10
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
TS, jag kunde inte ha sagt (skrivit) det bättre själv!

Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Det sjuka är att jag minns i debatten igår när moderaten med den skumma munnen sa något som var på den frihetskränkande sidan - att publiken applåderade ...

Är det så demokratin kommer försvinna? Till folkets jubel? Jag blev uppriktigt rädd asså ...

De har säkert en ljusskylt á la USA med "Applause"/"Don't applause" som de tänder upp på "Applause" när de säger något frihetsfientligt.
Citera
2011-09-03, 09:30
  #11
Avstängd
Calderones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyrverkeriFTW
TS, jag kunde inte ha sagt (skrivit) det bättre själv!



De har säkert en ljusskylt á la USA med "Applause"/"Don't applause" som de tänder upp på "Applause" när de säger något frihetsfientligt.

Är det så illa även här tror ni? Ja SVT är ju en statlig propgandamaskin som lever på "beskyddarpengar". Samma pengar de som de rånar oss på använder sen även mot oss och våra intressen.
Citera
2011-09-04, 21:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calderone

Att Aftonbladet och andra mediaorgan vill att folk uttrycker sig med sina namn istället för anonymt, beror på att media gärna åsiktregistrerar folk och samarbetar med underrättelsetjänsten och olika lobbygrupper ute i samhället som har som agenda att jaga oliktänkare. Det är därför media nu vill förbjuda anonyma åsikter, då dessa blivit helt enkelt för många och utgör ett hot mot maktens folk och deras samhällssytem. Därför så börjar den nya upptrappningen och kampen mot den lilla människan som uttrycker "fel" åsikter.

Hur ser ni på allt detta? Har jag rätt eller fel?

Absolut helt rätt, det är exakt vad som hållar på att ske.

Och dessa så kallade debatter som förs på tv är då för att skapa/vinkla ämnet så att det gynnar dom och så att folk inte tar upp ämnet någon annanstans eftersom det redan då "diskuterats" - "offentligt"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback