Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-02, 08:24
  #13
Medlem
EugeneHutzs avatar
Men va står det på kvittot?? Priset+momsen står ju på kvittot? Du fick väl ett kvitto?


...ok det här känns lite påhittat.
Citera
2011-09-02, 09:38
  #14
Medlem
Inaniss avatar
Vänta nu skatten är väl inräknad i priset som det normalt alltid är. Men betalade du med ett svenskt kreditkort eller? Jag tänker mer att dom helt enkelt har lagt på tull och skit om du betalat med ett svenskt kreditkort och dom räknar med att du ska ta datorn till Sverige. Men låter ändå som det blir en ganska häftig summa med 3000.
Citera
2011-09-02, 09:52
  #15
Medlem
Inanis är något på spåret. Låter förvisso ganska märklig att dom gör det i förebyggande syfte liksom. Jag var orolig för att min MBP skulle beskattas i tullen. Löstet ju ganska enkelt genom att bryta och slänga förpackningen i staterna, jag betalade kontant. Vet dock inte hur det fungerar med en kortbetalning, men är kanske troligt att dom drar skatt direkt. Nya MBA kostar ju runt 11 lök i Sverige.
Citera
2011-09-02, 10:38
  #16
Medlem
Om du köpte den i en Apple butik så fick du ju ett kvitto i handen och ett mailat till dig om du gav dem din mailadress. Där står hur mycket skatt du betalade. Skatten i N.Y är ungefär 10%.
Citera
2011-09-02, 11:46
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaniusLupus
Inanis är något på spåret. Låter förvisso ganska märklig att dom gör det i förebyggande syfte liksom. Jag var orolig för att min MBP skulle beskattas i tullen. Löstet ju ganska enkelt genom att bryta och slänga förpackningen i staterna, jag betalade kontant. Vet dock inte hur det fungerar med en kortbetalning, men är kanske troligt att dom drar skatt direkt. Nya MBA kostar ju runt 11 lök i Sverige.

Det är väl fan självklart att dom INTE drar svensk skatt direkt. Finns ju ingen som helst garanti för att du ska använda din nyinköpta dator i Sverige. Hur ska dom för övrigt veta att det är en dator, ska du börja betala svensk moms på all mat du konsumerar i staterna också? Kom in i matchen nu.

Att killen har två betalningar på sitt kort har inget att göra med köpet av MacBooken att göra. Amerikansk skatt läggs på priset direkt vilket resulterar i en betalning. TS måste kolla upp vad det andra beloppet är för något, står det applestore på utdraget så har han uppenbarligen blivit dubbel-debiterad och måste gå tillbaka till butiken.
Citera
2011-09-02, 11:56
  #18
Medlem
BadAliass avatar
Spontant känns det som att TS är för dum för att kunna förstå/förklara situationen. Blir fan svårt att hjälpa till då.
Citera
2011-09-02, 15:08
  #19
Medlem
EugeneHutzs avatar
Kan ju vara ett tidigare inköp som stått som reserverad men som nu dragits. Men som sagt är killen myndig borde han kunna lista ut det själv.
Citera
2011-09-06, 21:12
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aipod22
IDIOTER det är ett cirka värde jag orkar inte kolla upp ffs grejen var att jag fick betala skatt



Som sagt, skatten dras direkt på beloppet precis som i Sverige. De tar inte separat transaktion för skatten, dvs de där 3000 är inte skatt. Om du inte handlat något annat? Står det Apple Store på båda eller vad? Antar att du har Internetbank.

Ring och kolla med din bank.
__________________
Senast redigerad av pseudonymous 2011-09-06 kl. 21:16.
Citera
2011-09-06, 21:33
  #21
Medlem
raddicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Vänta nu skatten är väl inräknad i priset som det normalt alltid är. Men betalade du med ett svenskt kreditkort eller? Jag tänker mer att dom helt enkelt har lagt på tull och skit om du betalat med ett svenskt kreditkort och dom räknar med att du ska ta datorn till Sverige. Men låter ändå som det blir en ganska häftig summa med 3000.

Jag har för mig att skatten inte alltid är inräknad i priset i usa. Tror det var så sist jag var där, någon får gärna bekräfta det dock. Hur som så låter det som om banken har reserverat pengar på ditt konto för något annat inköp(köpt något över helgen kanske?) som senare har dragits på ditt konto. Att det är banken i Sverige som dragit pengar för svensk moms låter helt befängt och det kan du nog utesluta dirrekt.
Citera
2011-09-06, 21:56
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raddical
Jag har för mig att skatten inte alltid är inräknad i priset i usa. Tror det var så sist jag var där, någon får gärna bekräfta det dock. Hur som så låter det som om banken har reserverat pengar på ditt konto för något annat inköp(köpt något över helgen kanske?) som senare har dragits på ditt konto. Att det är banken i Sverige som dragit pengar för svensk moms låter helt befängt och det kan du nog utesluta dirrekt.

Å andra sidan måste det väl stå hur mycket momsen är på om han läser på kvittot. . . Kan väl liksom inte vara så svårt att kolla hur mycket de tar i skatt i NY genom att läsa på kvittot.

Men känns mer som ett skyddat belopp som inte dragits förrens nu då det är två separata belopp.
__________________
Senast redigerad av pseudonymous 2011-09-06 kl. 21:59.
Citera
2011-09-06, 22:07
  #23
Medlem
Vad tusan är en MBA?
Citera
2011-09-06, 22:19
  #24
Medlem
Adam.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av georgecostanza12
Vad tusan är en MBA?
Macbook Air.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback