Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-01, 08:47
  #1
Medlem
Tänkte kolla om det finns några zoroastrier på flashback? Tycker det är en mycket intressant religion, vore kul att höra lite om den från en zoroastriers synvinkel också och inte bara lite kortfattat neutralt på wikipedia. Är det mycket spänningar i Iran mellan praktiserande zoroastrier och islam i Iran? Jag har förstått att zoroastrianismen lever kvar mycket kulturellt, men hur är det med de faktiskt praktiserande zoroastrierna? Upplevs en revansch för denna gamla religion?
Finns det några bra sidor man kan läsa på?
2011-09-01, 09:55
  #2
Medlem
Anklagares avatar
Är också mycket intresserad av detta ämne. Låt oss hoppas att någon mer kunnig kommer och upplyser oss båda!
2011-09-01, 10:32
  #3
Medlem
ViktorNumondssons avatar
Någon som kan förklara vad en zoroast är?
2011-09-01, 10:46
  #4
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
Tänkte kolla om det finns några zoroastrier på flashback? Tycker det är en mycket intressant religion, vore kul att höra lite om den från en zoroastriers synvinkel också och inte bara lite kortfattat neutralt på wikipedia. Är det mycket spänningar i Iran mellan praktiserande zoroastrier och islam i Iran? Jag har förstått att zoroastrianismen lever kvar mycket kulturellt, men hur är det med de faktiskt praktiserande zoroastrierna? Upplevs en revansch för denna gamla religion?
Finns det några bra sidor man kan läsa på?

Tycker också att det här är ett intressant ämne.

Som ett litet sidospår, så tror jag att zoroastrianismen( säger man så?) kommer öka i betydelse. Kanske av samma skäl som asatro åter börjar bli populärt i Sverige, alltså som en del av ett sökande efter sitt folks historiska rötter.

Det säger jag eftersom att i vissa debatter jag sett mellan shiamuslimer( eller med iranska/icke-arabiska muslimer överhuvudtaget) och arabiska sunnimsulimer så är araber noga med att förtydliga att perserna redan fått stryk en gång och, underförstått, kommer få det igen. Tror att många iranier kommer tröttna på arabernas krav på överhöghet, speciellt med tanke på deras stolta historia i förhållande till arabernas.
__________________
Senast redigerad av Tubbo 2011-09-01 kl. 10:51. Anledning: Rättelse och tillägg.
2011-09-01, 10:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorNumondsson
Någon som kan förklara vad en zoroast är?

Det är en som följer en gammal Iransk religion, det går i princip ut på att man ska vara en schysst snubbe.
Det närmaste bud som de har är "Goda tankar, goda ord, goda handlingar." De värnar om alla människors lika värde oavsett religion, ras eller härkomst. De anser också att djur har ett högt värde och naturen ska vårdas. Man gillar godhet, ordning, hjälpsamhet och kunskap, tycker inte om förfall, krig, våld, lättja osv. Ganska logiskt för en annan.
2011-09-01, 10:48
  #6
Medlem
ViktorNumondssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
Det är en som följer en gammal Iransk religion, det går i princip ut på att man ska vara en schysst snubbe.
Nä men de har ingen krävande gud som älskar att straffa som de semitiska religionernas gud. Det närmaste bud som de har är "Goda tankar, goda ord, goda handlingar." De värnar om alla människors lika värde oavsett religion, ras eller härkomst. De anser också att djur har ett högt värde och naturen ska vårdas. Man gillar godhet, ordning, hjälpsamhet och kunskaper, tycker inte om förfall, krig, våld, lättja osv. Ganska logiskt för en annan.

Peace, love and understanding typ?
2011-09-01, 10:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorNumondsson
Peace, love and understanding typ?

Typ, fast mindre flum.
2011-09-01, 10:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Tycker också att det här är ett intressant ämne.

Som ett litet sidospår, så tror jag att zoroastrianismen( säger man så?) kommer öka i betydelse. Kanske av samma skäl som asatro åter börjar bli populärt i Sverige, alltså som en del av ett sökande efter sitt folks historiska rötter.

Det säger jag eftersom att i vissa debatter jag sett mellan shiamuslimer( eller med iranska/icke-muslimska muslimer överhuvudtaget) och arabiska sunnimsulimer så är araber noga med att förtydliga att perserna redan fått stryk en gång, och underförstått kommer få det igen. Tror att många iranier kommer tröttna på den arabiska rasens krav på överhöghet.

Jag tror också att zoroastrianismen kommer få en revansch, på samma sätt som du tror. Vore somsagt kul att höra vad de själva tror.

Angående spänningar mellan perser och araber så är det lite nytt för mig. Iran verkar ju trots allt värna om arabiska allierade rätt mycket. Men det kanske är ett sätt att öka sitt inflytande på.
2011-09-01, 10:59
  #9
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
Jag tror också att zoroastrianismen kommer få en revansch, på samma sätt som du tror. Vore somsagt kul att höra vad de själva tror.

Angående spänningar mellan perser och araber så är det lite nytt för mig. Iran verkar ju trots allt värna om arabiska allierade rätt mycket. Men det kanske är ett sätt att öka sitt inflytande på.

Vad gäller spänningarna mellan perser och araber så har det väl att göra med att Iran till största del är Shia, och rent historiskt har ju motsättningar mellan sunni och shia varit enorma. Det enda som kan ena islam är en gemensam fiende; alltså resten av världen, men det räcker inte tror jag.

Liten parentes. Även i islams allra tidigaste tid fanns en rangordning, inte bara mellan muslimer och icke.muslimer, men också mella arabiska muslimer och adjungerade muslimer, alltså muslimer som inte var araber.

Och ja, det vore kul ifall en troende zoroastrier ville kommentera.
2011-09-01, 11:07
  #10
Medlem
Golachabs avatar
Många bor i Indien dit de emigrerade pga religiös förföljelse och har utvecklats till vad som kallas Parsism. Ja det vore intressant att höra mer om zoroastrianism då det är en religion med stort inflytande på dagens religioner men för mig är i princip okänd. Som lite kuriosa kan det nämnas att Freddy Mercury's begravning leddes av en zoroastrisk präst då hans familj var zoroastrier. Jag tror också att en revansch för zoroastrianismen är på gång. Framförallt ser man ett intresse också bland västerlänningar. Alexander Bard bekänner sig till tron för övrigt.
2011-09-01, 13:31
  #11
Medlem
ViktorNumondssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
Typ, fast mindre flum.

Låter bra.
2011-09-01, 14:39
  #12
Avstängd
LavenderSkys avatar
Varför tror ni att det skulle finnas sådana här, om det är en ganska liten iransk religion?
Dessutom är det väl inte så lätt att utöva den relgionen i Iran längre? Den kanske är på utgång...

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback