Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-31, 19:05
  #1
Medlem
1945s avatar
Ger fan upp på Mac nu... För gott. Inte nog med att de stämmer hela jävla världen med sina amerikanska rövhålsvärderingar.

Har nu gått in på min 5 jävla Magsafe adapter. Skiten håller inte! Å nä, jag har inte våldat, utan använt datorn normalt!

Nu jävlar ska jag köpa en Lenovo istället. Någon mer som haft problem med Magsafe? Ska tillägga att jag haft datorn i tre år men ändå?!?!?!
Citera
2011-08-31, 21:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
Ger fan upp på Mac nu... För gott. Inte nog med att de stämmer hela jävla världen med sina amerikanska rövhålsvärderingar.

Har nu gått in på min 5 jävla Magsafe adapter. Skiten håller inte! Å nä, jag har inte våldat, utan använt datorn normalt!

Nu jävlar ska jag köpa en Lenovo istället. Någon mer som haft problem med Magsafe? Ska tillägga att jag haft datorn i tre år men ändå?!?!?!

Skumt! Har aldrig haft problem med min magsafe-laddare, och den lever ett rätt hårt liv

Jobbar hos en Apple-ÅF så jag vet att ett vanligt fel på äldre Magsafe-laddare var att sladden gick av, men detta är åtgärdat sen några år tillbaka.

Vilken typ av problem har du haft med din laddare?
Citera
2011-08-31, 21:49
  #3
Medlem
SirKnasens avatar
Ja laddarna är dyngkassa. Jag personligen har aldrig haft sönder någon av mina laddare men jag jobbar i en Apple-verkstad och får väl in i snitt en trasig laddare om dagen varav 90% av laddarna kommer från en högstadieskola istan med 450 elever som har varsin MacBook. Känns som att varje elev har fått minst en ny laddare var utbytt. Skulle vara kul att veta vad du tycker är normalt brukande när du är inne på din femte laddare
Citera
2011-08-31, 21:55
  #4
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
Någon mer som haft problem med Magsafe?

Ja!

Min kontakt måste jag lirka på hela tiden, annars står det "Laddar inte".

Man hade ju trott och hoppats att själva magneten skulle vara svaga länken, men det verkar vara den obefintliga dragavlastningen och lödningarna.

Skit helt enkelt. Och inte finns det väl några tredjepartsladdare man kan köpa heller?

Citat:
Ursprungligen postat av interceptor
åtgärdat sen några år tillbaka.

Kan du utveckla lite mer? Vilka årsmodeller pratar vi om? Hur känner man igen laddare före och efter detta mirakel?
Citera
2011-08-31, 22:34
  #5
Medlem
Sgt_Stingers avatar
På sambons 2006-MBP har vi gått igenom 3 laddare, men då har den knappt använts de senaste två åren... Samma problem varje gång, ytterisoleringen släpper och krymper på längden, vilket blottar skärmhöljet på kabeln. Ett annat problem som uppkommit på alla tre laddarna är att datorn bara laddar om man sätter kabeln på ena hållet men inte det andra. Detta vid varsamt bruk.

När det funkar så gillar jag magsafe, sjukt praktisk säkerhetsdetalj som de andra tillverkarna borde ta efter...
Citera
2011-09-01, 01:30
  #6
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
… Någon mer som haft problem med Magsafe? …
Kort svar:
nej

Längre svar:
Hemma har vi tre datorer som använder Magsafe. Två av dessa datorer och laddare släpas mellan hem/skola/arbete nästan dagligen. Ingen av dessa har bråkat.

På mitt jobb finns närmare 20 som använder Magsafe. Ca hälften kopplas in/ur och dagligen enligt ovan. Andra hälften mer sällan – kanske 2–3 ggr/mån.

De problem du beskriver har jag bara läst om i forum, aldrig upplevt själv.
Citera
2011-09-01, 08:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
Ger fan upp på Mac nu...

Har nu gått in på min 5 jävla Magsafe adapter. Skiten håller inte!



Citat:
Ursprungligen postat av 1945
Har precis samma problem! De sista 2 laddarna har varit piratladdare köpta från Ebay för 200 spänn styck. de lider av samma problem. Snackade med Applesupport om detta när det hände första gången men de var inte intresserade av att hjälpa mig.

Är du en idiot eller spelar du bara en på internet? Köper piratvaror och sen skyller Apple för kvalitéten?
Citera
2011-09-01, 10:17
  #8
Medlem
1945s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USDJohn
Är du en idiot eller spelar du bara en på internet? Köper piratvaror och sen skyller Apple för kvalitéten?

Sug min kuk min herre! Om du är läskunnig så ser du att jag avverkat 3 originalladdare innan jag gav upp och köpta 2 kopior. Ditt jävla stolpskott...
Citera
2012-01-29, 04:04
  #9
Medlem
[quote]Ja!

Min kontakt måste jag lirka på hela tiden, annars står det "Laddar inte".

Man hade ju trott och hoppats att själva magneten skulle vara svaga länken, men det verkar vara den obefintliga dragavlastningen och lödningarna.

Skit helt enkelt. Och inte finns det väl några tredjepartsladdare man kan köpa heller?

[quote]

Om du tittar på *hanen* den med kabel så finns det 5 små pinnar ... trycker du in dom så ska det fjädrars ut. är det Rostigt smuts ?

På *honan* så ska kontakten vara ren!!! är det smuts/dam så kommer det bli ett litet avstånd mellan hona/hane när den är ansluten

om man pillar för att få kontakt så är det större risk att Batteriet/moderkortet tar skada .. då volten 16.5V går upp och ner så kallade Spikar Gå till nån som kan Mac/PC som kan se att der där behöver bytas ut för att du inte ska ha sönder mer
Citera
2012-01-29, 04:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1945
Klippte skiten och skarvade dit en ny från en beggad magsafe. Allt funkade ungefär ett halvår tills det var dags igen... Å såhär har det hållt på.


lödde du kontakterna eller bara vira ihop + eltejp
Citera
2012-01-29, 04:26
  #11
Medlem
Outbreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt_Stinger
När det funkar så gillar jag magsafe, sjukt praktisk säkerhetsdetalj som de andra tillverkarna borde ta efter...
Jomenvisst...

http://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe

"Apple exclusively owns US Patent No. 7311526 ("Magnetic connector for electronic device", issued in 2007) and does not license the MagSafe connector or the patent."

Har vi hört den förr?
Citera
2012-01-29, 09:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outbreak
Jomenvisst...

http://en.wikipedia.org/wiki/MagSafe

"Apple exclusively owns US Patent No. 7311526 ("Magnetic connector for electronic device", issued in 2007) and does not license the MagSafe connector or the patent."

Har vi hört den förr?



Ja visst har vi det, massor av gånger, världen är nämligen full av div. patent som patentägarna inte släpper licenser på till andra, och de heter allt från Apple Samsung Motorola Volvo SAAB Coca Cola Tudor Jordan Adidas och fan vet allt. Så det är inget som är unikt alls för Apple att hålla på vissa patent för egen del. Det är antagligen vanligare att det sker än att patensägarna släpper licenser till andra.


När det sen gäller MagSafe-kontakten och laddaren så är det ju så att Apple hade en del problem med den under en period, då bl a kabeln släppte från kontakten eller höljet sprack m.m. Det hade Apple en hel del pyssel med innan de fick ordning på det och de fick byta ut massor med laddare på garanti och goodwill. Jag har för mig att detta var ca 2007-08. För jag vill minnas att jag var lite orolig att kanske få problem med min laddare när jag köpte min MacBook Pro i Juni 2009. Men trots att jag nu använt min MBP intensivt i över 2,5 år och batteriet gått 844 laddcykler (vilket betyder att laddkabeln/MagSafe har kopplats in/ur säkert bortåt 2000 gånger eller kanske ännu mer) så ser kabeln ut som ny i princip. Inte minsta tecken på något slitage eller problem vid kontakten. Inte heller har jag upplevt nåt problem med att det varit nåt skit i kontakten och att det inte laddat. Bara klicka dit den och det funkar.


Dr Tinnitus
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2012-01-29 kl. 10:37.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback