2011-08-31, 17:34
Medlem
Tjena!
har 4st "green" hårddiskar i min dator som används som lagring. dessa används mycket sällan mer än föra över och titta på film ibland osv.

titta lite på sweclockers och såg någon annons på hårddiskar där det stod någon "health status" och hur många timmar de har varit igång, så såg även nhyss på swe det här med hdd kabinett, för hårddiskarna crashar ju för eller senare, och man vill ha dem vid liv så länge som möjligt.
så frågorna är:

1. hur gör man sk "health check" och om man då kan se aktiva timmar var ligger de timmar där hddn börjar bli gammal??
2. har som sagt "green" diskar (5400rpm) och de används sällan men hur länge tror ni dem håller (vet svårt och säga men ungefär?
3. Stängs hddna av efter inaktivitet, eftersom ibland när jag skall in på dem tar det längre tid och man hör det börjar snurra så verkar så, så kan detta påverka livslängden?
4. om jag nu vill ha min info på mina hdd ska jag då skaffa kabinett istället och byta hårddiskanar när jag vill använda dem?

Tacksam för svar! Mvh
Citera
2011-08-31, 17:49
Medlem
revodnebs avatar
Kolla med hårddisktillverkaren, de brukar ha sådana program för gratis nedladdning på sin supportsida. Jag vet att Seagate har det i alla fall (vet inte vad green är).
Citera
2011-08-31, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Kolla med hårddisktillverkaren, de brukar ha sådana program för gratis nedladdning på sin supportsida. Jag vet att Seagate har det i alla fall (vet inte vad green är).
ok green är tex western digital green diskarna. hd företagen kallar dem green" fast skillnaden är att de är på 5400rpm.

någon som kan besvara min frågor, som har lite erfarnehet?
Citera
2011-08-31, 20:54
Medlem
Vingummis avatar
Ashampoo HDD Control ger dig en så kallad "Health Status" på disken genom att kontrollera spin-up hastigheter och liknande

Citera
2011-09-01, 18:41
Medlem
någon annan som har lust att citera?
Citera
2011-09-01, 18:43
Medlem
Jag använder ett program som heter "speedfan" som är helt gratis. Med det kan du kontrollera fläktarnas hastighet men OCKSÅ kolla "hälsan" på hårddiskar m.m. Men hur bra det stämmer vet jag inte.
Citera
2011-09-02, 03:55
Medlem
Kolla efter program som kikar på vad som heter S.M.A.R.T. vilket är hårddiskars loggbok över drift och fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in