Själv är jag en nyfiken jävel som gärna vill veta den exakta anledningen till att användare X blivit bannad, så jag har också funderat lite kring det här.
Man kanske skulle kunna ha en tråd, som det var förut, där varning/ban diskuteras, men dessa trådar låses efter säg 24 timmar. På så vis har vi användare tid att ställa frågor, men moderatorerna slipper svara på samma sak i samma tråd flera dagar i rad.
Alternativt skulle moderatorerna kunna starta trådar om varningar/bans runt 15.00, och sedan låsa den efter kanske sex timmar. På så vis finns det tid att diskutera, men ingen tid att urarta. Starttiden är förstås bara ett exempel, men jag antar att forumet har flest inloggade användare på eftermiddagen/kvällen.
Kanske kan någon övertalas att endast moderera de trådar som rör varningar/bans, då en moderator har tillgång till Outlaw och alla svar finns i den tråd där det röstades om varning/ban? På det viset behöver inte enskilda moderatorer kompromissa med sin tid på forumet, då den ska ägnas åt viktigare saker än att tjafsa.
Det blev kanske lite otydligt det här, men jag tror ni fattar.