• 1
  • 2
2004-11-28, 12:23
Medlem
flowss avatar
Ja, jag har då tänkt på om inte ni skulle kunna skriva anledningen till varför folk bannas i deras signatur (självklart med tillägg som klargör att signaturen är författad av moderator).

Detta skulle ju underlätta om någon besökare hittar ett ämne som den bannade personen skrivit i och kanske har skrivit osanning m.m. Besökaren ser då i signaturen varför användaren är bannad och kanske var det pga osanning? Dåligt exempel jag vet.

Men jag tror faktiskt på detta.
Citera
2004-11-28, 12:31
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
Din åsikt är läst.
Citera
2004-11-28, 12:35
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin2
Din åsikt är läst.

Hoppas du och din brorsa tar till er. Det är frustrerande att se användare bannade så där utan vidare som Roger P. idag och Hycklaren för ett tag sedan.
Citera
2004-11-28, 16:39
Medlem
Nemesis1s avatar
Även jag tycker det är en mycket bra idé, då skulle folk veta orsaken men det skulle inte bli några långa trådar där det argumentateras om en banning var rätt eller ej...
Citera
2004-11-28, 16:54
Medlem
von Schmerzs avatar
Det kan räcka med ett Bannad enligt regel x.xx, så att man ser om det är nån som försökt sälja piratkort eller om den bannade helt enkelt inte kunde hålla igen med förolämpningarna.
Citera
2004-11-28, 18:00
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Det kan räcka med ett Bannad enligt regel x.xx, så att man ser om det är nån som försökt sälja piratkort eller om den bannade helt enkelt inte kunde hålla igen med förolämpningarna.

Precis min tanke.

Ska bli kul att se vad moderatorerna tycker om detta.
Citera
2004-11-28, 18:12
Medlem
<::-\-47-/-::>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Precis min tanke.

Ska bli kul att se vad moderatorerna tycker om detta.
Jag personligen tycker att det är helt onödigt, alla "vet" varför någon blir bannad. Det är för att man begått regelbrott, antingen 2st inom en tremånadersperiod eller så har man brytit mot någon av de regler som gör att man blir bannad omedelbart.

Varför alla skall behöva att se den exakta orsaken, kan jag inte riktigt förstå. Tidigare när vi offentliggjorde alla varningar och banningar så trodde vi att just det faktum att alla fick se vad det varnades för skulle ha någon typ av pedagogisk och dämpande effekt. Så var dock inte fallet, tyvärr!
Citera
2004-11-28, 18:16
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <::-\-47-/-::>
Jag personligen tycker att det är helt onödigt, alla "vet" varför någon blir bannad. Det är för att man begått regelbrott, antingen 2st inom en tremånadersperiod eller så har man brytit mot någon av de regler som gör att man blir bannad omedelbart.

Varför alla skall behöva att se den exakta orsaken, kan jag inte riktigt förstå. Tidigare när vi offentliggjorde alla varningar och banningar så trodde vi att just det faktum att alla fick se vad det varnades för skulle ha någon typ av pedagogisk och dämpande effekt. Så var dock inte fallet, tyvärr!

Well, att det finns en efterfrågan att få reda på anledningar till bans tror jag alla vet vid det här laget.

Det är ganska intressant att veta varför någon man kanske debatterat med helt plötsligt blir bannad utan att behöva inleda pm-koversationer hit och dit.

Tänk dig ett klassrum där alla är kompisar med varandra. Helt plötsligt kommer rektorn och tar med sig en elev som ingen kommer få se mer.

Jag tror personligen att detta blir en all-win situation då moderatorerna får mindre jobb med att besvara kanske 10 likadana PM och användarna får reda på anledning.

Klart man undrar. Det där med att ha trådar som ni skrev anledningar i - felet var att den inte var låst.
Citera
2004-11-28, 18:18
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <::-\-47-/-::>
Det där har disskuterats till leda vid det här laget... Vill du ha en hel hög med motargument är det bara att kika lite i de andra trådarna som behandlar det här...
Citera
2004-11-28, 18:21
Awaiting Email Confirmation
Hidekis avatar
Bra idé flows, jag som inte varit medlem på FB så länge läser ofta i gamla trådar och ser tex att någon som heter Thompa är bannad, då blir man ju genas nyfiken - spec eftersom han skrivit så många inlägg - och man blir tvungen till efterforskning som ofta inte leder någon vart.
Citera
2004-11-28, 18:36
Medlem
PappaBoegs avatar
Själv är jag en nyfiken jävel som gärna vill veta den exakta anledningen till att användare X blivit bannad, så jag har också funderat lite kring det här.

Man kanske skulle kunna ha en tråd, som det var förut, där varning/ban diskuteras, men dessa trådar låses efter säg 24 timmar. På så vis har vi användare tid att ställa frågor, men moderatorerna slipper svara på samma sak i samma tråd flera dagar i rad.

Alternativt skulle moderatorerna kunna starta trådar om varningar/bans runt 15.00, och sedan låsa den efter kanske sex timmar. På så vis finns det tid att diskutera, men ingen tid att urarta. Starttiden är förstås bara ett exempel, men jag antar att forumet har flest inloggade användare på eftermiddagen/kvällen.

Kanske kan någon övertalas att endast moderera de trådar som rör varningar/bans, då en moderator har tillgång till Outlaw och alla svar finns i den tråd där det röstades om varning/ban? På det viset behöver inte enskilda moderatorer kompromissa med sin tid på forumet, då den ska ägnas åt viktigare saker än att tjafsa.

Det blev kanske lite otydligt det här, men jag tror ni fattar.
Citera
2004-11-28, 18:42
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaBoeg
Själv är jag en nyfiken jävel som gärna vill veta den exakta anledningen till att användare X blivit bannad, så jag har också funderat lite kring det här.

Man kanske skulle kunna ha en tråd, som det var förut, där varning/ban diskuteras, men dessa trådar låses efter säg 24 timmar. På så vis har vi användare tid att ställa frågor, men moderatorerna slipper svara på samma sak i samma tråd flera dagar i rad.

Alternativt skulle moderatorerna kunna starta trådar om varningar/bans runt 15.00, och sedan låsa den efter kanske sex timmar. På så vis finns det tid att diskutera, men ingen tid att urarta. Starttiden är förstås bara ett exempel, men jag antar att forumet har flest inloggade användare på eftermiddagen/kvällen.

Kanske kan någon övertalas att endast moderera de trådar som rör varningar/bans, då en moderator har tillgång till Outlaw och alla svar finns i den tråd där det röstades om varning/ban? På det viset behöver inte enskilda moderatorer kompromissa med sin tid på forumet, då den ska ägnas åt viktigare saker än att tjafsa.

Det blev kanske lite otydligt det här, men jag tror ni fattar.

Det fungerar inte. Liknande har vi ju haft förut (trådarna fick låsas mest hela tiden). Folk blir griniga och ibland startar man trådar om varför den andra tråden låses osv. Blir en fruktansvärd gnällig situation.

Det som jag gillar bäst är antingen:

* Skriv en kort anledning i den bannades signatur

eller

* Starta en tråd i Flashback som heter: "Bannade användare" som är LÅST (dvs endast moderatorer får skriva) och där moderatorerna kan skapa ett nytt inlägg som skriver en anledning till varför X blev bannad. Länk till inlägg som utgjorde resultat av banningen ska dock INTE skrivas i denna tråd då det lätt blir objekt för en vild diskussion. Nya trådar som kommer upp som behandlar en ban ska obönhörligen tas BORT. Alternativt låsas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in