Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-01, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maccan22
I så fall så ska jag köpa en taxi, jaga rätt på dom absolut fullaste personer jag kan hitta på stan, köra dom tills dom kräks, göra envarsgrip vid spyan, ringa polisen och be om överlämnande till dom och anmälan på skadegörelse, kommer ha färdigtryckta kravbrev på 33 000:- som ska betalas inom 14 dagar!

Detta fungerar inte då det är den som "beställt" körningen som är ansvarig för passagerare och om de inte är i skick att ta hand om sig själva också ansvarar för dem.
"Beställare" anses vara den som ringt efter bil eller öppnat dörren/bett någon kliva in och begärt transporten. Det är också den som är betalningsansvarig för resan.

Detta förhållande framgår mer självklart vid t ex transporter av handikappade som kanske inte kan hålla tätt överallt. Det är då kommunen/landstinget som är beställare genom den fullmakt färdtjänstbehörigheten ger och alltså inte den enskilde passageraren eller dess assistent som är betalningsskyldig för ett nedpissat säte.

Alltså, skulle du köra runt fylledrägg och de spyr i bilen är det fortfarande du som är betalningsansvarig gentemot taxiåkeriet för både resa och eventuell skadegörelse.
Dina skadeståndskrav gentemot dina passagerare är en uppgörelse mellan privatpersoner och görs upp civilrättsligt och inte med kravbrev.
Citera
2011-09-01, 11:11
Medlem
Bestrid och ta till rättegång är inte ens säkert dom har ork att vara med i en förhandling.
Citera
2011-09-01, 11:14
Medlem
Det är väl inte just spyan i sig som är problem, den städar man upp på 10 min, vad vi får tänka på är tänkbara konsekvenser;

Lukt - Hytten kanske stank spya i 3 dagar vilket gjorde att de ej kunde hyra ut den.

Sanering - De kanske var tvungna att använda starka kemikalier för att få bort både lukt och potentiella fläckar efter spyan. Kemikalierna måste ligga ett par dagar samt att rummet efter det måste ventileras ordentligt? Utomstående städfirma var kanske tvugna att bli inkallade = dyrt!

Skadegörelse av matta - Beroende på vilken form av matta som hytten har så kanske det är aktuellt med mattbyte?

Detta var bara tre snabba scenarier till varför de begär 11k.
Citera
2011-09-01, 11:20
Medlem
sirVandalots avatar
Klart man ska betala för sig men 11.500:- låter ju som ren bullshit. Det säger sig själv att om det nu kostar så mycket varje gång någon spyr så hade Birka gått i konkurs för länge sedan. Troligtvis är räkningen saltad så bestrid den och se om du får ett bättre bud. Eller så betalar du in 1.150:- och när de hör av sig och frågar efter resten av pengarna garvar du dem bara i örat och säger att du trodde att räkningen hade ett tryckfel eftersom summan där är helt jävla orimlig.
Citera
2011-09-01, 11:45
Medlem
Tronkans avatar
pissa inne på en nattklubb i papperskorgen vid baren och fick betala 500 =(
Citera
2011-09-01, 11:55
Medlem
xposures avatar
Jag hade bestridit detta in i det sista!

Har förövrigt bott i en hytt som det doftade spya i och inte fick man byta eller ens någon rabatt för det trots i att vi klagade.
Skit i dom bara!
Citera
2011-09-01, 12:02
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Ja, men kostnaden blir inte ens ett par hundra högre. Det är bara löjligt. Kan också lova att de måste städa undan saker som är mycket svårare att ta bort, men ingen bryr sig för det ses inte som lika äckligt.

Du far ju tanka pa att de har kostnader for arbetsgivaravgift, lon, overtid, produkter som anvands osv. Ett par hundra sager du?? Det lar ju inte racka langt.
Citera
2011-09-01, 12:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Ok, om du är ett egocentrerat svin som skiter i andra och tycker att du har rätt att spy som en jävla gris till höger och vänster: Bestrid.

Men om du har något som helst sinne för vad som är normal hyfs så borde du skämmas och betala direkt.

För det första så är man en jävla nolla om man spyr utanför en toalett. Jävla fjortisfylleri! Jag har i och för sig gjort det själv vid något tillfälle, men då har jag skämts som fan och tvättat kliniskt rent efter mig.

För det andra så medför spyan fler kostnader än du tycks tänka på. Avbrott i arbetet med att städa hytterna. Tid för arbetsledare att rapportera och annan personal för att handlägga och skicka räkning till dig etc.. Tiden det kostar att utföra själva städningen, plus eventuellt spy-tillägg för den stackars städaren. Möjligtvis kostnad för speciell saneringsutrustning eller företag som hyrs in för att göra detta. Utebliven hyra av hytten. Eventuella prisavdrag man måste ge till resenärer i intilliggande hytter om lukten känns där. Uteblivna intäkter i bar och restaurang eftersom båten inte kan ha lika många resenärer. Med mera, med mera. Tror inte det är några problem att få det till 11 papp om man tänker i lite större cirklar.

Så går det inte till, hittar du på allt eftersom nu?

Jag har städat på såna där båtar. Det har handlat om nerspydda hytter, nerspydda barmöbler och nerspydda heltäckningsmattor här och var i båten. Det är ett fartyg på havet där det dessutom serveras och säljs alkohol, och det är mycket varnligt att folk kräks.

Skulle det utfärdas arbetsordrar eller tas in externa företag för sanering av varje spya? I don't think so.

Jag arbetade iofs på ett annat rederi och under an annan tid, men det låter helt orimligt.
Citera
2011-09-01, 12:15
Medlem
Jockibois avatar
Citat:
Ok, om du är ett egocentrerat svin som skiter i andra och tycker att du har rätt att spy som en jävla gris till höger och vänster: Bestrid.

Men om du har något som helst sinne för vad som är normal hyfs så borde du skämmas och betala direkt.

För det första så är man en jävla nolla om man spyr utanför en toalett. Jävla fjortisfylleri! Jag har i och för sig gjort det själv vid något tillfälle, men då har jag skämts som fan och tvättat kliniskt rent efter mig.

För det andra så medför spyan fler kostnader än du tycks tänka på. Avbrott i arbetet med att städa hytterna. Tid för arbetsledare att rapportera och annan personal för att handlägga och skicka räkning till dig etc.. Tiden det kostar att utföra själva städningen, plus eventuellt spy-tillägg för den stackars städaren. Möjligtvis kostnad för speciell saneringsutrustning eller företag som hyrs in för att göra detta. Utebliven hyra av hytten. Eventuella prisavdrag man måste ge till resenärer i intilliggande hytter om lukten känns där. Uteblivna intäkter i bar och restaurang eftersom båten inte kan ha lika många resenärer. Med mera, med mera. Tror inte det är några problem att få det till 11 papp om man tänker i lite större cirklar.

Nja.. Jag jobbade tidigare på en färja (dock annat rederi) men där vet jag att en spya resulterade i att städpersonalen tog sand plus några olika medel och sedan var det inte mer med det. Tog kanske 3 timmar (varav städarna satt i rökrummet under stora delar av den tiden, då det mest handlade om att vänta på att sand och medel skulle sätta sig) och sedan var mattan som ny igen. Så antingen försöker dem blåsa dig eller också borde dem anställa duglig städpersonal.

Bestrid. Dom kommer antagligen inte palla ta det i domstol, om det ens finns någon domstol som kommer ta upp målet då det rör sig om en relativt "liten" summa.
Citera
2011-09-01, 12:20
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maccan22
Jo, dock i detta fall om att blåneka blir svårt då det inte var jag själv som anordna resan, så måste ju säga att det var vi, men bestrida summan.

De får väl bevisa att det var du? Och de har inga bevis?
Det kan lika gärna varit städerskan som varit magsjuk. Nu fattar väl Birka att det inte är så, men det är helt enkelt skitsamma. Så länge de inte kan bevisa så bestrid hela summan. Säg att ingen spydde och det måste ha hänt efter du lämnat båten.

Jag tror knappast Birka kommer ta de så långt som till rättegång.. Därimot så tror jag aldrig att ett stort företag ändrar priset.

Gå all-in och säg att det aldrig var någon spya där under tiden du hyrde hytten och den var ren när du checkade ut. Du tar illa upp av anklagelserna från Birka som är helt felaktiga och vill att de genast upphör med dessa falska anklagelser mot dig.
Citera
2011-09-01, 12:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Men ge dig.

De här rederierna lever på att låta människor komma och supa järnet ombord på deras färjor. De serverar alkohol billigt, de säljer bilig sprit i tax-freen. Dessutom är det ofta sjögång med sjösjuka passagerare som resultat.

Att folk kräks ombord är något de räknar med.

Det är inte samma som en lägenhetsfest hemma hos någon.

Edit: mäh? Vad hände med vasaduellers inlägg som fanns efter arbetarbroders alldeles nyss? Det är det jag svarar på.

Gick bakåt och hittade det:

Citat:
Moralkärring eller helt enkelt en vuxen man med normalt förstånd, rättsuppfattning och omtanke om sina medmänniskor - Det är såklart upp till var och en att avgöra.

Men du kan ju fundera på hur du själv hade upplevt det om jag hade kommit på fest hos dig (jag vet, du hade aldrig bjudit en moralkärring som mig, men rent hypotetsikt), och känt för att spy i din soffa, i din säng, i ditt kylskåp och i din tvättkorg. Kanske lite i ansiktet på dig också när jag ändå var i gång. Hade du blivit förbannad och spöat mig/slängt ut mig etc.? I så fall är väl du också en moralkärring?
Senast redigerad av Clay Allison 2011-09-01 kl. 12:58.
Citera
2011-09-01, 13:08
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så går det inte till, hittar du på allt eftersom nu?

Jag har städat på såna där båtar. Det har handlat om nerspydda hytter, nerspydda barmöbler och nerspydda heltäckningsmattor här och var i båten. Det är ett fartyg på havet där det dessutom serveras och säljs alkohol, och det är mycket varnligt att folk kräks.

Skulle det utfärdas arbetsordrar eller tas in externa företag för sanering av varje spya? I don't think so.

Jag arbetade iofs på ett annat rederi och under an annan tid, men det låter helt orimligt.

Trodde det framgick att jag endast spekulerade. Därav ord som "eventuellt" och "Möjligtvis". Min avsikt var alltså inte att ge en 100% korrekt beskrivining av arbetsgången vid spya på Birka, utan endast ge exempel på övriga kostnader som kan tänkas uppkomma indirekt, vilket inte hade nämnts tidigare i tråden. Ledsen om det inte framgick.

Du vet säkerligen bäst hur städningen går till, eftersom du själv haft ett liknande arbete. Dock så nämner du inget om uteblivna intäkter eller administrativa kostnader för handläggning, fakturering och reskontra etc.

Tycker fortfarande inte att 11 är orimligt. Hellre ta i lite i överkant för att avskräcka folk från att spy och bete sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in