Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-29, 05:39
  #349
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfzeit
Du kan ju titta upp mot himlen och se att den är blå; och jag kan kalla det för inspiration.

Visst kan du kalla det för inspiration, men det sägar ju inget i det sammanhang vi diskuterar nu.
Citera
2017-03-29, 20:03
  #350
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfzeit
Inspiration innebär att man får information genom att "känna Gud". Bibeln innehåller tusentals profetior varav de allra flesta redan har gått i uppfyllelse.
Knappast, information får man genom att studera ämnen, men är man slaskprofetiskt lagd, kan man ju satsa på hederskulturell in-lärning, ger inte ffem öre för det.

Miserabelt pseudo du kommer med, men många klarar inte av att gå vidare, vi vet det. Det är ibland, men bara ibland, förståeligt.


Yta... ta en runda med din imam om yta, han/hon/den är garanterad nollad i både det och genusteori.
Citera
2017-12-25, 19:47
  #351
Avstängd
Nej.

Judarnas gud är en stamgud från Kaanan.

Allah är en mångud från arabien.
Citera
2017-12-26, 01:23
  #352
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Ja enligt islam är det samma gud. Men eftersom islam förnekar Jesus som guds son och att han inte alls dog på korset vilket är centralt för kristendomen så måste Muhammed vara en falsk profet och islam ett mänskligt påhitt.
Citera
2018-01-02, 15:27
  #353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Ja enligt islam är det samma gud. Men eftersom islam förnekar Jesus som guds son och att han inte alls dog på korset vilket är centralt för kristendomen så måste Muhammed vara en falsk profet och islam ett mänskligt påhitt.

Och det sista menar du att kristendomen inte skulle vara?
All religion är ju till syvene och sist ett påfunn av människan.
Citera
2018-01-03, 23:09
  #354
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Ja enligt islam är det samma gud. Men eftersom islam förnekar Jesus som guds son och att han inte alls dog på korset vilket är centralt för kristendomen så måste Muhammed vara en falsk profet och islam ett mänskligt påhitt.
Det handlade förstås om judendom, inte kristendom.

Enligt judiskt ortodoxa , är Allahs alla bud.. helt inkompatibla med den judiske guden som anmodar judar att intaga en helt annan livsförståelse än vad som ses bland muslimer.

Trots allt är det människan som bestämmer hur gud tänker! Judar lever inte som muslimer och muslimer lever inte som judar.

Enligt muslimer, så förnjuder Allah dem att tänka tycka göra och aktivera sig i en rad ämnen, medan judar tänker tycker och aktiverar det som muslimer inte gör och vice versa.

Det går inte att få reda på något om judendomens gud , förutom via den troende individen. Guden själv är så inkosistent att det är så gott som likställt med att den ej återfinns i denna värld.

ERgo : man kan enbart tycka när det kommer till gudsfrågan om vilken gud som är bäst, rättast, snällast strängast starkast och har bestämmanderätten, den bestämmanderätten sker medelst konflikter, hård kamp.. som pågår och just nu ser vi hur människornas Allahförklaring försöker förklara för folket att Allah vill vara den starke, men inte så stark att den tar hänsyn till dem med sämre förutsättningar, arbetslösa.. fattiga.. svaga.. kvinnor.. barn osv.

Så Allah är inte särskilt stark, huruvida den osynlige judiske guden är starkare.. vet bara den som tror sig känna judendomens gud, som iofs kristna gjorde en gång i tiden men de tiderna är sedan länge överspelade, kristna har inte som krav att könsmanipulera/fysiskt märka spädbarn. Det har inte muslimer heller.. de väntar tills barnen blir äldre, så redan där kan det inte handla om en o samma guds kommando, som den troende "hör" inom sig i tron att det är gud som anmodar den.

Jag tror förstås det är traditionen som avgör, och inte "guden" som ger sig till känna.. men man får väl säga att den "judiske" guden inte heller är särskilt stark, med tanke på hur stor konsumtionen av fläskkött är över världen , t.ex.

I ärlighetens namn, är varenda gud som omtalas "behöva så mycket makt och åtlydnad" väldigt dåligt respekterad, varenda gudsdoktrin är ju helt respektlös ändå och går helt upp i det totalt sekulära levernet, dvs materiellt och ansamlar status, pengar, tillgångar och ser till egot som prio 1. Så fort den stereotypa seden teatraliskt genomförts, är det bara gasen i botten och buisiness as usual, i sann ogudaktig anda eller leverne utan gud, med fokus på sig själv som högprioriterat alla dar i veckan.

Möjligtvis att islam och muslimer har upparbetat en strängare kollektivistisk anda, men då är ju isf Allah ett helt annat väsen än den judiske konungen (aka guden)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback