Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-31, 12:10
  #1
Medlem
Wonds avatar
Jag har aldrig vetat hur arbetsmarknaden är, jag har aldrig haft i tankarna på att undersöka det när jag var ungdom och aldrig någon som ens berättat det. Men självklart så måste man ju ha jobbat någonstans för att ens ha någon chans? Man måste ha livserfarenheter.
Som tur är så har jag sommarjobbat 3 gånger samt 2 praktikplatser, men är det ens något att hänga i julgranen? Jag vet inte ens vilka år jag jobbade i de olika sommarjobben samt så gjorde jag inte speciellt mycket och jag kommer knappast på något som de här jobben gav mig.
Så jag har inte ens några referenser eller vad det än heter, inga personer som kan berätta om hur jag var. Och även om jag hade det, så om dom skulle berätta sanningen om mig så skulle dom säga att jag är väldigt tillbakadragen och har svårt att ta iniativ i grupp osv.

För det flesta jobb behöver man körkort, för körkort behöver man pengar, för pengar behöver man jobb.
Ser ni att det går runt? så hur i helvete börjar man då?

Har gått ut gymnasiet och skrivit in mig på arbetsförmedlingen där jag varit i snart 3 månader därav jobbcoach. Håller på försöka skriva CV och Personligt brev men bara det går åt helvete, lyckas aldrig få det gjort. Hittar inga positiva sidor inom mig.
Vet inte heller vad jag ens vill bli.
Citera
2011-08-31, 12:17
  #2
Medlem
callies avatar
Jobbigt att inte ha referenser och sånt. Va i samma sits för 3-4 år sen.

Bäst är att snacka med polare/bekanta. Säga åt dom att säga till så fort det finns ledigt eller att dom snackar med sin chef.

Samt ut till platser och prata alternativt ringa runt. Skicka runt mail hit och dit leder INGEN vart. Man kanske blir kallad till intervju 1/10 gånger och då är det även 500 pers till som blir det.
Citera
2011-08-31, 12:17
  #3
Medlem
FetDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Jag har aldrig vetat hur arbetsmarknaden är, jag har aldrig haft i tankarna på att undersöka det när jag var ungdom och aldrig någon som ens berättat det. Men självklart så måste man ju ha jobbat någonstans för att ens ha någon chans? Man måste ha livserfarenheter.
Som tur är så har jag sommarjobbat 3 gånger samt 2 praktikplatser, men är det ens något att hänga i julgranen? Jag vet inte ens vilka år jag jobbade i de olika sommarjobben samt så gjorde jag inte speciellt mycket och jag kommer knappast på något som de här jobben gav mig.
Så jag har inte ens några referenser eller vad det än heter, inga personer som kan berätta om hur jag var. Och även om jag hade det, så om dom skulle berätta sanningen om mig så skulle dom säga att jag är väldigt tillbakadragen och har svårt att ta iniativ i grupp osv.

För det flesta jobb behöver man körkort, för körkort behöver man pengar, för pengar behöver man jobb.
Ser ni att det går runt? så hur i helvete börjar man då?

Har gått ut gymnasiet och skrivit in mig på arbetsförmedlingen där jag varit i snart 3 månader därav jobbcoach. Håller på försöka skriva CV och Personligt brev men bara det går åt helvete, lyckas aldrig få det gjort. Hittar inga positiva sidor inom mig.
Vet inte heller vad jag ens vill bli.

Ljug om i ditt cv o lägg till lite fancy stuff
haha ne men försök tänka på vilka år du gick i skolan o så o koppla till sommarjobben :P
o alla jobb även sommarjobb o praktik är bra att nämna tex jag jobbade i en praktisera i en godisaffär när jag var mindre (var ett drömjobb ) hur mkt lärde jag mig egentligen ... inte mkt för vara ärlig men då kan man skriva med att man stod i kassan o det är kassavana o det kan vara till hjälp på ica eller vilken mataffär som helst
LYCKA TILL
Citera
2011-08-31, 12:38
  #4
Medlem
Overminds avatar
9/10 jobb kräver erfarenhet på 2-5 år och dom andra 1/10 har det som meriterande. Med andra ord är det inte lätt att få jobb i Sverige.

Fråga mig inte varför det är så men sjukt är det.

Har du inga kontakter i företaget så får du helt enkelt gå en utbildning som GARANTERAR jobb eller ta något telefonförsäljar jobb.
Citera
2011-08-31, 13:09
  #5
Medlem
Hur kan du ha glömt bort vilka år du sommarjobbade? måste ju ha varit de senaste 4-5 åren? Tänk efter lite. Är ju bara att nämna vad du lärt dig på de olika jobben. Om du tex arbetade nära kunder, kan du nämna i CV:et : här lärde jag mig vikten av att kundbemötande är viktigt etc.

Alla måste ju få sina första jobb någon gång. Gäller bara att vara lite framåt och vilja ha ett jobb. Kolla runt lite på nätet, hur man utformar ett bra CV (viktigt). När du gjort det kan du börja skicka ut det, med personligbrev dit du vill arbeta.
Citera
2011-08-31, 13:11
  #6
Medlem
Wonds avatar
Aha okej, tackar.
Tyvärr har jag inte mycket till kontakter heller.. har ju iaf intresse inom grafisk formgivning samt rörlig grafik. Funderar på forsätta med det och satsa stenhårt på det samt lära mig några nya programvaror.
Medans jag försöker skaffa kontakter inom området, hur nu jag gör det.

Just nu har jag bara de i min familj som kontakter, och deras vänner. Som inte är så många

[EDIT]

Citat:
Ursprungligen postat av megrabb
Hur kan du ha glömt bort vilka år du sommarjobbade? måste ju ha varit de senaste 4-5 åren? Tänk efter lite. Är ju bara att nämna vad du lärt dig på de olika jobben. Om du tex arbetade nära kunder, kan du nämna i CV:et : här lärde jag mig vikten av att kundbemötande är viktigt etc.

Alla måste ju få sina första jobb någon gång. Gäller bara att vara lite framåt och vilja ha ett jobb. Kolla runt lite på nätet, hur man utformar ett bra CV (viktigt). När du gjort det kan du börja skicka ut det, med personligbrev dit du vill arbeta.

Okej.
Sist jag sommarjobba var 2 år sedan, så måste varit sommaren 2009, 2008 och 2007. Stallet var sist, sedan nå idrottsförening och första var parkarbete. Så okej det har jag nog klart för mig.

Men kommer verkligen inte ihåg när jag hade praktikplats!
F.ö kommer jag nu ihåg en till praktikplats när jag tänker efter.. hade ju på ett dagis också när jag gick B&F programmet innan jag bytte till media.
Så 3 stycken prao platser, därav 2 som jag absolut inte har någon aning om när det var, måste varit på högstadiet eller så
__________________
Senast redigerad av Wond 2011-08-31 kl. 13:15.
Citera
2011-08-31, 13:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
9/10 jobb kräver erfarenhet på 2-5 år och dom andra 1/10 har det som meriterande. Med andra ord är det inte lätt att få jobb i Sverige.

Fråga mig inte varför det är så men sjukt är det.

Har du inga kontakter i företaget så får du helt enkelt gå en utbildning som GARANTERAR jobb eller ta något telefonförsäljar jobb.

Anledningen till att det är höga krav är oftast att man har få rättigheter som arbetsgivare om man vill bli av med någon samt att vi har ganska höga löner, kunde man ta in folk för rimliga pengar och testa lite enkelt några veckor för att se så det fungerade hade det säkert inte varit så höga krav.

Men idag ska ju även folk utan knappt gymnasieutb. ha 25-30k på sitt första jobb annars skiter man i det...

Sen är det också så att det är hög arbetslöshet och arbetsgivarna vet att det finns folk med bra kompetens så varför inte välja dessa då. Finns ingen anledning att välja ett oprövat kort när man har välbeprövade säkra kort att tillgå som dessutom kostar detsamma.
Citera
2011-08-31, 13:17
  #8
Medlem
Pelsas avatar
Dra utomlands om det är ett alternativ!

Lätt att få "svenskjobb" utomlands och de ställer ofta inte krav på erfarenhet. Sett många som stuckit utomlands 1-2 år för att sedan åka tillbaka till Sverige och få toppjobb. Å andra sidan är de där svenskjobben ofta rätt kassa.
Citera
2011-08-31, 13:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Okej.
Sist jag sommarjobba var 2 år sedan, så måste varit sommaren 2009, 2008 och 2007. Stallet var sist, sedan nå idrottsförening och första var parkarbete. Så okej det har jag nog klart för mig.

Men kommer verkligen inte ihåg när jag hade praktikplats!
F.ö kommer jag nu ihåg en till praktikplats när jag tänker efter.. hade ju på ett dagis också när jag gick B&F programmet innan jag bytte till media.
Så 3 stycken prao platser, därav 2 som jag absolut inte har någon aning om när det var, måste varit på högstadiet eller så

I högstadiet praoade man i 8 och 9an.

Men somsagt, börja med att utforma ett bra grundläggande CV. Därefter kan man fixa till det lite allt eftersom. När det är gjort är det bara att lämna CV:T på alla ställen du skulle kunna tänka dig att arbeta på. Visst, kommer vissa säga nej eller inte äns höra av sig tillbaka. Men för eller senare får du jobb. Om jag minns rätt fick jag jobb på 6 försöket efter gymnasiet. Då hade man börjat tänka lite "fan kommer aldrig få jobb" men det är bara att kämpa vidare, lycka till!
Citera
2011-09-01, 10:44
  #10
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelsa
Dra utomlands om det är ett alternativ!

Lätt att få "svenskjobb" utomlands och de ställer ofta inte krav på erfarenhet. Sett många som stuckit utomlands 1-2 år för att sedan åka tillbaka till Sverige och få toppjobb. Å andra sidan är de där svenskjobben ofta rätt kassa.

Ett bra förslag. Man kan söka på Monster och några andra jobbsajter på "Swedish speaking" eller något sådant. Ett annat alternativ är att bara sticka till London eller Dublin med alla sina papper översatta till engelska. Sen går man helt enkelt runt och söker jobb. Man får inte några toppjobb utomlands men det ger ovärdeliga erfarenheter som kan ge bra jobb i Sverige efter ett par år.

Ett annat tips är att plugga. Gå någon KY-utbildning eller något akademiskt. Går det att plugga något vettigt inom grafisk formgivning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback