Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-30, 15:12
  #1
Medlem
Hej, jag jobbar som it-konsult på ett stort företag och jobbar åt min uppdragsgivare och de tycker jag gör ett bra jobb och det gör jag men jag har sjukanmält mig lite för mycket då jag har problem med min mage som jag fick när jag blev påkörd när jag var mindre och orsakar kramper.

Nu tycker de att vi ska ha ett möte angående min frånvaro och jag är orolig då jag verkligen inte vill förlora detta jobb..Detta är det första mötet vi ska ha angående just detta så förhoppningsvis så är de snälla på första mötet och om jag skulle bli sjuk igen så vill de säkert kräva sjukintyg och det är okej för mig men vad tror ni? Har jag risk att förlora jobbet imorgon? Jag kommer alltid i tid och jobbar bra och flitigt men har som sagt varit borta kanske 10ggr på 7 mån ungefär.
Citera
2011-08-30, 15:30
  #2
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ariola
Hej, jag jobbar som it-konsult på ett stort företag och jobbar åt min uppdragsgivare och de tycker jag gör ett bra jobb och det gör jag men jag har sjukanmält mig lite för mycket då jag har problem med min mage som jag fick när jag blev påkörd när jag var mindre och orsakar kramper.

Nu tycker de att vi ska ha ett möte angående min frånvaro och jag är orolig då jag verkligen inte vill förlora detta jobb..Detta är det första mötet vi ska ha angående just detta så förhoppningsvis så är de snälla på första mötet och om jag skulle bli sjuk igen så vill de säkert kräva sjukintyg och det är okej för mig men vad tror ni? Har jag risk att förlora jobbet imorgon? Jag kommer alltid i tid och jobbar bra och flitigt men har som sagt varit borta kanske 10ggr på 7 mån ungefär.

Hur många dagar är du borta då? Är du borta tio dagar så är det nog ok, men stannar du hemma 2 - 3 dagar varje gång är det ju en hel månad som faller bort.
Citera
2011-08-30, 15:30
  #3
Medlem
Är det flera dagar i rad du har varit borta, eller är det bara enstaka tillfällen?

du har ca 7% frånvaro.. så du borde nog inte behöva oroa dig, säg bara som det är

Försök fixa ett läkarintyg så fort du kan.
Citera
2011-08-30, 15:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Hur många dagar är du borta då? Är du borta tio dagar så är det nog ok, men stannar du hemma 2 - 3 dagar varje gång är det ju en hel månad som faller bort.


det har bara varit 2 - 3 dagar 1 gång de andra gångerna har de bara varit under en dag.

Ska försöka fixa läkarintyg med men då måste man ju vara borta ifrån jobbet för att fixa ett sådant och det kan jag inte vara nu...
Citera
2011-08-30, 16:05
  #5
Medlem
kriminellgalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ariola
det har bara varit 2 - 3 dagar 1 gång de andra gångerna har de bara varit under en dag.

Ska försöka fixa läkarintyg med men då måste man ju vara borta ifrån jobbet för att fixa ett sådant och det kan jag inte vara nu...
Ring din läkare och be han skicka det till dig.
Citera
2011-08-30, 16:26
  #6
Medlem
Du kommer förmodligen att få en begäran om förstadagsintyg.
D.v.s. vid sjukfrånvaro behöver du i fortsättningen ha med dig ett sjukintyg.

Skulle du vara frånvarande och sakna sjukintyg så klassas det som olovlig frånvaro vilket kan vara grund till avsked. Oftast tilldelas man en varning vid första tillfället man är olovligt frånvarande och avskedas först vid upprepade förseelser.
Citera
2011-08-30, 17:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ariola
Nu tycker de att vi ska ha ett möte angående min frånvaro och jag är orolig då jag verkligen inte vill förlora detta jobb..Detta är det första mötet vi ska ha angående just detta så förhoppningsvis så är de snälla på första mötet och om jag skulle bli sjuk igen så vill de säkert kräva sjukintyg och det är okej för mig men vad tror ni? Har jag risk att förlora jobbet imorgon? Jag kommer alltid i tid och jobbar bra och flitigt men har som sagt varit borta kanske 10ggr på 7 mån ungefär.

Tycker det verkar som du har en bra arbetsgivare. Som har observerat att du haft många korta sjukfrånvarotillfällen på kort tid. Att då kalla dig till ett möte för att se vad som är galet. Är du mobbad på jobbet, är det fel på ergonomin etc. Eller vad beror all den här korta frånvarotillfällena för? Arbetsgivaren har ju faktiskt ett rehabansvar för dig.
Citera
2011-08-31, 14:40
  #8
Medlem
gör din chef medveten om ditt hälsoproblem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback